KÖZÉLET

Elkezdődött a suli, itt a tábla, amit egyre gyakrabban láthatsz


Újabb „Puszi és menj!”- táblát adták át Újbudán, ezúttal a Gellérthegy lábánál található Köbölkút utcai általános iskolánál. Ehhez hasonló tábla először Angyalföldön jelent meg, annyira bevált, hogy több kerületben elkezdték alkalmazni, és több vidéki nagyváros is átvette. De vajon mire jó ez, és mit is jelent?

A tábla kihelyezésének az ötlete egy nagyobb fogalomtechnikai koncepció keretein belül fogalmazódott meg, a koncepción pedig együtt dolgozott a Gellérthegyi Lakók Érdekvédelmi Egyesülete, valamint a 11. kerületi önkormányzat. A koncepció része egyébként a gellérthegyi tranzitútvonalak forgalomcsökkentése is, amiről ebben a cikkünkben írtunk.

Ahogy Tóth Márton, MSZP-s önkormányzati képviselő az Énbudapestemnek elmondta, a tábla elhelyezéséről több körben egyeztettek, első körben az egyesület forgalomtechnikai szakértőivel, majd később egy fórumon. A tábla kihelyezése óta számos pozitív visszajelzés érkezett hozzá Facebookon, telefonon és személyesen is. A helyi civil közösség is nagyon pozitívan fogadta.

Az első K+R, azaz Kiss & Ride zónát Angyalföldön alakították ki. Ahogy a kerület lapja az átadóról írta, a „Puszi és menj” elnevezés már több mint hatvanéves, először a Los Angeles Times egyik, 1956-ban megjelent cikkében jelent meg, és azt jelenti, ahogy az elnevezésből is könnyű kikövetkeztetni, hogy

a sofőr csak addig áll meg az autójával, amíg az utasával puszit váltanak, összeölelkeznek, és már hajt is tovább.

A tábla a KRESZ-be még nem került be, mint azt Tóth Márton is mondja, inkább szimbolikus, figyelemfelhívó szerepe van. „Figyelmesség a reggeli és a délutáni rohanásban gyermeküket iskolába szállító szülők felé. Illetve egy lehetőség a biztonságosabb be- és kiszállás biztosítására” – magyarázta lapunknak. Az utcában sebességcsökkentő forgalmirend-változást is életbe léptettek, hogy a táblának közvetve ugyan, de érvényt szerezzenek.

Ahogy a 13. kerület is felhívta rá a figyelmet, ahol 2017-ben 15 millió forintból 9 parkolóhelyet is alakítottak ki a ki-beugráláshoz, a K+R nem hagyományos parkoló, hiszen az csak a megállás és az utasra várakozás idejére vehető igénybe. A K+R táblákat is a várakozni tilos tábla alá szokták elhelyezni, vagyis amúgy is legfeljebb öt percig lehetne ott megállni.

Az első, angyalföldi K+R zónának egyébként - aminek kialakításához angliai, amerikai, kanadai, ausztrál, olasz, német és tajvani példákat vettek segítségül - az akkori beszámolók szerint hatalmas sikere volt, a szülők rögtön használni kezdték. A parkolóba behajtás egyébként csak

az iskolakezdés előtti és az iskola utáni időszakban lehetséges, reggel 7-től 9 óráig, illetve 15-től 17 óráig.

Egyéb időszakokban tilos a behajtás.

A 13. kerület az átadáskor azt ígérte, amennyiben beválik a hazánkban újszerűnek számító parkolási mód, megvizsgálják, hogy a kerület más pedagógiai intézményeinél is bevezethető-e. A „Puszi és pá!”, avagy „Puszi és menj!” zóna végül, nyilván nem lesz meglepetés, annyira bevált, hogy több kerületben is elkezdték alkalmazni, és több vidéki nagyváros is átvette.

