A TomTom navigációs szolgáltató ezúttal is bemutatta az előző éves forgalmi statisztikákat, amikből az derült ki, hogy bár Budapesten 2024-ban valamivel lassabban lehetett haladni, mint 2023-ban, de máshol annyival többet romlott a helyzet, hogy a magyar főváros nemzetközi összehasonlításban hatalmasat tudott javítani az előző évekhez képest.
A 14. kiadásban 6 kontinens 62 országának 500 városát vizsgálták, és mint írják, ez lett a legrobosztusabb és legkomplexebb elemzésük. A szolgáltató felhívja a figyelmet, hogy
az általuk vizsgált 500 város 76 százalékában, 379 városban csökkent az átlagos sebesség az előző évhez, 2023-hoz képest.
A szolgáltató szerint 2024-ben átlagosan 26 percig és 33 másodpercig tartott megtenni 10 kilométert Budapesten, az átlagos sebesség tehát 22,6 km/h volt. A TomTom szerint ez a magyar főváros esetében is egyperces rontást, és 0,9 km/h-ás lassulást jelent 2023-hoz képest.
A belvárosi reggeli csúcsforgalomban 31 perc, 28 másodpercig tartott egy átlagos utazás, ami 19,1 km/h-ás sebességet jelent, a délutáni csúcsforgalomban pedig 34 perc 3 másodpercig tartott 10 kilométer megtétele, ami 17,6 km/h-ás sebességet jelent.
A külsőbb utakon természetesen gyorsabban lehetett haladni: a külvárosban 18 perc elég volt a táv megtételéhez, azaz 32 km/h-val tudtak haladni az autósok.
A TomTom szerint mindez azt eredményezte, hogy 2024-ben, csúcsidőben majdnem 12 órával töltöttek többet dugóban az autósok, mint 2023-ban, azaz 110 órát, tehát 4 napot és 14 órát ültek vérmérséklet szerint bámészkodva vagy káromkodva.
2024-ben az autózás szempontjából legrosszabb nap szeptember 17-e, egy keddi nap volt, ami nem meglepő, hiszen közeledett az árvíz, az emelkedő vízszint miatt pedig jelentősen átalakult a közlekedés. Akkor 35 percig és 45 másodpercig tartott megtenni 10 kilométert.
Ahogy ebben a cikkünkben írtuk, 2022-ben Budapest még a világ 40., 2023-ban pedig az 58. legforgalmasabb városa volt.
Hiába romlottak viszont kismértékben a számok, a friss rangsor szerint Budapest a 74. helyen szerepel, jelentősen megelőzve a 38. helyen álló Bécset.
A világ leglassabb forgalmú városa ezúttal a kolumbiai Barranquilla lett, őt 3 indiai város követi, és ezúttal csak 5. helyen áll a tavalyi éllovas, London. A listán a szomszédos országok fővárosai közül Bukarest a 22. Bécs, mint említettük, a 38., Ljubljana a 297., Pozsony a 334. helyen áll.
Mindez annak fényében pláne nem tűnik rossz eredményeknek, hogy 2024-ben is folytatódott a Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő intézkedések megvalósítása a fővárosban, és
a biztonságos közlekedés érdekében több helyen módosítják a megengedett legnagyobb sebességet, valamint megjelent egy rakás traffipax.
Ahogy az Énbudapestem is beszámolt róla, a közlekedés biztonságosabbá tétele egyébként 2025-ben is folytatódik, január 10-étől a Budai alsó rakpart Tímár utca és Rákóczi híd közötti szakaszán a 70 km/órás és az 50 km/órás útszakaszok váltakozása helyett egységesen 50 kilométer per óra lett a megengedett legnagyobb sebesség.
A kivétel a Nagyszombat utcai kijelölt gyalogos-átkelőhely és kerékpárút-átvezetés környezete, ahol maradt az alacsonyabb, 40 km/órás sebességhatár.
Mint a BKK írta, a sebességhatár felülvizsgálatát és módosítását többek között az indokolta, hogy az érintett útszakaszon 2019 és 2023 között összesen 51 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési esemény történt (ezek közül egy halálos, 15 súlyos és 35 könnyű sérüléssel végződött), valamint a turisztikai célpontoknál – például az Angelo Rotta rakparton és az A38 Hajó környezetében – fokozott gyalogosforgalom tapasztalható.
Ahhoz, hogy a városvezetők által kitűzött célok teljesíthetőek legyenek, azaz a halálos kimenetelű és súlyos balesetek száma mielőbb nullára csökkenjen, a szakértők szerint is az egyik megoldás a városon belüli közlekedés sebességszabályozása.
A folyamatosan növekvő autóforgalommal ugyanis, mint hétről hétre láthatjuk,
egyenes arányban csökken a közlekedési morál, a híradóban rendszeresek a gyorsulási versenyekről és a zebrán gázolásról szóló hírek.
A tapasztalatok azt mutatják, és a józan ész is azt mondatja, hogy a balesetek kimenetelét jelentősen befolyásolja a sebesség, szoros összefüggés mutatható ki a sérülés mértéke és a közlekedők sebessége között. Ezért a közlekedésbiztonsági stratégia legfontosabb intézkedései a járművek sebességének csökkentéséhez kapcsolódnak.
Emellett fontos az is, hogy az útszakaszok áteresztő kapacitása ne változzon meg, azaz a későbbiekben is annyian használhassák, mint az intézkedések bevezetését megelőzően.
Borítókép: Merész Márton/Énbudapestem