STÍLUS

50 km/óra lett a megengedett legnagyobb sebesség a Budai alsó rakparton


Minden résztvevő számára biztonságosabbá válik a közlekedés január 10-étől, péntektől a Budai alsó rakpart Tímár utca és Rákóczi híd közötti szakaszán.

Tovább folytatódik a 2024 őszén indult, a Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő intézkedések megvalósítása a fővárosban. Ennek keretében a biztonságos közlekedés érdekében több helyen módosítják a megengedett legnagyobb sebességet – jelentette be a BKK. A pontos helyszínek kijelölésekor a BKK szakemberei figyelembe vették, hogy az adott útszakaszokon az elmúlt években hányszor történtek olyan incidensek, amelyek alacsonyabb sebességnél megelőzhetők lettek volna.

Az alsó rakparton a sebességhatár felülvizsgálatát és módosítását többek között az indokolta, hogy az érintett útszakaszon 2019 és 2023 között összesen 51 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési esemény történt (ezek közül egy halálos, 15 súlyos és 35 könnyű sérüléssel végződött), valamint a turisztikai célpontoknál – például az Angelo Rotta rakparton és az A38 Hajó környezetében – fokozott gyalogosforgalom tapasztalható.

Baleset esetén hatalmas különbséget jelent 10-20 km/ óra sebességcsökkentés is, főleg a legvédtelenebb úthasználók, így a gyalog, kerékpárral vagy egyéb eszközzel, például rollerrel közlekedők szempontjából. A sebességkorlátozó intézkedéseknek az a célja, hogy kevesebb baleset történjen az utakon és tovább csökkenjen a súlyos és halálos sérülések száma.

A Tímár utca és a Rákóczi híd közötti – csaknem 8 kilométer hosszú – útszakaszon január 10-étől, péntektől a 70 km/órás és az 50 km/órás útszakaszok váltakozása helyett egységesen 50 kilométer per óra lesz a megengedett legnagyobb sebesség, kivéve a Nagyszombat utcai kijelölt gyalogos-átkelőhely és kerékpárút-átvezetés környezetét, ahol marad az alacsonyabb, 40 km/órás sebességhatár. A BKK és a Budapest Közút szakemberei a megengedett legnagyobb sebességet az útszakasz hálózati és közterületi szerepéhez kapcsolódva határozták meg, miközben szem előtt tartották a Duna-parthoz igyekvő fővárosiak és idelátogatók biztonságát, akik az alsó rakparti gyalogátkelőhelyeken keresztezik a forgalmas útszakaszt.

Az egyes útszakaszok kapacitását a megengedett sebesség érdemben nem befolyásolja, azt elsősorban a csomópontok áteresztő képessége határozza meg, míg a gépjárművel közlekedők menetidejét városi környezetben a forgalomnagyság befolyásolja leginkább. Ráadásul a Budai alsó rakparton a 70 km/órás sebességet a gyakorlatban eddig is csak éjszaka vagy a hajnali órákban (amikor jellemzően rosszabbak a látási viszonyok) lehetett elérni, mivel napközben hosszabb szakaszokon is jellemző a torlódás. Az alacsonyabb sebesség éjszaka és hajnalban a közlekedésbiztonság javítása mellett többek között a zajterhelést is csökkenti. A szakemberek a jövőben is folyamatosan mérik az ott közlekedők sebességét, és monitorozzák a forgalmat. Azokon a helyszíneken, ahol már korábban bevezették az intézkedéseket, jelenleg is zajlanak a vizsgálatok.