STÍLUS

Eltűnt 3000 autó Újlipótvárosból


Egy 2024-es, őszi, szerda napon forgalomfelvételt végeztek a kerület 18 pontján, ami izgalmas eredményekkel szolgált.

A 13. kerületben úgy tűnik, működnek a forgalomcsillapítási intézkedések, és

7 év alatt, 2017 és 2024 között az átmenő forgalom 8 százalékkal esett vissza, a teljes járműforgalom pedig 5 százalékkal csökkent. A 13. kerület 2025 januárjának elején megjelentett egy általa megrendelt, 2024 novemberének végén kiadott forgalmi vizsgálatot, ami biztató eredményekkel szolgált: 2017-ben még 62.220 autó volt az átlagos napi forgalom, 2024-ben már csak 58.928 autó.

 

Mint írják, 2024-ben megismételtek egy 2017-es forgalomszámlálást, ami ugyanúgy 18 újlipótvárosi helyszínen, ugyanúgy egy őszi reggel 6:30 és 9:40 óra között, délután 14:30 és 18:40 óra között történt.

Ahogy a tervezési terület bemutatásában is szerepel, Újlipótvárost – ha valaki nem lenne ismerős ott – északról a Dráva utca, keletről a Váci út, délről a Szent István körút és nyugatról az Újpesti rakpart határolja le. A területről elmondható, hogy nem különülnek el benne a lakó, munkahelyi/szolgáltatói és szabadidős funkciók, így az eltérő célú forgalmak keverednek, emiatt aztán a csúcsforgalom időszaka hosszabb és a napközbeni forgalom is nagyobb az olyan területekhez képest, amelyek csak egy funkciót (például: lakófunkciót) látnak el.

Újlipótvárosban két fontos gyűjtőút található, a Hegedűs Gyula utca és a Pannónia utca, amelyek ellentétes irányban egyirányúak. A Hegedűs Gyula utca északi irányban halad a Szent István körúttól a Dráva utcáig, míg a Pannónia utca déli irányban vezet a Dráva utcától a Szent István körútig. Ezenkívül részleges észak-déli kapcsolatot biztosít a Kárpát utca és a Pozsonyi út, utóbbi jelentősége abban rejlik, hogy hozzáférést biztosít a városrész legnagyobb zöldterületéhez, a Szent István parkhoz.

A területről általánosságban elmondható, hogy 30 km/h-ás sebességű övezet alá esik. Ez alól kivételt képeznek a tömegközlekedéssel járt útvonalak, ahol vonali 30 km/h-ás sebességkorlátozás van érvényben a védett státuszú útvonal kialakítása okán, továbbá a Kárpát utca, Dráva utca és a Thurzó utca közötti szakasza, ahol is nincs érvényben sebességkorlátozás. A közösségi közlekedés szempontjából Újlipótváros Budapest egyik legjobban ellátott területe.

A kerékpáros infrastruktúra jól kiépített, és a 30-as övezetek kialakítása tovább segíti a kerékpáros közlekedést, illetve megteremti annak feltételeit. Ezek az övezetek biztonságosabb és barátságosabb környezetet biztosítanak a kerékpárosok számára. Ezenfelül a Pannónia utcán és a Hegedűs Gyula utcán irányhelyes kerékpársávok is találhatók, valamint az egyirányú utcák egy részén megengedett az ellenirányú kerékpáros közlekedés.

Újlipótvárosban rendelkezésre állnak közterületi parkolási lehetőségek, azonban a parkolóhelyek száma korlátozott és a parkolási igény nagy. A XIII. kerületben bevezetett okos parkolási rendszer segíti az autósokat a szabad parkolóhelyek megtalálásában. Az ingyenesen letölthető Parker alkalmazás valós időben mutatja a parkolóhelyek foglaltságát és segít a navigálásban is.

A kerületben kizárólagos lakossági parkolóhelyeket is kijelöltek, amelyek este 18 óra és reggel 7 óra között csak érvényes lakossági parkolási engedéllyel rendelkező lakosok számára elérhetőek. Továbbá a „Matricáért garázs” program keretében a helyi lakosok díjmentesen parkolhatnak a Westend Bevásárlóközpont és a Lehel Csarnok parkolóiban, ha leadják parkolási matricájukat.

