FRISS

Túlélők beszámolóival és megdöbbentő adatokkal kampányol a gyorshajtás ellen a BKK és a Budapest Közút


#azélet1 – ez a címe a két közlekedési cég közös kampányának. „A 70 hetven, az 50 ötven, a 30 harminc, az élet 1” – ezt pedig óriásplakáton hirdetik, mert a legkisebb sebességtúllépésnek is tragikus következménye lehet.

Emberéletbe kerülhet, társadalmilag mégis elfogadott a megengedettnél gyorsabban hajtani Magyarországon: ezt a veszélyes „normát” kívánja megdönteni a BKK és a Budapest Közút által indított, #azélet1 elnevezésű kampány a gyorshajtás ellen – áll a két cég közös közleményében.

Emberáldozatok

A BKK mint a fővárosi közlekedés szervezője a Fővárosi Közgyűlés által nemrég elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégia végrehajtásának részeként, az önmagát magyarázó infrastruktúra kialakításának és a sebességmérő-kamerarendszer támogatása mellett a közlekedés szereplőinek edukációját is kiemelt feladatként kezeli.

„A közlekedési szabályok megszegése, a sebességtúllépés emberi hiba, sőt emberi döntés. Az Árpád hídi gázolás idén már a sokadik olyan eset, amikor védtelen emberek esnek áldozatul valakinek a rossz, felelőtlen döntése miatt”

– nyilatkozta dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója.

width=1080
Kép: BKK

A Budapest Közút állásfoglalása szerint elengedhetetlen, hogy a közlekedők figyelembe vegyék mindazokat a jelzéseket, amelyek a városi forgalomban való haladást szabályozzák, és kialakításuknak megfelelően használják az egyes utakat, útszakaszokat. Mint kiemelik: a biztonságos közlekedés alapfeltétele, hogy az emberek ismerjék és betartsák az egyes közlekedési módokra és eszközökre vonatkozó szabályokat, és nem utolsó sorban legyenek tekintettel egymásra.

Bárki csatlakozhat a kampányhoz

A gépjárművezetők egyéni felelősségének fontosságát hangsúlyozzák a közlekedésben azok az autós influenszerek és médiumok is, amelyek felvállalták a kampány népszerűsítését, üzeneteinek megosztását. „A Budapest Közúttal közösen folytatjuk a gyalogátkelőhely felújítási és kijelölési programot, és az útburkolati jelek megújítását. Stratégiai közútkezelőként fontosnak tartjuk, hogy a kijelölt gyalogátkelőhelyek környezetében maximum 50, de inkább 40 km/óra legyen a megengedett sebesség. Mindemellett pedig tévhitek megdöntésével, tények és adatok bemutatásával edukálunk” – mondta Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.

Hozzátette: ilyen tény például, hogy ha egy gépjárművezető

30 helyett 50 km/órás sebességgel üti el egy védtelen, gyalogosan közlekedő embert, akkor közel 400 százalékkal magasabb az esélye annak, hogy az halálos sérülést szenved. Egy lakóutcában 30 helyett 50-nel menni arányosan olyan, mint az Árpád hídon 70 helyett 120-szal haladni.

„Jelenleg teljesen elfogadott 30 helyett 40-nel, 50 helyett 60-nal, 70 helyett 80-nal, vagy még többel menni. Szeretnénk, ha nem férnének bele a »csak felvettem a forgalom ritmusát«, a »sebességmérő nem mér pontosan«, a »csak el akartam érni a zöldet« típusú önfelmentések. A sebességkorlátozás meghatározásánál minden esetben az utak és az utcák fizikai kialakítása és az használók viselkedése játssza a főszerepet. A sebességhatárok okkal születnek” – magyarázta Bodor Ádám. 

biciklis
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Az #azélet1 kampányában bárki követ lehet, aki megosztja az #azélet1 mottót a közösségi médiában, és ezzel nyilvánosan vállalja a sebességhatárok betartását. A szervezők a következő hetekben megdöbbentő tények és adatok megosztásával, túlélők beszámolóival, külföldi példákkal hívják fel a figyelmet a gyorshajtás veszélyeire posztokban, sajtóanyagokban, figyelemfelkeltő videókban és beszélgetésekben.

A kampány indítói várják minden olyan szervezet csatlakozását, amelynek fontos, hogy a gyorshajtásból eredő halálos sérülések megelőzése. A bkk.hu/azelet1 oldalon folyamatosan bővítik a csatlakozók listáját.

(Kiemelt képünk illusztráció / Kép: Merész Márton/Énbudapestem)