Budapest legrégebbi hídján jártunk, hogy megnézzük, miként állnak a legfrissebb fejlesztések. Helyére került? Felszerelték! Szigetelik? Díszkivilágítják!
Míg mi híztunk a télen, a Lánchíd vesztett a súlyából pár tonnát
A híd sokat változott a felújítás alatt, fogyott is valamennyit. A pilonok ugyan az eredetiek, a láncokat fel kellett újítani, minden mást viszont cseréltek – főleg a vasbeton elemeken lehetett sokat nyerni. Sőt, új, háromágú kandeláberek is kikerültek (amiket fényképek alapján rekonstruáltak), de a híd ennek ellenére is vesztett a súlyából, úgy 10-15 százaléknyit. Ezzel stabilabb és biztonságosabb is lett.
Folyamatosan szerelik és díszítik a korlátokat
Zajlik a Lánchídon a frissen festett, most még újszagú gyalogoskorlátok felszerelése. A Lánchíd 704 folyóméternyi korlátszerkezetének jelentős részét a rozsda okozta sebek miatt kell cserélni, ezeket az elemeket ütemezetten gyártják és festik a műhelyekben, hogy a munkaterületen folyamatos legyen a felszerelésük.
A kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei ezeket kisebb – három andráskeresztet tartalmazó – darabokban szerelik fel a járdákra, hogy a korlátrendszer később megfelelően követhesse a híd mozgását – korábban ez nem így volt. Az északi oldalon már végigér a korlátsor, és hamarosan a déli oldalon is helyére kerül a korlátszerkezet egésze.
Gránit lépcsők, eldugott vizsgálójárdák, takarékos füzérvilágítás
A terveknek megfelelően halad a budai hídfőt körülölelő lépcsők újjáépítése is. A lépcsősor teljesen átépült, a korábbi, lapokkal kirakott lépcsőfokok helyett gránit tömböket használtak a szakemberek, amivel egyben visszaállítják a II. világháború előtti lépcsőállapotokat is.
Az útpálya alatt szinte teljesen elkészültek a vizsgálójárdák is, amiken csak az építtetők nagysága előtt leborulva lehet közlekedni, mert nehezen megközelíthető, és nincs is elég hely. Ezek korábban hosszában futottak a híd alatt, most pedig keresztben is – a felújítás után a hídvizsgálatokat szolgálják majd. Nehezítés lesz, hogy az utolsó ellenőrzések után a két pillér közötti szakaszon elkezdődik a híd alá függesztett, több mint 6550 négyzetméteres állványzat bontása is. Jelenleg az állvány mintegy 105 tonna tömegű alumíniumszerkezete az egyetlen dolog, ami a dolgos hídépítőket és a tériszonyos újságírókat megvédi a folyóba zuhanástól.
Emellett folyamatosan dolgoznak a szakemberek a lánckamrákban is: a víznyomás elleni szigetelést készítik és a gépészeti feladatokat végzik el. Ennél látványosabb, hogy készül a Lánchíd változtatható színképű díszkivilágítása is, a takarékos ledekkel szerelt füzérvilágítást biztosító lámpatesteket már mi is le tudtuk fényképezni.
Minden a tervek szerint halad, hamarosan elkezdődik a híd alá függesztett állványzat bontása
A Lánchíd felújítása ütemterv szerint és költségkereten belül halad, azonban a teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület. Jelenleg a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között ingyenesen lehet áthaladni rajta, gyalog majd a felújítás utolsó szakaszának lezárta után – előreláthatólag idén ősszel kerülhet erre először sor.
Még több kivitelezéssel kapcsolatos hír, információ és aktualitás itt érhető el.