Pénteken kapja vissza Budapest a Lánchídat, amelyen már a gyalogosok is szabadon közlekedhetnek a buszok, a taxik, valamint a biciklisek mellett. Összeszedtük, hogy miként is alakult a híd felújítása.
A Lánchíd felújításáról szóló szerződést alig több mint két évvel ezelőtt írták alá, s rögtön ezután le is zárták a híd járdáit, majd a teljes forgalom elől zárták el az utat, amit tavaly december 16-án nyitottak meg újra: ekkor már csak a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők hajthattak át a hídon. Mindez praktikusan azt jelentette, hogy az autósok továbbra sem közlekedhettek a Lánchídon, a gyalogosok pedig még nem, hiszen ehhez az hídon történő összes munkálatot be kellett fejezni.
Karácsony Gergely főpolgármester az autósok áthajtásáról a Lakógyűlésen is megkérdezte a főváros lakosságát. Akkor úgy fogalmazott: a budapestieknek kell dönteniük arról, mi legyen a Lánchíd sorsa. De nem lehet szakmai érvek nélkül dönteni a híd jövőjéről, tette hozzá, ezért készítette el a Budapesti Közlekedési Központ azt a szakmai anyagot, ami tények és adatok alapján foglalja össze, hogy milyen változásokat hozott a Lánchíd felújítása és az autósok hídról való leterelése a budapesti közlekedésben. Erre azonban később még visszatérünk, most ugorjunk vissza az elejére.
Lezárástól az átadásig
Szóval hogyan is kezdődött ez az egész? Szinte hihetetlen, de csupán 2021 februárjában történt, hogy aláírták a Széchenyi lánchíd felújítására vonatkozó vállalkozási szerződést, amelynek keretében a közbeszerzésen nyertes A-Híd Zrt. újíthatta fel Magyarország egyik legfontosabb kulturális örökségét és szimbólumát nettó 18,8 milliárd forintért. Márciusban le is zárták a hidat a gyalogosok elől, amivel el is indult a Lánchíd felújítása. Májusban elkezdődött a híd környéki fém és lőszermentesítés (keresőhajók és búvárok segítették a munkát), véget értek az előkészületek, 2021. június 16-án pedig teljesen lezárták a Lánchidat, innentől már a közúti forgalom sem közlekedhetett rajta.
Az aszfalt felmarásával és a kandeláberek leemelésével indult el az érdemi rekonstrukciós munka.
2021 júliusában leemelték és elszállították restaurálásra a Lánchíd oroszlánjait, ez a hídfelújítás egyik leglátványosabb pillanata volt.
Szeptemberben elkészült az első felújított láncszakasz, 2021. december 14-én a helyére került a medernyílásban az utolsó új acél pályatábla, 2022 júliusára rekordidő alatt elkészült az új acél útpálya, amely a régi, elöregedett vasbeton-pályaszerkezetet váltotta fel. 2022 októberben a budai hídfőket őrző, egyenként több mint 10 tonnás oroszlánszobrok három teherautó segítségével visszatértek a budai őrhelyükre. Plusz egy oroszlán is érkezett ekkor, a műemlék oroszlánok egy több százezer LEGO® kockából épült oroszlánnal egészültek ki, amely a hídon tett látogatása után a Clark Ádám téren foglalta el a helyét, később a Városháza Parkba került. Novemberre elkészült az aszfaltozás, visszatértek a pesti oroszlánok is a híd elejére.
Sikerrel megtörtént a terheléses próba is, 24 darab, egyenként 20 tonnás tehergépkocsit bírt el a Lánchíd.
Ezután visszaépítették a körforgalmat a Clark Ádám téren, december 16-tól pedig szabaddá vált az út a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők számára.
Autós vagy nem autós?
A Lánchíd jövője túlmutat a közlekedésben betöltött szerepénél, írtuk ebben a cikkünkben, a BKK 40 oldalas szakmai jelentést állított össze, miért javasolja azt, hogy maradjon a tesztidőszak forgalmi rendje, emellett konferenciát is szerveztek a kérdésben, amiről itt lehet többet olvasni, és egy kerekasztal-beszélgetést is szerveztek a témában.
2023 májusában pedig lezajlott a Lakógyűlés, amely során a budapestiek úgy döntöttek, hogy maradjon a Lánchíd autóforgalom-mentes rendje.
Mindez nem is volt egyébként annyira meglepő, hiszen a 21 Kutatóközpont és a Medián korábban végzett közös kutatásának eredményei szerint a budapestiek többsége eleve egyetértett ezzel az elképzeléssel, ami tehát végül közös döntéssé ért.
Premier előtt
Természetesen szorosan követtük mi is a Lánchíd felújítását. Ennek szellemében bejártuk azt töviről hegyire, interjúztunk is Fazekas János hídmesterrel, aki évtizedek óta gondoskodik a Lánchíd épségéről, sőt még a híd oroszlánjainak restaurációs folyamatát is figyelemmel kísértük.
Ezekben többek között arról írtunk, hogy a híd mennyit változott, sőt fogyott a felújítás alatt, hogy a pilonok ugyan az eredetiek maradtak, a láncokat mégis fel kellett újítani – minden mást azonban cseréltek. Hovatovább új, háromágú kandeláberek is kikerültek (amiket fényképek alapján rekonstruáltak), a híd ezért vesztett a súlyából, nagyjából 10-15 százaléknyit. Ezzel stabilabb és biztonságosabb is lett. Fazekas János pedig elmesélte, hogy az underground zenei világ mellett miből is áll egy hídmester élete: a híd lejáróit, aluljáróit figyeli, hibát keres, heti összefoglalót ír az üzemeltető, vagyis a Budapest Közút számára, megrepedt-e az útburkolat, megfestették-e a hidat, volt-e baleset, a lehorgonyzókamra szivattyúi leálltak-e, működik-e a szellőzés, a híd lejáróinak ajtói zárva vannak-e.
Célegyenesben
Mostanra pedig mindez ott tart, hogy sikeresen befejeződtek a Lánchíd felújításának lezárásához szükséges hivatalos eljárások.
2023. augusztus 4-én, pénteken – mintegy másfél hónappal a tervezett időpont előtt – tehát megnyílnak a híd két oldalán végigfutó járdák, és a hídfők aluljárói is. Azaz sikeresen befejeződött ez a gigászi munka, a Lánchíd szerkezeti és műemléki rekonstrukciója.
Mint a BKK emlékeztetett, a járdákat 2021. március 17-én zárta le a kivitelező, mert így tudta zavartalanul elvégezni a felújításhoz szükséges előkészítő munkákat, vizsgálatokat és felméréseket. A hidat és környezetét csak 2021. június 16-án zárták le teljesen. A híd megújult útpályáján tavaly december 16. óta közlekedhetnek a közösségi közlekedés autóbuszaival, taxival, motorral, kerékpárral, rollerrel, valamint a megkülönböztető jelzést használó járművekkel utazók.
Karácsony Gergely főpolgármester közösségi oldalán azt írta a Lánchíd felújításának végéről:
„Másfél hónappal a határidő előtt, költségkereten belül készült el a Lánchíd felújítása! (...) Ez az átadás egyúttal a híd szerkezeti és műemléki rekonstrukciójának végét is jelenti, ezért történelmi pillanatnak számít Budapest és hazánk életében.”
A pénteki átadó programjairól itt olvashatnak bővebben.
(Kiemelt kép: Bartha Dorka/Énbudapestem)