A BKK a kerületi önkormányzatokkal, valamint a MOME Innovációs Központjával indította el 2023-ban a Sulizóna-programját, hogy biztonságosabb környezetet teremtsen a gyerekek számára.
Aki járt reggel és délután iskola közelben, pontosan tudja, micsoda közlekedési káosz tud kialakulni az épület körül, ami ráadásul kifejezetten nagy veszélyt jelent a gyerekekre.
A Sulizóna-program célja, hogy biztonságosabb környezetet teremtsen a legvédtelenebb úthasználóknak, javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete, valamint csökkenjenek az iskolák környezetében tapasztalható közlekedési veszélyek. Az ötlet már máshol is bevált – Párizsban például hatalmas siker a több tucat drasztikusan átalakított utca az iskolák körül, amik szintén hasonló céllal jöttek létre.
A projektnek több problémára kell megoldást nyújtania. Ezekben a csúcsidőszakokban
- az iskola bejárata zsúfolt, megközelítése nem biztonságos.
- a szabálytalanul parkoló autóvezetők járművei csökkentik a járdafelületet.
- gyakran túl nagy sebességgel haladnak itt a gépjárművezetők, ezzel veszélyeztetve az autókból kiszálló gyermekeket és szülőket is.
- az utca két oldala között áthaladni szándékozó gyermekek nem észlelhetők időben a szabálytalanul parkoló autók miatt.
- a szabálytalan autóparkolás torlódást okoz, emiatt a szabad helyek sem megközelíthetők.
- az autók torlódása a közösségi közlekedést is akadályozza.
- a szabálytalanul a zöldfelületre parkoló autók ártalmasak a környezetre.

Szeptember 1-jére a IV. kerületi Megyeri úti Általános Iskolánál, az Újpesti Karinthy Frigyes Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolánál, és a XVII. kerületi Újlak utcai Kéttannyelvű Általános Iskola környékén megvalósult fejlesztések a Budapesti Közlekedési Központ, a Budapest Közút, valamint a kerületi önkormányzatok összefogásával és finanszírozásával jöttek létre. Első lépésben az iskolák környékén a reggel és délután tapasztalható torlódásokat és a hosszabb-rövidebb ideig tartó, autóparkolásból adódó konfliktusokat kívánjuk minimalizálni, valamint az iskolák bejáratánál áthaladó gépjárművek sebességét csökkenteni a gyermekek biztonsága érdekében - írja a BKK a projekt leírásában.

A cél egy olyan, önmagát magyarázó utcakép kialakítása, amely egyértelművé teszi minden, az iskola környezetében közlekedő számára, hogy olyan területre érkezett, ahol különös figyelemmel kell viselkednie. A hosszú távú cél pedig az, hogy hála a biztonságos környezetnek, egyre többen érkezzenek tömegközlekedéssel, gyalog, kerékpárral, rollerrel az iskolába, a szülői fuvar helyett.
A Sulizóna-program keretében első fázisban könnyen megvalósítható, az esetleges finomhangolásoknak lehetőséget biztosító beavatkozásokat végezték el. Ilyenek például
- az iskolák előtti és melletti utcákban színes, figyelemfelhívó „Sulizóna” táblák kihelyezése,
- kapcsolódó útburkolatfestés,
- rendezett parkolóhelyek és rövid idejű megállást lehetővé tevő Puszi&Pá parkolóhelyek kialakítása, valamint
- a gépjárművezetők sebességcsökkentését (az útpálya beszűkítésével) optikailag ösztönző virágládák elhelyezése.

Azt, hogy melyik helyszínen milyen beavatkozás valósult meg, az adott iskola környezetének részletes vizsgálata, valamint az érintett intézményekkel és önkormányzatokkal történő egyeztetés határozta meg, hazai és nemzetközi jó példák alapján.
Ha a projekt itthon is sikeres, akkor a további lépésben már építéssel is járó beavatkozásokat is terveznek, mint például járdaszintre emelt és lerövidített gyalogátkelőhelyek vagy az iskolák bejárata előtt egy-egy nagyobb, biztonságos zóna kialakítása. Valamint a BKK várja a további csatlakozó iskolákat is.