November 27-én, hétfőn a Józsefvárosi Önkormányzat visszaadja a Trefort gimnázium előtti utcaszakaszt a diákoknak, ezzel elkészül a kerület első iskolautcája, ami rögtön a legmagasabb szintű iskolautca lesz, azaz lezárják az autósok előtt. Na, de hogy is néz ez ki, és miért jó?
A gimnázium még 2021-ben kereste meg azzal az önkormányzatot, hogy tegyék biztonságosabbá a Szentkirályi utcai kereszteződést. Az önkormányzat 2022-ben készített is egy egyszerű tervet a forgalom csillapítására, ami aztán az iskola felújítása miatt nem valósult meg.
Ahogy az önkormányzat is említi, ekkor egyébként még úgy volt, hogy a kormány felújítja és kibővíti a gimnáziumot, ám Lázár János közlekedési és beruházási miniszter a felújítást határozatlan időre elhalasztotta.
Az önkormányzat viszont még szintén 2022 őszén elfogadott egy gyerekbarát koncepciót, aminek folytatásaként 2023 elején úgy döntött, erősíti a gyalogos, kerékpáros közlekedés biztonságát az oktatási intézmények közelében.
Ahogy a koncepcióban is írják, Józsefvárosban közel kilencezer gyerek él,
a népesség 12 százalékát teszik ki,
a számuk tehát nem elhanyagolható.
A program célja, hogy a kerületben található oktatási intézmények környezete mindenki számára könnyebben és biztonságosabban elérhetővé váljon, miközben csökken a légszennyezettség és a csúcsidőszakokban tapasztalható forgalmi torlódás.
Az önkormányzat és a RÉV8 Józsefvárosi Rehabilitációs és Városfejlesztési Zrt. ebben a szellemben kezdte újra az egyeztetéseket a gimnáziummal. A tervezés során a gimnázium képviselői elmondták, hogyan használják most, és mit szeretnének csinálni a jövőben az iskola előtti területen. Ennek lett az eredménye, hogy
a Trefort utca zsákutca lesz a Puskin utca felől,
a gimnázium előtti teret pedig az iskola diákjai tölthetik meg élettel.
Az iskolautca legmagasabb szintje az, magyarázza az önkormányzat, amikor az utcaszakaszon a gépjárművek nem hajthatnak át, csak kerékpárral és gyalogosan lehet közlekedni rajta.
Ezek a szakaszok játszóutcává alakulnak át, ahol a gyerekek biztonságban szaladgálhatnak. A Puskin utcából ugyan behajthatnak az autók, de a gimnázium vonalában parkolásgátló oszlopokkal zárják le az utcaszakaszt a gépjárműforgalom elől.
Ez a parkolóhelyet kereső, vagy a Trefort utcát korábban a Rákóczi útra balra kanyarodás céljából használó gépjárművel közlekedők számára
körülbelül 400 méteres kerülőt jelent
a Bródy Sándor utcán keresztül, folytatja az önkormányzat. A lépés összhangban a Budapesti Közlekedési Központ törekvéseivel. A BKK idén nyáron jelentette be, hogy a Budapest Közúttal, a kerületi önkormányzatokkal és az adott iskolákkal együttműködve kísérleti jelleggel, Biztonságos iskolautcák néven iskolautcaprojektet indít.
Mint írták, a biztonságosabb közlekedés érdekében a BKK első lépésben, tesztjelleggel négy budapesti iskola környékén módosította a forgalmi rendet, többek között a sebesség csökkentésével, a szabálytalan parkolás rendezésével és a gyalogátkelőhelyek beláthatóságának biztosításával. Ha kedvezőek a tapasztalatok, több fővárosi intézménynél is folytatják a projektet.
A projekt Sulizóna-program néven is ismert, és a BKK a MOME Innovációs Központjával közösen indította el: az első fázisban könnyen megvalósítható, az esetleges finomhangolásoknak lehetőséget biztosító beavatkozásokat végezték el. A gépjárművezetők sebességcsökkentését például (az útpálya beszűkítésével) optikailag ösztönző virágládák elhelyezésével is igyekeznek elérni.
