Itt a tavasz, a BKK gőzerővel készül a bringaszezonra. Az utóbbi hetekben több száz vadonatúj MOL Bubi kerékpárt és több állomást is átadtak a fővárosiaknak. Az Énbudapestem kíváncsi volt, hogyan bírják a bringák az igénybevételt, hogyan végzik a javításukat, és mire érdemes figyelniük a felhasználóknak, hogy épek maradjanak a kerékpárok.
A Bubi központja a Csepel Zrt. szomszédságában található. A Csepel üzemében készültek a bringák. Az épület egyébként Weiss Manfréd művekben egykor futó lóvasút lovainak istállója volt. Meszlényi Gergely, műszaki vezető vár minket a kerékpárokat karbantartó üzem előtt.
Azt mondja, télen az összes biciklit behozták, és
egytől egyig átvizsgálták, szükség esetén szervizelték.
A központi telephelyen 6-7 kolléga szereli folyamatosan, reggel 7 és délután fél 4 között a bicikliket. Nyáron a megnövekedett használat és igénybevétel miatt a szerelők számát növelik. A műszaki vezető elmondása szerint a csúcsidőszakban a központban naponta körülbelül 50 biciklit szerelnek. Egy bringa javításával, hibától függően 20 perctől akár háromnegyed napot is tölthetnek a szerelők.
A csapat tavaly ősszel egy alkatrészekkel alaposan felszerelt műhelykocsit is üzembe helyezett, amiben két szakember dolgozik, ők is 50-60 bringát szerelnek naponta. Amit lehet, az utcán megjavítanak, minél kevesebbszer kelljen autóba rakni a bringákat, és kiszállítani őket Csepelre.
Nézd meg a videónkat! (Ha nem jön be elsőre a kép, frissítsd az oldalt! )
@enbudapestem Defekt és küllőtörés - Ellátogattunk a MOL Bubi központjába, ahol javitják és napi szinten tartják karban a kerékpárokat, illetve benéztünk a mellete levő Csepel Zrt.-hez, ahol a bringák készültek. A cikket keressétek az ÉnBudapestem-en! #budapest #budapesthungary #csepelzrt #molbubi #fy #fyl #fyp #foryou #foryoupage #kerékpár #bicikli #biciklus ♬ Neon Bass - Tangelene Bolton
A leggyakoribb hiba a defekt, mert a felhasználók padkáznak a biciklikkel vagy mert az utakon, utcákon heverő üvegszilánkok kivágják a gumikat. Meszlényi saját bringás tapasztalata szerint egyébként rengeget üvegszilánk hever Budapest utcáin.
Télen a rongálás egyáltalán nem jellemző, a tavalyi és tavalyelőtti nyári időszakban viszont sajnálatosan gyakori volt.
A másik legjellemzőbb sérülés, amivel a szerelőkhöz érkeznek a biciklik, a küllőtörés. Rendszeresen visznek be olyan bringákat, amelyeknek 8 küllője is kitört, miután valaki
úgy próbálta meghajtani a kerékpárt, hogy a lakat rajta le volt zárva.
Ezeket a sérüléseket gyakoriságuk miatt már nagyon rutinosan javítják.
A belvárosban a legnagyobb a pörgés
- Ha beindul a csúcsidőszak, akkor nem egyesével javítgatják a Bubikat, hanem szétszedik a kerekeket, megvárják, amíg összegyűlik száz küllő, aztán a Csepel kerékpárgyár futószalagján szerelik őket - mondja Meszlényi Gergely.
Hasonló tapasztalatai vannak Mozsolits „Buppa” Róbertnek is, aki a kerékpáros karbantartókat terelgeti. A kisebb munkákat ők végzik el, de a feladataik közé tartozik a logisztika is, Bubikat visznek át az üres állomásokra.
A területük, ezzel együtt a Bubi budapesti lefedettsége is inkább hosszú, mint széles: az óbudai Szentlélek tértől tart a Kelenföldi pályaudvarig, széltében pedig nagyjából a Városligetig terjed, de leginkább a belvárosban mozognak, már csak azért is, mert ott a legnagyobb a pörgés.
A bringás szerelők állomásról állomásra mennek, ezek körülbelül 3-500 méterre vannak egymástól. Van egy "csekkolórutinjuk", ami alapján minden biciklit végig néznek. A legfontosabbak a csekklistán
a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos dolgok:
a fék működik-e, a nyereg állítható maradt-e, a kerékpár tekerhető-e, a világítás működik-e, a lánc fönt van-e, van-e defektes bringa, illetve, hogy a lakatok rendesen zárnak-e.
Mozsolits azt mondja, a munkájuk nagyon hamar megtanulható, négy-hat féle szerelést tudnak elvégezni az utcán, de azt olyan mennyiségben kell végezniük, hogy bárki két hónappal a kezdés után már 10 méterről kiszúrja, hogy egy-egy drótparipának mi a baja.
