A demonstráció szervezői legkésőbb ősszel tárgyalóasztalhoz akarnak ülni a kormány, a rendőrség és a főváros képviselőivel.
Az elmúlt időszakban történt halálos biciklisgázolások miatt tartottak kerékpáros tüntetést Budapesten. A felvonulás útvonala az Árpád híd budai hídfőjétől, a Serfőző utcától a Teve utcai rendőrszékházig tartott. A biciklisek nagyjából négyszázan voltak.
Július 1-jén, szombaton, nem sokkal éjfél után egy Mercedes, a Róbert Károly körút Teve utcai sarkától két BMW-vel kezdett el versenyezni. A sofőr 137-tel ment, amikor az Árpád hídon elvesztette az uralmát a gyorsulási versenyeken is használt, RACE-001 rendszámú Mercedes felett, átszakította a szalagkorlátot és elütötte az ott haladó 26 éves kerékpárost. A balesetben többen megsérültek, a biciklis életét vesztette. A gázolót a bíróság előzetes letartóztatásba helyezte.
Karácsony Gergely főpolgármester felfoghatatlannak, rendszerszintű problémának nevezte a történteket, a sebességmérő kamerákat és a kemény büntetéseket hiányolta. A Fővárosi Közgyűlés nemrégiben fogadta el az új közlekedésbiztonsági stratégiát, aminek célja az lenne, hogy a halálos kimenetelű közúti balesetek számát 2030-ra ötven százalékkal, legkésőbb 2050-re nullára csökkentsék.
A szervezők legkésőbb szeptemberben tárgyalóasztalhoz akarnak ülni a kormány, a főváros és a rendőrség képviselőivel.
„Ne tekintsünk a közlekedés járulékos veszteségeként az áldozatokra! Legyen érték minden ember élete!”
– írják petíciójukban.
A dokumentumban, melyet több mint egytucat szervezet jegyez, a rendőrségtől azt követelik, hogy
- számolják fel az utcai autós versenyeket,
- sokkal többször és folyamatosan mérjék az autók sebességét,
- radikálisan emeljék a bírságokat.
A kormánytól a többi között azt kérik, hogy
- zárjon be minden jogi kiskaput a bírságok elkerülésére,
- engedje, hogy az önkormányzatok is telepíthessenek sebességmérőket,
- valamint hogy bírságolhassák a gyorshajtást.
Kormányzati intézkedéseket várnak el arra is, hogy az autók szabálytalan tunningolásáért büntetés járjon. Az követelik, hogy lakott területen a megengedett legnagyobb sebesség valóban ne lehessen magasabb 50 km/óránál, valamint az utcai autóversenyzés és annak szervezése legyen önálló büntetési tétel!
A főváros vezetőinek címezve egyebek mellett azt írják:
- minden útburkolati jelnek jól láthatóvá kell válnia Budapesten,
- az útmenti járdák, megállók, illetve lakóövezetek mellett 50 km/óránál nagyobb sebességgel ne lehessen közlekedni.
A demonstrálók összes követelése itt olvasható.
Az eseményen felszólalt Kürti Gábor, a Kerékpárosklub elnöke, azt mondta többek között, hogy vannak olyan kereszteződések a városban, ahol kódolva van a balesetek, ezeket pedig meg kell szüntetni. Kiemelte: 18 szervezet fogott össze, hogy egy olyan várost hozzanak létre, ahol nem fordulhat elő halálos baleset.
„A végső cél a nulla baleseti szint elérése!”
– mondta Kürti, hozzátéve, hogy a legvédtelenebb közlekedőknek van a legtöbb joguk a biztonságos környezethez, mert őket semmi sem fogja megvédeni, nincs acéldoboz, csak az a környezet, amit mások terveznek meg nekik.