Kortárs dizájn a föld alatt, akadálymentes közlekedés a felszínre, korszerű utasbiztonság és technika – a Nagyvárad és a Lehel tér átadásával öt és fél év után a teljes vonalon megújulva, minden állomáson megállva jár a 3-as metró.
Közel 2000 nap, 3500 ember megfeszített munkája, 22 ezer megtett kilométer metrópótló buszokkal, 20 állomás és 225 milliárd.
A metrófelújítás már akkor is nagyon impresszív munka, ha csak a számokat nézzük, és a sort a végtelenségig lehetne folytatni. Például 40 ezer négyzetméter burkolatot fektettek le öt év alatt, illetve annyi kábelt használtak, hogy a kötegek egészen Barcelonáig elérnének. Na de nézzük, mi minden van a számokon túl...
Mit „tud" a 3-as metró?
Összességében, végállomástól végállomásig végig suhanva azt mondjuk, abszolút szerethető lett. Akadálymentes, ami a legnagyobb és legfontosabb erénye, de a 3-as metró felújítása szépen folytatta azt az iskolát is, amit a 4-es metró megteremtett.
Az állomások, ahol naponta utasok százezrei haladnak át, nem csak praktikusan felújított terek lettek, hanem mindegyik rejt valamilyen már-már képzőművészeti alkotást, játékosságot is, és persze itt is tobzódnak a színek.
Egyedi, jól megkülönböztethető arculatot és karaktert kapott az összes megálló, miközben a tervezők ötletes módokon a korábbi, főként '70-es évekbeli, jellegzetes dizájnelemeket is beemelték a modern arculatba. A Ferenciek terén a peronfalon Szent Ferenc madarai röppennek, a Kálvinon szarvassá változott fiú vágtat, és a régi műanyag metrószékek formáit is megőrizték a VPI Beton padjaival, hogy csak pár kedvencünket említsük.
Az akadálymentesítést taktilis jelekkel, liftekkel és az országban egyedülálló módon mozgólépcsők mellett futó ferdeliftekkel oldották meg, ezeknek a kialakítása és beszerelése elképesztő mérnöki bravúr volt.
A felújítás során az utasok számára láthatatlan részek is megújultak – a „színfalak mögött” a legmodernebb utasbiztonságot jelentő rendszereket építették be, új és korszerű vasúti pályaszerkezetre cserélték le az elöregedett elemeket, és teljes körű elektromos és gépészeti felújításon is átesett a kékmetró.
Milyenek a legújabb megállók?
A Nagyvárad téri óriáscsillárokról, vidám narancssárga falakról és a kezeket, kenyeret, valamint függönyt mintázó elemekről már beszámoltunk, amikor még az építés alatti állomáson jártunk. Már most úgy tűnik, az utazóközönségnek ez az egyik kedvenc állomása, nem csak a térélmény, de az élénk színek miatt is.
Nem kisebb meglepetést okozott a Sporaarchitects tervezte Lehel tér is. Ha valaki még emlékszik rá, itt morcos barna peronfalak voltak, ezek helyén most csodálatos rózsaszín világ fogad minket. A tervezők elárulták, hogy ezért a színért bizony meg kellett küzdeniük, de végül mindenki tetszését elnyerte. A máshol is felbukkanó élénk színek a nyers, kissé rideg anyaghasználatot ellenpontozzák tökéletesen. A mennyezetet izgalmas fényjátékok teszik változatossá, de ami a legnagyobb átalakulás, hogy a Lehel tér szerkezetileg is átalakult, a galériaszint átjárhatósága megszűnt.
Mi történik most a felszínen a pótlóbuszok helyén?
A felszínen is átalakul a forgalmi rend, a korábban a pótlóbuszoknak kialakított sávokra az Újjáéledő sugárutak koncepcióban vázolt tervek szerinti jövő vár. A BKK és a Budapest Közút által kidolgozott új forgalmi rend egyes szakaszokon helyreállítja a buszpótlás előtti helyzetet, máshol a hiányzó kerékpáros infrastruktúrát teremti meg, erről részletesen itt írtunk.
Kik és hogyan adták át?
Az összesen 225 milliárdos felújítás összegéből 178 milliárdot állt az unió, 7 milliárdot a fővárosi önkormányzat, a többit pedig a kormány. Ennek megfelelően az ünnepélyes átadón jelen volt és beszédet és köszönetet mondott Európai Bizottság egységvezetője, Agnés Monfret, Navracsics Tibor miniszter, Karácsony Gergely főpolgármester, valamint Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója és Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója.