Hogyan szerelik a Bubikat? Milyennek látja a várost egy 34 éve buszvezetőként dolgozó férfi? Milyen a kilátás a Lánchíd pilonjának tetejéről? Svábhegytől szennyvíztelepeken át a Pléh csárdáig vezetnek az izgalmas munkák minket – ezekből villantunk fel most pár pillanatot hétvégente a rakparti Viaduktban.
A munkák legjobb része az, hogy azt csináljuk, amit igazán szeretünk – járjuk a várost, keressük, hallgatjuk és elmeséljük a történeteit, kicsiket és nagyokat. A fotók jelentős része Merész Márton kollégánk munkája, akit idén három kategóriában is díjaztak a 41. Magyar Sajtófotó Pályázaton. Néhány képet pedig Bartha Dorka lőtt, aki mostanában inkább a Balaton körüli képeivel turnézik kiállításokon.
Ahol egykor „kolbászból volt a kerítés” – szalámigyáros dinasztiák villái és bérpalotái Budapesten. Furcsa téma, de a várost járva, és a házainak, volt lakóinak történetét olvasgatva időről időre szembejött egy-egy dúsgazdag húsiparban és szalámigyártásban utazó család is – Herz, Dozzi, Del Medico – akik egytől egyig impozáns villákat, bérházakat építettek vagy alakítottak át a századforduló környékén. Most megnéztük, hogyan is festenek ezek az épületek ma.
Ha az emberek többet tudnak a városukról, akkor szeretni is jobban tudják – interjú Török András művelődéstörténésszel, aki „kávéházi várospolitikusnak” vallja magát.
A Városligeti csónakázótó legnagyobb nyári újdonsága volt, hogy már SUP-deszkát is lehet bérelni. Egy napsütötte, ámde szeles napon mi is kilátogattunk, és vízibiciklire és deszkára pattantunk a festői környezetben. https://enbudapestem.hu/2023/07/22/varosligeti-to-sup-vizibicikli-csonakazas-teszt
Romantikus naplementét néznél? Kimennél valahova a gyerekekkel homokozni? Egy sörözés a haverokkal? Sütögetés? Váratlan programokra vágysz? A hétvégente nyitott pesti rakpart padokkal, napágyakkal, növényekkel, árnyékolókkal, párakapuval és sok-sok programmal várt és vár mindenkit, mi rengeteget járunk ide és imádjuk.
Vajon a Pléh Csárda ki tud tartani az óriási adagok mellett, a törzsvendégek pedig ki tudnak tartani a Pléh Csárda mellett, ebben a rettenetes gazdasági környezetben? Ellátogattunk a CNN által is bemutatott, legendás kifőzdébe, hogy megtudjuk, sikerült-e megmaradnia annak a helynek, amit az alapító, néhai Bábel István hátrahagyott.
„Ha elbontjuk a múltunkat, a saját lábunkat rúgjuk ki magunk alól” – a későmodern építészet sorsáról beszélgettünk Erő Zoltánnal, Budapest főépítészével. A főváros a közelmúltban nagy erőkkel látott neki a második világháború utáni modern építészet védelmének. Ez az a korszak, aminek a mai napig következmények nélkül tűnnek el nívós darabjai, és a közvélemény is könnyedén rámondja az alkotásokra, hogy ronda. Viszont fanatikusai és rajongói is akadnak már. De vajon mi állhat ennek a hátterében? Hogyan lehet edzeni a szemet, mi segíti ennek a korszaknak a megértését és végső soron az épületek megmentését?
Fazekas János évtizedek óta a Lánchíd hídmestere. A nyolcvanas évek underground gitárosaként egy színpadon játszott a U2-val, de dolgozott Dargay Attila rajzfilmjein is. Családja három generáció óta vigyázza Budapest hídjait.