2019-ben már Budafok-Tétényben, a Játék utcában található Nádasdy Kálmán Alapfokú Művészeti Iskola és Általános Iskola előtt is megjelent a tábla, de Cegléden és Székesfehérváron is állítottak egyet-egyet, és azóta sorra kerülnek ki a táblák Sopronban, Pécsett és Debrecenben. Újbudán 2022 szeptemberében jelentek meg a Bikszádi utcában, az Újbudai Teleki Blanka Általános Iskola, illetve az Ercsi utcában, az Újbudai Mogyoróskert Bölcsőde előtt.

kiss
Kép: Budafok-Tétény

 

A Kiss & Ride parkolóknak rohamos terjedésének nem mindenki örült felhőtlenül, 2023-ben megjelent egy jelentős ellendrukkere is: a Levegő Munkacsoport. „Lehet, hogy nem leszünk népszerűek, de ennek az egyre jobban terjedő megoldásnak mi egyáltalán nem vagyunk hívei” – jelezték rögtön a posztjuk elején. Mint írták, a parkolóknak egyetlen előnye, hogy nem a forgalmi sávban áll meg a szülő, amíg csemetéje kiszáll, miközben számos hátránya van.

Az egyik például, írja a Levegő Munkacsoport, hogy értékes közterületet vesz el rövidtávú parkolás számára,

az autóval való közlekedésre ösztönöz, ebből következően az iskolák környékén semmivel nem lesz kisebb a légszennyezés,

mindezzel összefüggésben ráadásul fenntarthatósági szempontból rossz példát mutat a gyerek számára.

Ahogy a Levegő Munkacsoport írja, ehelyett az iskolautcák program országos megvalósítása lenne a cél. Ennek a lényege az lenne, hogy „az iskola utcájába a reggeli és a délutáni csúcs idején kizárólag az ott lakók hajthatnak be, szülők, csemetéjüket autóval hozva nem. Gyalogosan, kerékpárral, közösségi közlekedéssel érkezve a gyerekek mentális képességei is javulnak a hátsó ülésen üldögéléssel szemben”.

Suli
Sulizóna. Kép: BKK

 

A bejegyzés természetesen hatalmas vitát generált. A kommentek között szerepelt például, hogy városi dugót, illetve a városba bevezető dugó nagy részét a gyereket oviba, iskolába hordó autósok generálják. Ezért is lehet, teszi hozzá a Levegő Munkacsoport, hogy

az iskolák előtt nem ritkán negyed 8 és 7:59 között olyan mértékű a légszennyezés, mint egy alagútban.

Ezért is mondják, hogy az iskola utcájának tabunak kellene lennie.

A különböző csoportokban egyébként visszatérő probléma, hogy az emberek nincsenek tekintettel sem egymásra, sem a táblákra, tulajdonképpen semmire. Van, ahol hiába van kint a lakó-pihenő övezet tábla, az autósok vagy nem tudják, mit jelent, vagy nem érdekli őket. Egy jelentős réteg pedig a „Puszi és menj!” zónában is azt csinálja, hogy leparkolja a kocsiját, és bekíséri a gyereket.

Ahogy ebben a cikkünkben írtuk, a problémával a BKK is tisztában van, és az önkormányzatokkal, valamint a MOME Innovációs Központjával összefogva 2023-ban elindította a Sulizóna-programját, hogy biztonságosabb környezetet teremtsen a gyerekek számára. Párizsban például hatalmas siker, hogy több tucat utcát drasztikusan átalakítottak az iskolák körül.

Kiss
Kép: Újbuda

 

„Első lépésben az iskolák környékén a reggel és délután tapasztalható torlódásokat és a hosszabb-rövidebb ideig tartó, autóparkolásból adódó konfliktusokat kívánjuk minimalizálni, valamint az iskolák bejáratánál áthaladó gépjárművek sebességét csökkenteni a gyermekek biztonsága érdekében” – írja a BKK a projekt leírásában.

Szeptember elsejére a IV. kerületi Megyeri úti Általános Iskolánál, az Újpesti Karinthy Frigyes Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolánál, és a XVII. kerületi Újlak utcai Kéttannyelvű Általános Iskola környékén máris bemutatták a fejlesztéseiket. Az iskolák előtti és melletti utcákban színes, figyelemfelhívó „Sulizóna” táblákat helyeztek ki,

a burkolatfestést is ehhez igazították, és virágládákat helyeztek ki, hátha az útpálya beszűkítése sebességcsökkentésre ösztönzi az autósokat.

Tóth egyébként azt mondta lapunknak, egyeztetni fog a kerület országgyűlési képviselőivel a Kiss & Ride tábla KRESZ-be való bevezetésének lehetőségéről, de mint látjuk, probléma akad bőven, és a megoldásuk sem tűnik könnyű feladatnak.

(Kiemelt kép: Tóth Márton)