A Józsefvárosi Önkormányzat a már említett koncepció szellemében döntött amellett is, hogy szűkíti a Somogyi Béla utcai Molnár Ferenc kéttannyelvű iskola előtti térség autós részét és hogy kiszélesítik a járdát a Práter utcai BKSZC Kézművesipari Technikum előtt.
Az önkormányzat tervei szerint a Trefort gimnázium előtti teret a forgalmi rend kialakítása után padokkal és növénydézsákkal, pingpongasztallal és rögtönzött kültéri tanóra tartására alkalmas szabad terekkel lakják be. Mint megjegyzik, az iskola előtti tér használatát
ezután folyamatosan figyelni fogják,
és tavasszal az iskolásokat és a környék lakóit is megkérdezik, hogy milyen tapasztalataik vannak az iskolautcával kapcsolatban.
A RÉV8 Józsefvárosi Rehabilitációs és Városfejlesztési Zrt. munkatársai – mindemellett – 2023 januárjában egy előzetes igényfelmérő kérdőívet is kiküldtek a kerületi iskoláknak és óvodáknak. Az önkormányzat mindezek után további öt iskolával egyeztet arról, milyen feltételek mellett valósulhatna meg hasonló beavatkozás.
Mint mondják, fontos szempont az iskolautcák kialakításánál, hogy azt a helyi intézménnyel közösen tervezzék meg, hiszen ők fogják használni az új teret. A Trefort utca esetében például könnyebbséget jelentett, hogy az utcából nem nyílik társasház, és az utcában található intézmények, hotelek jóváhagyták a kialakítást.
Az iskolautcáknak nem elhanyagolható előnye még, hogy sokat
javít az adott terület levegőjének minőségén.
Ahogy a Levegő Munkacsoport korábban írta, az iskolák előtt nem ritkán negyed 8 és 7:59 között olyan mértékű a légszennyezés, mint egy alagútban.
A Józsefvárosi Rehabilitációs és Városfejlesztési Zrt. több példát is összeszedett, Bécsben például reggel és délután egy fél órás idősávban már megtiltották a gépjárművek behajtását az iskolák utcájába, Londonban pedig 2021-ig 500 iskolautcát vezettek be, ahol fizikai akadályokkal (pollerekkel, korlátokkal) gátolják a kocsik behajtását.
Az utóbbi időkben sokan hajlamosak azt gondolni, hogy a forgalomkorlátozás egyfajta nyugati hóbort, ami csak mostanában tör be Budapestre. Az első fővárosi játszóutcát ezzel szemben 1954-ben adták: a Barát utcába reggel és este 9 óra között lezárták az utcát az átmenő forgalom elől, a célirányú forgalmat pedig 5km/h sebességre korlátozták. Ezt amúgy most ősszel egy napra újra meg is valósították, hatalmas sikerrel.
Ahogy egy korábbi cikkünkben is írtuk, nemcsak iskolautcákkal próbálkoznak az önkormányzatok. 2017 óta folyamatosan alakítják ki az úgynevezett K+R, azaz Kiss & Ride, vagyis „Puszi és pá” zónákat, ahol a jóindulatú sofőr csak addig áll meg az autójával, amíg az utasával váltanak egy puszit, és hajt is tovább. A tábla a KRESZ-be még nem került be, úgyhogy inkább csak szimbolikus, figyelemfelhívó szerepe van.
Ezzel kapcsolatban a Levegő Munkacsoport viszont nehezményezte, hogy továbbra is az autóval való közlekedésre ösztönöz, ebből következően az iskolák környékén semmivel nem lesz kisebb a légszennyezés, mindezzel összefüggésben ráadásul fenntarthatósági szempontból rossz példát mutat a gyerek számára.
Mint említettük, a „Puszi és pá!” zónák annyira beváltak, hogy több kerületben is elkezdték alkalmazni, és több vidéki nagyváros is átvette. 2019-ben már Budafok-Tétényben is megjelent a tábla, de Cegléden és Székesfehérváron is állítottak egyet-egyet, és azóta sorra kerülnek ki a táblák Sopronban, Pécsett és Debrecenben. Bízzunk benne, hogy látva,
mennyi előnye van az iskolautcáknak,
az autós közösség egy része ezt sem provokációnak és autósüldözésnek fogja fel.
(Kiemelt kép: Cambridge iskolautca kezdeményezése)