Az Uber a magyar fővárosban a nemzetközi modellel ellentétben fixáras lesz, és autói sárga taxikként jelennek majd meg az utakon. Közben a szakszervezetek szerint általános tarifaemelésre van szükség.
Az Uber közleményben jelentette be, hogy a Főtaxival együttműködve több mint hét év után visszatér Budapestre – mint ismert, 2016-ban éppen a taxisok lobbijának hatására lehetetlenítették el a szolgáltató magyarországi működését, ezért az Uber akkor kivonult hazánkból.
Azonban, mint a közlemény írja,
az európai nagyvárosok közül elsőként Budapesten született együttműködés az Uber és egy taxiszolgáltató között: a Főtaxi leányvállalata, az F Mobilitás Kft. már be is nyújtotta a diszpécserszolgálati engedélykérelmet.
A hvg.hu cikke szerint az biztos, hogy az Uber és a Főtaxi a felhasználók számára nem lesz átjárható: aki uberezni akar, az az Uber appján kereshet magának elérhető sofőrt, aki a Főtaxival utazna, az a Főtaxi elérhetőségein (telefon, mobilalkalmazás) hívhat autót. A lap szerint a budapesti Uber a rá jellemző hagyományos üzleti modelltől eltérő tarifarendszert alkalmaz majd: a cég szolgáltatása – betartva a helyi előírásokat – fixáras lesz. A lap kiemeli:
azon felül, hogy az Uber fixáras lesz, a szolgáltató autói sárga taxiként jelennek majd meg a budapesti utcákon.
Azt pedig már a Világgazdaság írta meg, hogy a Főtaxi levélben értesítette sofőreit: az Uber mindenben megfelel a jelenlegi magyar jogszabályi környezetnek, az elszámolás módja nem változik a sofőrökkel, ahogy a tagdíj mértéke, a cég állománya és munkarendje sem. A kiküldött tájékoztató azzal zárul, hogy a Főtaxi a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, a Balaton Sound és a Sziget Fesztivál hivatalos taxiszállítója marad a jövőben is.
Az Uber azt is közölte: alkalmazásukat 2023-ban úgy nyitották meg közel 100 ezer alkalommal Budapesten, hogy a szolgáltatás már évek óta nem elérhető.
Mindeközben a Nemzeti Szakszervezet és a Független Egységes Szakszervetek Szövetsége közösen jelentette be: tarifakorrekciós tárgyalásokat kezdeményez Karácsony Gergellyel, Budapest főpolgármesterével – írja az infostart.hu. A lap által idézett közleményben azt írták: olyan tarifaemelésre van szükség, amely „figyelembe veszi a fogyasztói árak, az üzemanyagár és a nemzetgazdasági helyzet változását, különös tekintettel az üzemanyag árának tartós, 20 százalékos növekedésére”.
Legutóbb 2023 márciusában emeltek tarifát a taxisok: akkor a díjemelést azzal indokolták, hogy számukra érezhető költségemelkedéssel jár az üzemanyagok ársapkájának – 2022 december eleji – eltörlése.
A budapesti taxis tarifák azóta az alábbiak szerint működnek:
- az alapdíj 1100 forint,
- a kilométerdíj 440 forint,
- a percdíj pedig 110 forint.
Ahogy az Énbudapestem is megírta, a tavalyi kétkörös tárgyaláson a taxis szervezetek (City Taxi, 6x6 Taxi, Főtaxi, NSZ, OTSZ, Taxi 4, BKIK) összesen négy áremelési változattal álltak elő, a Fővárosi Közgyűlés az általános 10 százalékos emelést választva 2023. január 25-én módosította a taxirendeletet a fenti árak szerint.
(Kiemelt kép illusztráció: Unsplash)