Nem a kerékpársávok a hibásak – mondják független közlekedési szakértők. Az autók száma az elmúlt években 350 ezerrel nőtt, miközben a fővárosi lakosok száma stagnál.
A fővárosban nem a kerékpársávok és a biciklisek miatt van dugó, „hanem azért, mert túl sok az autó. Ha meg akarjuk oldani a dugók problémáját, elsősorban azon kell gondolkodni, hogyan korlátozzuk az autók számát és forgalmát”
– közölte az Rtl.hu megkeresésére Tosics Iván, a Városkutatás Kft. egyik ügyvezető igazgatója. A szociológus (PhD) végzettségű városkutatóról érdemes megjegyezni, hogy a Budapest Városfejlesztési Koncepcióját (2003) kidolgozó konzorcium vezetője volt, számos nemzetközi és EU-s projekt szakembere.
Hasonló véleményt fogalmazott meg a lap megkeresésére Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője, felhívva arra az adatsorra a figyelmet, amely szerint
az elmúlt években nagyjából 350 ezerrel nőtt az autók száma a fővárosban és az agglomerációban, és mint szemléltette: ha csak ezt a 350 ezres autótöbbletet sorba állítanánk az úton, a sor Budapesttől Koppenhágáig érne.
Ráadásul Ekés kiemelte: az autók számának növekedéséhez nincs köze a lakosságszámnak, ugyanis amíg Budapesten 22 és Pest vármegyében 38 százalékkal nőtt az autók száma az elmúlt években, addig a főváros lakossága nem, a vármegyéé pedig mindössze kilenc százalékkal nőtt.
Mint az Rtl.hu írja, Ekés és Tosics is kulcsproblémának tartja a budapesti dugók szempontjából, hogy ilyen olcsó, sőt, sokszor ingyenes a parkolás a fővárosban. Ekés azt emelte ki:
„A kerületek gyakran jelképes összegért, akár évente kétezer forintért odaadnak egy-egy parkolóhelyet a helyi autósoknak. Ha ebben az időszakban végig díjat kellene fizetni, az egy autó számára több mint másfélmillió forint lenne – tehát egy-egy autós gyakorlatilag másfélmillió forint kedvezményt kap évente. Hol kap egy közösségi közlekedő, vagy egy gyalogos ilyen óriási összegű támogatást a saját közlekedésére? Sehol.”
A mobilitási szakértő azt is felrótta a fővárosnak, hogy „semmilyen behajtási, környezetvédelmi díjat sem számolnak fel” az autósoknak. Tosics Iván pedig azt vallja:
„Az autók csak két esetben okoznak problémát: ha állnak, és ha mozognak. Ha állnak – nem saját telken, vagy garázsban – akkor közterületet foglalnak el, ezt pedig gyakorlatilag ingyen átadják nekik. Ez nonszensz.”
Ekés András a cikk szerint arra is kitért, hogy a lakók ingyenes fővárosi parkolása mellett a dugók kialakulásának nagyobbik okát nem Budapesten kell keresni, ahogyan annak megoldását sem. Szerinte ugyanis inkább érdemes a főváros környéki agglomerációval foglalkozni, ahol viszont évtizedes, komoly gondok akadnak.
Végül a két szakember lehetséges megoldásokként
- a fővárosi parkolási díjak megemelését,
- több P+R parkolót és tömegközlekedésre való átszállópontot,
- az agglomeráció tömegközlekedésének fejlesztését
- és az úgynevezett 15 perces városok kialakítását javasolta.
Az Énbudapestem legutóbb az iskolakezdéssel kapcsolatban foglalkozott a fővárosi közlekedéssel. Hogy nagyobb, ugyanakkora vagy kisebb volt-e a forgalom, mint az előző évek hasonló időszakában, arról itt olvashatnak bővebben.
(Kiemelt kép: Dugó a Rákóczi úton / Fotó: Nyírő Simon/BKK)