Budapest,
Kép: Kepszerk.hu/Kummer János

Ahogy a vizsgálatban írják, a 2017-es tanulmány óta több fontos hálózati változtatás is történt, amelyek befolyásolják a forgalom lefolyását.

Ezek közé tartozik a 30-as övezet kialakítása, amelyhez sebességcsillapító küszöbök építése is társult. Emellett a csomópontok teljes kiemelése és szűkítése is megvalósult. A várakozóhelyek kijelölésének módja és elvei is megváltoztak. Korábban mindkét oldalon ferde parkolás volt a járda rovására, most azonban egy oldalon párhuzamos parkolást alakítottak ki az útpályán, tehát több a hely a gyalogosoknak.

A forgalomfelvételt a gépjárművek rendszámának rögzítésével, a mérési helyszíneken kihelyezett GoPro kamerákkal történt. Az eredmények azt mutatják, hogy Újlipótvárosban viszonylag késői a reggeli csúcs (07:45-08:45), viszont szokatlanul korai a délutáni csúcs (15:30- 16:30), ami a szakértők szerint abból adódik, hogy Újlipótváros belváros, és hogy további forgalomvonzó létesítmények (például iskola, munkahelyek stb.) is vannak a területen.

Közlekedési
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

A forgalommal kapcsolatban általánosságban elmondható, hogy a Hegedűs Gyula utca a dél-észak irányú, a Pannónia utca az ezzel ellentétes, észak-dél irányú összeköttetést látja el, a Victor Hugo utca a Váci út felőli kapcsolatot biztosítja, fő hálózati szerepe a terület feltárása, a Csanády utca pedig egyirányú a Váci út felé, így ez az utca a terület elhagyását biztosítja napszaktól függetlenül, és a Pannónia mellett a másik fő kilépési pont a területről, azaz az adja a legnagyobb kiáramló forgalmat.

Amellett, hogy a területre beáramló forgalom 7 év alatt 17 százalékkal csökkent, a kiáramló forgalom pedig 7 százalékkal nőtt, és mint említettük, az átmenő forgalom is 8 százalékkal csökkent, valamint összességében a teljes forgalom is 5 százalékkal csökkent, a vizsgálat további érdekes adatokat is tartalmaz. Kijelenthető például, hogy a forgalom jelentős része, 88 százaléka helyi, illetve célforgalom.

A legnagyobb átmenő forgalmat pedig egyértelműen a Pannónia utca bonyolítja le. A forgalomcsillapítási eszközök telepítése azonban sem itt, sem a Victor Hugo utcában, sem a menekülő útként funkcionáló Kárpát utcában nem lehetséges, hiszen tömegközlekedéssel járt útvonalak.

Az újlipótvárosi törekvések és eredmények jól illeszkednek a Fővárosi Önkormányzat célkitűzéseihez. Ahogy az Énbudapestemen több cikkben is beszámoltunk róla, 2024-ben is folytatódtak a Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő intézkedések megvalósítása a fővárosban, a biztonságos közlekedés érdekében több helyen módosítják a megengedett legnagyobb sebességet: októberben változott a rend az Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszán, valamint az Andrássy, Bécsi ás Váci út egyes szakaszain, decemberben pedig a IV. kerületi Megyeri út Szilas-patak és Íves út közötti szakaszán, valamint a X. kerületi Kőbányai út Könyves Kálmán körút és Szállás utca közötti szakaszán csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet. Emellett csak a fővárosi önkormányzat a város több mint 10 pontján élesített traffipaxokat, de a kerületi önkormányzatok is sorra jelentették be sebességmérők kihelyezését.

A BKK 2023 februárjában mutatta be a Közlekedésbiztonsági Stratégiáját, amelynek célja, hogy 2030-ra a maihoz képest felére csökkenjen a halálos balesetek száma, 2050-re pedig senki ne haljon meg a főváros útjain. A célok eléréséhez szükséges például sebességhatárok átírása, valamit a hatékonyabb sebességellenőrzés.