FRISS

Így lesz mindenkinek jó a rakpart


Elkészültek a pesti alsó rakpart részletes fejlesztési tervei, a cél az, hogy annak elkészültével a világ legszebb panorámájú városi tere legyen.

Jelenleg a Parlament és a Szabadság híd közötti szakasz tervezése zajlik, fókuszban most az Id. Antall József rakpart, a Jane Haining rakpart, valamint az Erzsébet híd pest pilonja körüli terület van. A végső cél pedig egy összefüggő vízparti, fásított gyalogos és biciklis sétány a Rákos-patak és a Csepel-sziget között. Ez nyilván éveket vesz igénybe.

Pesti
Pesti alsó rakpart 1893  Kép: Klösz György /Fortepan/Budapest Főváros Levéltára

 

Id. Antall József rakpart

 

Az Id. Antall József rakpart északi részének fejlesztése már két részletben lezajlott. A főváros által az elmúlt években felújított és zöldített szakasz tervei a korábban elkészült Margit hídtól északra kezdődő és a Parlament előtti szakaszhoz is illeszkedtek. Széles járdát és fasort alakítottak ki, padokat helyeztek el, átépítették a lehajtót, az új, magas minőségű burkolat mellett felszámolták a korábbi szalagkorlátos autópálya-hangulatot is. A fejlesztés következő fázisában: 

  • a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, amely nemcsak esztétikai szempontból jelentős, hanem a város zöldfelületének növelésében is fontos szerepet játszik,
  • az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják, hogy biztonságosabbá tegyék a közlekedést, csökkenjen a zajszennyezés, de továbbra is biztosítva legyenek az autós közlekedés feltételei ezen a szakaszon. 
Id.
Látványterv  Kép: MG Építész Kft./BKK/Főpolgármesteri Hivatal

 

Ezáltal egy multifunkcionális tér jön létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet. Továbbá irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítanak, hogy javítsák a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeit.

id.
Látványterv  Kép: MG Építész Kft. /BKK/Főpolgármesteri Hivatal

 

Jane Haining rakpart

 

A Jane Haining rakparton idén nyolc új fát ültetnek el végleges helyükre, évelőágyásokkal kiegészítve. A végleges tervek szerint erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom – például hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálása – gépjárművei hajthatnak be. A Jane Haining rakpart tehát a főváros szándékai szerint teljesen mentes lesz az átmenő autóforgalomtól, de erről végleges döntés a civil megállapodás által szabályozott módon születhet majd. Az autómentességről a forgalmi mérések alapján születik végleges döntés egy későbbi tesztidőszakot követően. 

 

Erzsébet
Látványterv  Kép: MG Építész Kft./BKK/Főpolgármesteri Hivatal

 

A villamosok ezen a szakaszon egy, a Dunával párhuzamosan futó viadukton közlekednek. Ez a viadukt Budapest egyik méltatlanul elfeledett értéke, de a nyári rakpartnyitások bebizonyították, hogy van értelme fejleszteni a viadukt alatti területet, hiszen ezen időszakok alatt sikerrel működik benne vendéglátóhely, tartanak beszélgetéseket, kiállításokat, filmvetítéseket. 

Jane
Látványterv  Kép: MG Építész Kft./BKK/ Főpolgármesteri Hivatal

 

A viadukt megújítása tervezetten a 2-es villamos felújításával együtt történhet meg, ez a mostani köztérrekonstrukciós programtól technikailag független projekt.

 

Erzsébet híd környéke

 

Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnek és (újra) kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén. A gyalogos tér kialakítása során nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a közterület barátságos és biztonságos legyen. A lépcsősorok nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, ráadásul visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához – a lépcsősort a szocializmus alatt bontották el, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot belvárosi autópályává alakítsák.

Alsó
Alsó rakpart 1960  Kép: Kádár József/Fortepan

 

Annak a jegyében, hogy az eredménnyel mindenki elégedett legyen, mindenkit meg is kérdeztek: a fejlesztés partnerségben születik meg a budapestiekkel, valamint az érintett civil érdekvédelmi és szakmai szervezetekkel. 

 

Íme a projektben közreműködő szervezetek listája

Budapest Főváros Önkormányzata, Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, C8 – Civilek Józsefvárosért Egyesület, Járókelő Közhasznú Egyesület, Kis Távolságok Városa Alapítvány, Kortárs Építészeti Központ, Közösségfejlesztők Egyesülete, Levegő Munkacsoport, Magyar Autóklub, Magyar Kerékpárosklub, Magyar Közlekedési Klub, Magyar Település és Területfejlesztők Szövetsége, Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary, Országos Taxis Szövetség, Személyhajósok Szövetsége, Város és Folyó Egyesület, Város és Mobilitás Intézet, Az aláírás óta a témacsoporthoz csatlakozott a Belvároska Civil Társaság, a Budapesti Városvédő Egyesület, a Településfejlesztési Szövetség és a Védegylet is.

Még több és részletesebb információ itt érhető el a témában.

(Kiemelt kép: MG Építész Kft./BKK/Főpolgármesteri Hivatal)