KÖZÉLET

Több helyen is megkezdődött a sebességmérés


Ahogy beköszöntött az ősz, megkezdődött a sebességmérés Óbuda-Békásmegyer több új traffibox pontján. „Lecsapunk a gyorshajtókra, az illegálisan gyorsuló, emberéleteket veszélyeztető utcai versenyzőkre” – jelentette be az önkormányzat.

Ahogy az Énbudapestem is megírta, a III. kerületi képviselő-testület még 2023 szeptemberében döntött arról, hogy a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal (BRFK) együttműködve traffiboxokat, vagyis sebességmérő műszert befogadó kültéri egységeket telepít Óbuda-Békásmegyer legforgalmasabb útszakaszain.

Az önkormányzat 85 millió forint összegű saját forrást biztosított a beruházáshoz,

és megkezdte az egyeztetéseket az érintett hatóságokkal a telepítési pontok kijelölése kapcsán. Még 2023 őszén megindították a szükséges tervezési és engedélyezési folyamatokat is valamennyi helyszínt érintően.

2024 tavaszán pedig már arról számoltak be, hogy új traffipaxokat adtak át a III. kerületi rendőrkapitányságnak, és hogy május végével megindulhat a traffiboxok telepítése is. Mint Tepper Zsolt, az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. projektmenedzsere a kerületi lap megkeresésére elmondta, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat összesen 9 helyszínen 10 darab traffibox telepítését vállalta.

A tervezett kilencből egyelőre öt helyszínen szerelték fel a traffiboxokat, szeptember másodikától, hétfőtől

  • a 11-es út – Hadriánus u- kereszteződésben,
  • a 11-es út – Mátyás király u. kereszteződésben,
  • a Nánási út – Vitorla u. kereszteződésben,
  • a 11-es úton – Kaszásdűlőnél, illetve a
  • Királyok útja 170. szám előtt, azaz a Piroska utcai kereszteződésnél indultak el a mérések.

A további helyszíneken várhatóan 2024 év végéig telepítik a boxokat.

Ahogy a lap is felhívta rá a figyelmet, Óbudán korábban nem voltak traffiboxok.

traffipax
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

A III. Kerületi Rendőrkapitányság birtokában összesen 1 darab sebességmérő kamera volt, mellyel autóból, illetve állvánnyal tudtak mérni.

Ahhoz képest tehát már a tavasszal átadott két traffipax is jelentős előrelépést jelentett.

A két éles kamera mellett kilenc álkamerát is vásárolt az önkormányzat – így minden traffiboxban látható lesz eszköz, de azt a városlakók nem fogják tudni, hogy éppen melyik boxban lesznek az éles eszközök. A rendőrség ezeket rendszeresen változtatni fogja.

Augusztus végén az újpesti önkormányzat is bejelentette, hogy a település közbiztonságának javítása és a biztonságos közúti közlekedés érdekében

három traffiboxszal és egy sebességmérő műszerrel támogatja a IV. Kerületi Rendőrkapitányság munkáját.

Ahogy erről Czigler László közbiztonságért is felelős alpolgármester beszámolt, „a három traffibox kiépítése már a célegyenesben van a Külső Szilágyi és a Megyeri úton, valamint a Váci úti Megyeri Csárda és a 2/A számú út kereszteződésénél”. A traffipaxok pedig már augusztus végén átadták a rendőrségnek, és mint az alpolgármester írta, rögtön jelesre vizsgázott.

Traffipax
Kép: Főváros/Budapest

 

A gyorshajtók és gyorsulók azután kerültek újra a figyelem középpontjába, hogy 2023 február 19., vasárnap virradóra

egy autó villamosmegállóba sodródott a Harminckettesek terénél, és a balesetben egy 23 éves lány életét vesztette.

 

Ugyan a baleset a nyolcadik kerületben történt, Óbuda-Békásmegyer közigazgatási területén is különösen sok olyan nagy forgalmú út van, amely veszélyforrás lehet, ha az utakon közlekedők nem tartják be a közúti szabályokat. Ahogy egy korábbi cikkünkben írtuk, 2023 elején két bejelentés is érkezett gyorsulásról, mindkettőt a Szentendrei úton észlelték, ahol autó- és motorversenyzőkre panaszkodtak.

Karácsony Gergely a gázolást követően szorgalmazta, hogy a BKK már a következő héten mutassa be a közlekedésbiztonsági stratégiáját. A bemutatott stratégiában aztán azt a célt fogalmazták meg, hogy 2030-ra a maihoz képest felére csökkenjen a halálos balesetek számára,

2050-re pedig, elérve a Vision Zero célkitűzését, Oslóhoz vagy Helsinkihez hasonlóan egyetlen ember se haljon meg a főváros útjain.

Az Árpád hídi baleset után Karácsony arról is beszélt, hogy több mint negyven traffipaxot telepítenek Budapest-szerte. Végül 26 fix kamerát szereltek fel, amelyek 46 sávot figyelnek éjjel-nappal, csakhogy azokat a rendőrség még nem kapcsolta őket a rendszerükhöz. Mint Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) az Énbudapestemnek fogalmazott: „a főváros kameráinak integrációs fázisa folyamatban van, vagyis jelenleg az egyes kamerák VÉDA-rendszerhez illesztése zajlik”.

