KULTÚRA

„Megteremtettük Budapest téli attrakcióját!”


A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. üzleti eredményei 2023-ban rekordot döntöttek. A cég vezérigazgatóját, Szűts Ildikót kérdeztük, hogy a sikerek milyen álmok és régóta halogatott fejlesztések megvalósítását teszik lehetővé 2024-ben és a következő években.

- Kell-e reagálnia egy vezérigazgatónak olyan esetben, ha más portálok a rekordévet záró cégének rossz hírét keltik, vagy nem jóindulatúan írnak egy fürdőről?

- Biztos, hogy nem, nincs is nagyon értelme, mert ez olyan, mint egy szélmalomharc. A fürdő olyan üzem, ahol műszaki, technológiai meghibásodások simán előfordulhatnak. Ha több ezer ember vesz részt egy létesítmény használatában, az elhasználódik, lesznek hibák, még akkor is, ha ezek a vendégélményre minimális hatást gyakorolnak. Bármilyen hibát észlelünk, én megkérem a kollégákat, hogy nézzék meg, hogy a saját hatáskörükben mit tudnak tenni. Elkötelezett szakmai csapat van a fürdőkben, de az elsődleges feladatuk az, hogy kedvesen, udvariasan kiszolgálják a vendégeket, hogy vendégélményt teremtsenek.

Palatinus
Kép: BGYH

 

- A tavalyi év soha nem látott sikereket hozott a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.-nek, ez nyilván összefügg azzal, hogy volt vendégélmény a fürdőkben.

- Igen, sőt, ilyen sikeres éve sosem volt még a cégnek. Ez azt jelenti, hogy az árbevételünk megközelítette vagy akár el is éri a 23 milliárd forintot, az adózás utáni eredményünk pedig bőven meg fogja haladni az 5 milliárd forintot, úgyhogy ez egy nagyon sikeres év volt. Nyilván, a sikernek két része van. Egyrészt hatott az áremelés, amit egyébként már évekkel ezelőtt meg kellett volna tenni, hiszen a történelmi fürdők olyan értéket képviselnek építészeti, vendégélmény és turisztikai oldalról is, amire folyamatosan kell áldozni. Ha pedig folyamatosan kell rá áldozni, ahhoz bevételek kellenek. Ha összehasonlítjuk a történelmi fürdőink árait az európai történelmi fürdők áraival, akkor azt lehet mondani, hogy messze le voltunk maradva tőlük. Jelenleg az európai belépő árak minimumszintjén vagyunk úgy, hogy azok általában korlátozott bent tartózkodást biztosítanak, mi pedig ezt nem korlátozzuk. Arra is nagyon figyeltünk, hogy a Budapest és agglomerációs környezetéből érkező vendégek elérhető áron tudják ezeket a csodálatos fürdőket használni. A Zsigmondy Klubkártyával gyakorlatilag 60%-os kedvezményt kapnak a hazaiak, a lehetőség népszerűségét mutatja, hogy megduplázódott a kártya használóinak a száma egyik évről a másikra. Akik minket támadnak, hogy árat emeltünk, azok nem említik, hogy egy külföldi számára a 20-25 euró nem megterhelő tétel, ugyanakkor a hazai lakosság jelentős kedvezménnyel jöhet be a fürdőbe. A sikernek van egy további része is, mégpedig a megújított bérletkonstrukciók. Azoknak a fővárosiaknak, akik évek vagy évtizedek óta használják a fürdőket, lehetőséget adtunk, hogy száz vagy kétszáz alkalomra is vehessenek bérletet. Ezekkel az új konstrukciókkal – például a százalkalmas rendkívül népszerű bérlettel – olyan új vendégeket is találtunk, akik korábban nem jártak fürdőbe.

Gellért
Kép: BGYH

 

- Laikusként azt gondolnám, hogy a strandokat szezonon kívül is használó Lumina Park is hozzájárult a tavalyi év kiemelkedő sikeréhez. Ez így van?

