KÖZÉLET

Óbuda is felszerelkezik traffiboxokkal


Sőt, szeretnék, ha keményebben büntetnék a gyorshajtókat, ezért élve felterjesztési jogukkal, a Büntető Törvénykönyv módosítását javasolják az Országgyűlésnek.

Az 3. kerületi önkormányzat is hadat üzen az illegális gyorsulási versenyeknek. Az augusztus végi testületi ülésükön megszavazták, hogy kilenc helyre összesen

tíz sebességmérő boxot telepítenek,

amik a Budapesti Rendőr-főkapitányság VÉDA rendszerhez tartozó, változtatható helyű közlekedési ellenőrzési pontokként fognak működni.

Ahogy az önkormányzati lapja írja, ők kifizetik a szükséges kamerák, műszaki eszközök beszerzését, és finanszírozzák a rendszer üzemeltetését, azonban a műszaki tartalom meghatározását és az üzemeltetést magát a rendőrség végezné. A mostani döntés nyomán mindenesetre indulhat az engedélyezés és a szükséges eszközök beszerzése.

Az önkormányzat tájékoztatása szerint szeretnék, ha szigorúbban büntetnék a gyorsulókat, ezért élve felterjesztési jogukkal, a Büntető Törvénykönyv módosítását javasolják az Országgyűlésnek. Eszerint fokozott büntetőjogi felelősség terhelné a közúti közlekedést kirívó módon, öncélúan veszélyeztetőket.

Az előterjesztésben azt írják, hogy akik az adott szakaszra megállapított legnagyobb sebességet annak másfélszeresével túllépik, legyenek a bűntett miatt öt éves szabadságvesztéssel büntethetőek. Ha

a bűncselekmény halált okoz, tíz évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztéssel is lehessen büntetni az elkövetőt.

Mint azt Kiss László polgármester is megosztotta, Óbuda-Békásmegyer közigazgatási területén számos olyan nagy forgalmú út van, amely veszélyforrás lehet, ha az utakon közlekedők nem tartják be a közúti szabályokat. Ahogy egy korábbi cikkünkben írtuk, már év elején is két bejelentés érkezett gyorsulásról, mindkettőt a Szentendrei úton észlelték, ahol autó- és motorversenyzőkre panaszkodtak.

Mindez összhangban van a főváros intézkedéseivel is. Miután február 19-én, vasárnap virradóra egy autó villamosmegállóba sodródott a Harminckettesek terénél, és a balesetben egy 23 éves lány életét vesztette, Karácsony Gergely szorgalmazta, hogy már a következő héten mutassa be a BKK a közlekedésbiztonsági stratégiáját.

Ahogy ebben a cikkünkben írtuk, az elmúlt 12 év adatai az mutatják, hogy

minden héten meghal valaki a Budapesti utakon.

A bemutatott stratégiában megfogalmazott cél az, hogy 2030-ra a maihoz képest felére csökkenjen a halálos balesetek számára, 2050-re pedig, elérve a Vision Zero célkitűzését, Oslóhoz vagy Helsinkihez hasonlóan egyetlen ember se haljon meg a főváros útjain.

Óbuda polgármestere akkor azt nyilatkozta lapunknak, hogy elkötelezett a gyorshajtók elleni küzdelemben, többször hívta már fel a figyelmet ennek a problémának a súlyára. Az önkormányzat szorosan együtt dolgozik a kerületi rendőrkapitánysággal e téren is. Mint mondták, szerintük a traffipaxok nyújthatnak megoldást a problémára.

Néhány nappal később felkerült egy videó a legnagyobb magyar teslás netes csoportban, amin a szalagkorlátnak csapódott egy Audi TT a Szentendrei úton, miután versenyzett egy Tesla Model 3-mal. A gyorsulást egy harmadik, általuk közrefogott autó kamerája rögzítette. A találgatások szerint a baleset is aznap történhetett, március 11-én, amikor a videó felbukkant.

2023 július elsején aztán újabb megrázó tragédia történt, amikor is egy személyautó elütött egy kerékpárost, majd összeütközött egy másik autóval. Mint később kiderült,

három autó tartott spontán gyorsulási versenyt az Árpád hídon.

A halálos balesetet okozó Mercedes sofőrje ráadásul rendszeres résztvevője volt a gyorsulásoknak, és pályaversenyekre is eljárt.

Budapest,
Kép: Mihádák Zoltán/MTI

Karácsony Gergely akkor úgy fogalmazott, hogy felfoghatatlan, hogy meghalt egy kerékpáros az Árpád hídon, mert „két barom gyorshajtó a szalagkorlátot is letarolva halálra gázolta”. Ahogy felfoghatatlan az is, folytatta, hogy „vannak, akik úgy érzik, joguk van Budapesten százötvennel autózni. Hogy rendszeresek a gyorsulási versenyek többek között a Szentendrei úton és a Váci úton”.

Mindezek után nem meglepő, hogy a 3. kerületi önkormányzat a traffiboxokat a

  • Szentendrei út – Madzsar József (Hadrianus) utcai csomópont
  • Szentendrei út – Pünkösdfürdő utcai csomópont
  • Szentendrei út – Mátyás király úti csomópont
  • Szentendrei út – Aquincum
  • Vitorla utca – Nánási út
  • Szentendrei út – Kaszásdűlő
  • Vörösvári út – Váradi utca (2 db traffibox)
  • Bécsi út – Vörösvári úti csomópont
  • és Bécsi út – Váradi utcai csomópontoknál tervezi felszerelni.

Terézváros polgármestere mindezt megelőzendő már 2022 nyarán döntött, hogy a kerület minden utcáján, ahol nem jár BKK-járat,

30-as sebességkorlátozást vezetnek be,

amit fizikai korlátokkal is biztosítanak. A második kerületben idén júliustól fix traffipaxok jelentek meg, és az első kerület is egyeztetéseket kezdett a rendőrkapitánysággal. A főváros pedig augusztusban újabb 45 új sebességmérő kihelyezését jelentette be.

Az elmúlt időszakban történt halálos biciklisgázolások miatt nyár közepén kerékpáros tüntetést is tartottak Budapesten. A szervezők akkor azt mondták, legkésőbb szeptemberben tárgyalóasztalhoz akarnak ülni a kormány, a főváros és a rendőrség képviselőivel.

Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője 2021 végén egyébként arról beszélt az Inforádiónak, hogy a budapesti rendőrök nagyon sokat dolgoztak azért, hogy ez a jelenség minimálisra csökkenjen. Mint mondta, felvetődött az a lehetőség is, hogy a lámpákat éjszakára nem állítják sárga villogásra.

A rendőrök elmondása szerint heti szinten tartanak ellenőrzéseket az érintett utakon, és szerinte akkor legalábbis kijelenthető volt, hogy illegális gyorsulási versenyek csak szórványosan történnek és nem is szervezett formában, inkább csak spontán kialakult versenyhelyzetek figyelhetők meg. A Szentendrei és a Váci út csábereje akkor sem csökkent, de mint folytatta,

a budapesti rendőrök sem buták, és pontosan tudják, hogy mikor, hol kell lenni ahhoz, hogy ilyenek ne fordulhassanak elő,

vagy csak nagyon szórványosan.