Mint kiderült, a kamerák üzemeltetése drága mulatság: a VÉDA-rendszer évente 1,3 milliárd forintjába kerül a rendőrségnek, úgy pedig különösen problémás, hogy 2023 óta megszűnt a rendőrség éves költségvetésében az az 1,8 milliárd forint, amelyet a VÉDA-eszközök amortizációjára szánt a kormány.

Nem sokkal az józsefvárosi baleset után, 2023. július elsején újabb megrázó tragédia történt, amikor is

az Árpád hídon egy személyautó elütött egy kerékpárost, majd összeütközött egy másik autóval.

Mint később kiderült, három autó tartott spontán gyorsulási versenyt a hídon.

„Meghalt egy kerékpáros az Árpád hídon, mert két barom gyorshajtó a szalagkorlátot is letarolva halálra gázolta” – írta akkor indulatosan Karácsony Gergely főpolgármester Facebookon. Mint hozzátette, elfoghatatlan, hogy vannak, akik úgy érzik, joguk van Budapesten százötvennel autózni.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság 2024 augusztusában már arról számolt be, hogy miután július 19-étől fokozott intenzitással kezdte ellenőrzi az Árpád hídon haladó autósok sebességét, jelentősen csökkent a gyorshajtók száma.

Ehhez valószínűleg kellett az is, hogy július 3-án, este újabb tragédia történjen:

egy forgalommal szemben közlekedő lopott taxi két másik autónak ütközött a hídon.

A balesetben hárman meghaltak, többen megsérültek.

Budapest,
Kép: Mihádák Zoltán/MTI Fotószerkesztőség
 

Az Árpád hídi ellenőrzésekben résztvevő rendőrök tapasztalatai alapján jelentősen csökkent a gyorshajtók száma. A július 15 és július 28-a között eltelt két hétben még 389 gyorshajtót mértek be a traffipaxok, de ez a szám július 29 és augusztus 11-e között 196-ra csökkent. a sebességtúllépés mértékében is sikerült némi javulást elérni: a korábbi 147 km/h-s rekorder helyett az elmúlt két hétben 125 km/h volt a legmagasabb mért sebesség.

Ahogy az Énbudapestemnek Ajtay Szilárd közlekedési rendszerszervező mérnök korábban egyébként azt mondta, szerinte a magyar főváros már régóta száguldozó város, mert Budapesten alig van sebességellenőrzés, ami pedig van, az leginkább fix pontokon, mindenki által ismert helyszíneken. Szerinte nagyságrendekkel több mérőműszerre lenne szükség.

Szele András, a Mobilissimus fiatal szakemberekből álló mobilitástervező műhely vezető szakértője is arról beszélt lapunknak, hogy mindez alapvetően rendészeti kérdés lenne, nálunk viszont nagyon kevés a rendőr, mert nyugdíjba mentek, vagy mert pályát váltottak a nagyon alacsony fizetések miatt.

A Magyar Nemzet egy 2022-es cikkében arról írt, a rendőrség hiába próbálja kedvét szegni az utcai versenyzőknek, egyelőre végeláthatatlan macska-egér harcot folytat. Az lehet ugyanis, hogy Óbudáról biztatóbb híreket hallani,

a II. kerület egyes részein viszont az utóbbi időben egyre többször gyűltek össze autósok, hogy a kocsijaik erejét fitogtassák.

Őrsi Gergely polgármester augusztus 31-én, szombaton arról számolt be, hogy „az utóbbi időben néhány nagy teljesítményű gépjárművel rendelkező állampolgár úgy gondolta, hogy nagyon menő dolog éjszaka a városban letesztelni a verdájuk erejét és gyorsaságát. Hát nem az!”.

Őrsi kérte a kerületi rendőrkapitányságot, hogy a BRFK Közlekedésrendészetével közösen tegyenek meg mindent a II. kerületi utak közlekedésbiztonsága és a lakók nyugalma érdekében. „Az utóbbi éjszakák megannyi razziája révén helyszíni és közigazgatási bírságok tucatja lett az eredmény. Addig nem lesz vége a rendőri ellenőrzéseknek, amíg meg nem szűnnek ezek a cselekmények!”

Az önkormányzat ezenkívül a már meglévő 7 darab fix sebességmérő traffibox mellé a rendőrséggel együttműködve újabb eszközöket telepít.

Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője egyébként 2021 végén arról beszélt az Inforádiónak, hogy a budapesti rendőrök nagyon sokat dolgoztak azért, hogy ez a jelenség minimálisra csökkenjen. Mint mondta, felvetődött az a lehetőség is, hogy a lámpákat éjszakára nem állítják sárga villogásra, ám a szakember szerint bár a gyorsulási versenyek ellen ez megoldás lehetne, mindenki másnak bosszúságot okozna.