A munkájukat központi diszpécser irányítja, akik egyébként 0-24 órában, 365 napon keresztül figyeli a bringákat. Leginkább a futárkodáshoz hasonlítható a munkájuk, mint mondja,
utcán végzett munkához időjárásállónak kell lenniük.
Mozsolits megfogalmazása szerint, ha valamit „bicskaimbusszal meg tudnak csinálni", azt megcsinálják, amit nem, azt lejelentik, és mehet a bicikli a műhelybe.
Előfordul persze az is, hogy a diszpécsertől kapnak fals hibajegyet. „A felhasználók többsége nem ért a bringákhoz, de
nem is baj, nem is kell érteniük”.
A Blaha Lujza tér mellett van egy kis szerelőműhelyük, ha a közelben vannak, akkor oda tolják be a bringákat, ha sehogy nem tudják megjavítani a bicikliket, megfordítják a nyerget, ami a meghibásodott bicikli nemzetközi jelzése, deaktiválják a szoftvert, és mennek tovább.
A bicikliket időnként megpróbálják ellopni. Mozsolitsék azonban erről lebeszélnék a próbálkozókat, már csak azért is, mert egyrészt a kialakítása miatt sem érdemes elvinni a bringákat, azért gyártották őket ilyen alakúra, hogy felismerhetőek legyenek, másrészt a színük is olyan, hogy ne legyen orgazda, aki megvegye őket. „Ha meg akarsz szabadulni a színétől, az máris egy rakat pénz, hogy festéket vegyél hozzá.”
Ami nagyon el tudja még venni a próbálkozók kedvét, hogy
a Bubik nem átlagos csavarfejekkel vannak összeszerelve:
spéci szerszámok kellenek hozzá, amiket nem lehet bárhol beszerezni, arról nem is beszélve, hogy GPS-követő van a bringákban.
A 2021 tavaszán újraindított Bubi hatalmas szintugrást jelent, amit Buppa adatokkal támaszt alá:
- a Bubi 1.0-nak 1000-2000-es napi "bérlésátlaga" volt,
- most pedig, ahogy korábban is elhangzott, 4-5-6000-es napi átlagos bérlésszámnál tartanak.
„2022 nyarán volt olyan pillanat, amikor egyszerre 900-nál is több biciklink volt használatban, de látni is, hogy tele van a város Bubikkal,
a városkép szerves része lett a Bubi.”
Nagy Bence Csaba, a BKK digitális csatornáinak üzleti fejlesztés-vezetője azt mondja, minden várakozást felülmúlt a Bubi 2.0.
A régebbi bringák 24,5 kilót nyomtak, az újak 21,4 kilósak. Az új bicikliket már nem tömör, hanem fújt, defekttűrő gumikkal szerelték fel a szivacstömlős kerekek helyett, és ezeknek köszönhetően jelentősen könnyebben és gyorsabban lehet haladni az új Bubikkal.
A kerékpárok használatát ráadásul okoslakat és egy praktikus mobiltartó tette egyszerűbbé.
Az első változat esetében, meséli, azt tapasztalták, hogy az átadás után rengetegen ki akarták próbálni, utána viszont, hiába lett több állomás, több kerékpár, folyamatosan csökkent a használók a száma.
Az új Bubi esetében más a helyzet: a könnyebben tekerhető kerékpároknak, a sokkal jobb, digitalizált ügyfélfolyamatoknak és a kedvező árazásnak köszönhetően folyamatosan növekszik a felhasználók a száma, a tavalyi januári, februári, márciusi számokhoz képest máris jelentősen, 60-70 százalékkal többen, illetve többet ülnek a biciklikre.
A közbringarendszer a felhasználóbarát applikációnak, a könnyű regisztrációnak és a megújult kerékpároknak köszönhetően a 2021 májusi megújulása óta sorra döntötte a rekordokat, 2023 februárjában a rendszer átlépte a 4,4 milliós utazásszámot.
Csúcsidőszakban előfordult már 16 388 bérlés is,
ami 2200 bicikli esetén azt jelenti, hogy
egy-egy bringát naponta majdnem 8-szor is használnak.
„Nemcsak elindítottuk a közbringarendszert, hanem folyamatosan bővítjük is: területileg, a kerékpárok számát illetően, az üzemeltetésben (szerelés, logisztika), és fejlesztjük az applikációkat is. A BudapestGO-ban például megújítottuk a kerékpáros útvonaltervezést, a Bubi APP-ban pedig megjelennek a máshol, állomásokon kívül lerakott kerékpárok. Nem véletlenül nőtt a kihasználtsága olyan mértékben, hogy
mára világszinten a top 5 százalékba tartozik.”
Fotó: Merész Márton/Énbudapestem