- Igen, a tavalyi év sikeréhez a Lumina Park is hozzájárult, ahhoz is, hogy egy jól működő cég több lábon állhasson és profitja is legyen. Azért vagyunk rá büszkék, mert megteremtettük Budapest téli attrakcióját, ami olyan népszerű, hogy a 2022-23-as téli szezon után a 2023-24-es szezonban már a Fűvészkertben is van fényshow, és az Állatkert is csinált saját Sárkány Éve kiállítást. Ez nem probléma, ezek csak színesítik Budapestet turisztikailag. Idén már két helyen tudtunk olyan attrakciót csinálni, ami sok embert bevonzott, mindezt olyan területeken, amik az év jelentős részében kihasználatlanok voltak. Azt is fontosnak tartom elmondani, hogy a kollégáink megtartásában is segített, hiszen olyan kollégákat tudtunk folyamatosan alkalmazni, akik korábban csak szezonális munkára jöttek, így viszont egész évre tudunk nekik munkát adni, szóval ez munkáltatói oldalról is pozitívum.

- Ez azt jelenti, hogy jövőre is lesz Lumina Park? Minden adottnak tűnik a folytatáshoz.

- Igen, természetesen készülünk arra, hogy jövőre is legyen Lumina Park, a lengyel partnerrel is hároméves szerződésünk van. Bízunk abban, hogy az időjárás kicsit kegyesebb lesz jövőre, mert a park látogatottsága nagyban függ az időjárástól, csakúgy, mint a strandoké a nyári szezonban.

Szűts
Szűts Ildikó, vezérigazgató. Kép: Hunka Erika/BGHY

 

- Vannak olyan évek óta dédelgetett tervek, amelyek a tavalyi év sikere nyomán végre valósággá válhatnak?

- Nyilván a sikeres gazdasági eredmények segítenek abban, hogy olyan, az elmúlt évek, sőt, még a Covid előtti idők óta elhúzódó vagy elhagyott beruházásokra is sort kerítsünk, amelyek nélkül a fürdők egyébként tudtak volna működni. Gondolok itt az építészeti csodák megőrzésére, tavaly például restaurátorok és művészettörténészek segítségével meg tudtuk csinálni a Margaréta-szökőkutat a Palatinus-on. Tavaly be tudtunk fejezni olyan energiahatékonysági beruházásokat is, amelyeket a cég már 2016-ban elkezdett, de nem fejezett be. Korszerű napelemeket tudtunk felszerelni, a Széchenyiben nyílászárókat cseréltünk, hőszivattyú beszerzése történt. Ebben az évben készülünk a Rác fürdő felújítására, és elkezdődik a Gellért fürdő rekonstrukciója is, ehhez idén már egy koncepciótervvel jelentkezünk és a beruházási terv is el tud indulni. Ennek a fürdőnek a megújítása is évek óta tolódik, gyakorlatilag lélegeztetőgépen tartjuk a fürdőt. A beruházások tehát elsősorban a Rác és Gellért fürdőket érintik, de az összes fürdőben keressük azt, ami komoly kockázatot jelenthet.

Például a Dandár fürdőben a belső medence előtti tér nem lett tisztességesen leszigetelve. Ennek következtében a plafonról a víz csorog le a gépészetre. Idén veszünk egy nagy levegőt, és június-júliusban, amikor kisebb a fürdő látogatottsága, be fogjuk zárni a Dandár fürdőt kb. hat hétre, és bízunk benne, hogy ezt az évek óta fennálló problémát rendbe tudjuk tenni. Ugyanígy fontosnak tartom, hogy az árvízi szivattyúinkat is felújítsuk, ez megkerülhetetlen a mostani kiszámíthatatlan időjárási körülmények között. Vendégoldalról nézve a Pesterzsébeti fürdő ugyan egy friss beruházás volt, ahol nagyon sok problémával találtuk magunkat szembe, mégis tavaly tudtunk oda játszóteret építeni, idén pedig vízicsúszdát tervezünk.

Széchenyi
Kép: Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.

 

Legalább 1 milliárd forintot szeretnénk elkölteni a Széchenyire is mint a legnagyobb forgalmú és árbevételű fürdőre. Muszáj foglalkozni vele, és erre az elmúlt 10 évben nem került sor. A teljes termál részlege ütemezetten fogunk zárni részeket és burkolatot cserélünk, újraszigeteljük a tereket. Próbálunk mindent megtenni, és szerencsére a tavalyi eredmény ezt lehetővé teszi. Sőt, arra is lehetőség nyílott, hogy tavaly a kollégáink olyan juttatási rendszerben részesüljenek, ami a korábbi évekhez képest jelentős előrelépés volt. Az ő áldozatos munkájukat ezzel tudta a cég meghálálni. Ez fontos ahhoz, hogy a szakképzett, felelősen gondolkodó munkavállalóinkat megtarthassuk.

(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)