FRISS

Újabb 30-as zónák a fővárosban a kevesebb balesetért és a tisztább levegőért


Áprilistól a Corvin, az Orczy és a Losonci negyed 30 km/h-s övezet lesz, a kerékpárosok számára pedig lehetővé teszik az ellenirányú behajtást, ahol csak lehet.

2025. áprilisában a József körút, az Üllői út, az Orczy út és a Baross utca által határolt területen 30 km/h-s sebességkorlátozást vezetnek be egy biztonságosabb, egészségesebb és zöldebb Józsefvárosért. Emellett a helyi lakók kérésére megfordul a Füvészkert utcában a forgalom iránya a Jázmin utca és a Práter utca között, a legtöbb egyirányú utcában pedig lehetővé teszik az ellenirányú kerékpározást. Ahhoz, hogy április elején az új forgalmi rend életbe léphessen, március végén közlekedési táblákat helyeznek ki, illetve útburkolati jeleket festenek fel. 

józsefváros
Kép: józsefvárosi önkormányzat/józsefvárosi önkormányzat

Mire jó ez?

Számtalan előnnyel járhat egy városi sebességcsökkentett zóna. Az I. kerületi Attila úton 2024. októberében teszt jelleggel lett 40 km/h a legmagasabb megengedett sebesség, Újlipótvárosban a forgalom csökkenésének egyik oka volt a 30km/h-s zónák számának növekedése, Óbudán az illegális gyorsulási versenyek megfékezésének egyik eszköze volt, és a megújuló rakpartot is ennek szellemében tervezik átalakítani.

A már bevezetett és a tervezett intézkedések célja az, hogy jelentősen csökkenjen a közlekedési balesetek száma, illetve azok súlyossága, ezzel is közelebb kerülve a Vision Zero célkitűzéseihez, azaz a halálos és súlyos balesetek teljes megszüntetéséhez Budapest útjain.

  • A kisebb sebesség nagyobb biztonsággal jár, hiszen a közúti balesetek első számú oka a sebességtúllépés. A haladási sebesség növelése együtt jár a féktávolság megnövekedésével, a gépjárművezetők reakcióidejének csökkenésével és a baleset bekövetkezésekor az ütközés erejének növekedésével, ami sokkal súlyosabb személyi sérüléshez vezet, akár halálos kimenetelű is lehet a baleset.
  • Az alacsonyabb sebesség kevesebb kipufogógázzal, alacsonyabb károsanyag-kibocsátással és a zajszennyezés szintjének csökkenésével jár.
  • Egy 30 km/h-s övezetben sokkal nagyobb biztonságban érezhetik magukat a gyalogosok és a kerékpározók, a mindennapi mozgás  pedig számos egészségügyi előnnyel jár: a krónikus betegségek kockázata csökken, a mentális jóllét és az életminőség javul. Ezen kívül alacsony sebesség mellett a gépjárművezetés is sokkal kevesebb stresszel jár.
Kerületek
Kép: Képszerk/Kummer János

Ezalatt Újbudán

Három újbudai útszakaszon is módosul a megengedett legnagyobb sebesség:

  • maximum 50 km/h-val lehet haladni a 11. kerületi Pázmány Péter sétányon,
  • legfeljebb 50 km/h-val lehet haladni a Balatoni út Repülőtéri út és Bódog utca közötti szakaszán, illetve
  • maximum 60 km/h-val közlekedhetnek a járművek a Hunyadi János út Kitérő út és Mezőkövesd út közötti részén.

Az új közlekedési táblák kihelyezését a Budapest Közút már február végén megkezdte, a sebességcsökkentés a Közlekedésbiztonsági Stratégiában foglaltaknak megfelelően történik, de a változással nem csupán a biztonságérzet nő, hanem várhatóan a zaj- és porszennyezés is csökken.