A pilon tetejétől a lehorgonyzó kamráig – a Lánchíd, ahogy még soha nem láttad. A frissen felújított híd 1849 óta köti össze Pestet és Budát – több mint 170 éves múltja során valóban a történelem szemtanúja volt. De mi most az egészen „apró” titkaira és részleteire voltunk kíváncsiak – milyenek azok az 5000 köbméteres betontömbök, amelyek a helyén tartják a hidat a talpunk alatt, és hogyan mérik a pilonok tetején levő koronasaruknál az elmozdulást a nyári kánikulákban? Egyáltalán, milyen a híd pilonja belülről? Na és a kilátás a tetejéről?
Nagymacska wellness – megnéztük, hogyan restaurálják a Lánchíd oroszlánjait. Az egyenként tíz tonnánál is súlyosabb (a pontosság kedvéért 12, 6 tonnás) állatok a Lánchíd felújítása elhagyták évszázados őrhelyeiket., mi pedig meglátogattuk őket a restaurátor műhelyben.
Megkerestük a lánchídi kandelábereket felújító céget, és nyájba terelt lámpatartókat találtunk a kertben, amik alig várják, hogy újjászülessenek. És azt is megtudtuk, hogy hova kerülnek, miután elkészültek.
Borbás Róbert az egyik világszinten a legfoglalkoztatottabb, legismertebb magyar tetoválók egyike. Miközben kollánk legújabb tetoválását készítette, egy interjút is készítettünk vele. Beszélgettünk kezdetekről, nehézségekről, sikerekről és önazonosságról.
Dzsungel a szennyvíz fölött, avagy hogy tisztul, amit a csatornába küldünk?„Senki nem szólt, hogy egy dzsungelbe jövünk” - mondta egy épp nyíló liliomot nézegető iskolás lány mellettünk. És miért a meglepődés? Mert a Dél-pesti Szennyvíztisztító Telep „Élőgépében” álltunk, alattunk a zubogó szennyvízzel, körülöttünk pedig katicák, lepkék, banánfák, és más ezernyi növény tobzódott.
A Hollywoodot is megjárt színésznő két és fél éve dolgozik a Margit-projekt testületében, 2022 végén megalakította a Társasházi Számvizsgálók Országos Egyesületét (TSZOE), legújabban pedig a Kultudvar programsorozat háziasszonya. Osvárt Andreával többek között arról beszélgettünk, szerinte milyen egy jó közös képviselő, miért olyan nehéz jó szakit találni Magyarországon, milyen ügyeket intéz a második kerületben és hogy melyik politikai oldal a humánusabb.
Nagyon szeretünk kirándulni is Budapesten és környékén, a Róka-hegyi kőfejtő bérceitől a Naplás tavi kilátón át az Országos Kéktúra fővárost is érintő szakaszáig sok helyen jártunk már.
Van itt néhány hely, ahol csak egy jót ettél, aztán sírtál és ordítva röhögtél, ahol levendulaillat volt, és szerettek, ahol sörszag volt, és lehánytak, és ahol másnap megint ott találtad magad, ahol most nem vagy, de lennél. Ez az #írókbudapestje sorozatunk, benne Aradi Péter kollégánkkal.
Csekkolórutin a Bubivilágban – amit mindig tudni akartál a zöld bringáról. Annyiszor használjuk őket, hogy gondoltuk, kicsit belesünk a színfalak mögé is. Tavasszal megnéztük, hogyan bírják a bringák az igénybevételt, hogyan végzik a javításukat, és mire érdemes figyelniük a felhasználóknak, hogy épek maradjanak a kerékpárok.
34 év munkaviszony, 750 ezer balesetmentes kilométer, és töretlen lelkesedés. Nagyjából így lehetne összefoglalni Hrucsár János pályáját, aki a BKV egyik leghűségesebb buszvezetője.
Műemlék járművek a műemlék garázsban – a nosztalgiabuszok nyomában Kelenföldön, ahol az Ikarus előtti korszak is képviselteti magát, de saját építésű busszal is büszkélkedhetnek.
(Kiemelt kép: Erős-Merész Kata)