Öt és fél év után, május 22-étől újra a teljes vonalon és minden állomáson megállva jár a 3-as metró. Ez az is jelenti, hogy a felszínen is átalakul a forgalmi rend, a korábban a pótlóbuszoknak kialakított sávokra az Újjáéledő sugárutak koncepcióban vázolt tervek szerinti jövő vár. Nézzük meg, mi is ez.
Az elmúlt években Budapest közlekedése jelentős átalakuláson ment keresztül – a metrófelújítás alatti buszsávok hatására és a Lánchíd renoválása miatt a korábbiaknál sokkal kisebb autósforgalom hajtott át a belvároson.
„Budapest közlekedése ugyanakkor nem omlott össze, sőt, független navigációs cégek adatai szerint ezzel párhuzamosan csökkent a dugók mértéke. A felújított metró és az évek óta alacsonyabb forgalom lehetőséget ad arra, hogy a belvárosi autópályák helyett újjáélesszük az egykor szebb napokat látott sugárutakat”
– mondta el Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke.
A BKK és a Budapest Közút által kidolgozott új forgalmi rend egyes szakaszokon helyreállítja a buszpótlás előtti helyzetet, máshol a hiányzó kerékpáros infrastruktúrát teremti meg. A mostanra feleslegessé váló buszsávok átalakításával a fő cél az, hogy a ne növekedjen újra a belváros forgalmi terhelése, se a torlódás mértéke, és hogy biztonságosan lehessen kerékpározni az Üllői és a Váci úton. A konkrét elképzeléseket és terveket az Újjáéledő sugárutak városfejlesztési koncepció összegezte márciusban, ennek a megvalósítása zajlik most.
A tervek részeként a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton kisebb módosításokkal visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend – ez a korábbi 2x2 autóssáv helyreállítását jelenti a Bajcsy-Zsilinszky úton korábban is meglévő buszsávok, illetve a kiskörúti villamosvágányok mellett. A közlekedési szakemberek olyan csomóponti kialakításokat és lámpaprogramokat terveztek, amelyek egyszerre célozzák a belvárosi területek dugómentes, de az elmúlt évek forgalmának megfelelő közlekedését.
A Váci és Üllői úton a metrópótlás végével jelentősen fejlődik a kerékpáros közlekedés. Ezen a várost átszelő észak-déli tengelyen eddig csak szakaszosan lehetett biztonságosan biciklizni, az új forgalmi rendnek köszönhetően azonban teljesen átjárható lesz a belváros ilyen irányba is. Az Üllőin a Kálvin tér és a Népliget között, a Váci úton pedig a Nyugati tér és a Gogol utca között lesznek új kerékpársávok, amiken – ahol lehetséges – fizikai elválasztó elemek (műanyag elhajló pollerek) növelik a bringások biztonságát. De kényelmesebb és biztonságosabb lesz biciklizni a nagyobb csomópontokban is: kerékpáros átvezetést alakítanak ki a Nyugati téren a felüljáró vonalával párhuzamosan a Nagykörúton keresztül, a csomópontban három új zebra is épül. Új kerékpáros átvezetés épül a Népligetnél is a Könyves Kálmán körúton keresztül, valamint biztonságosabbá válik a biciklizés az Astoria csomópontban is, ahol szintén épül új zebra is.
A Kiskörúton már felszámolták az ideiglenes buszsávokat, a következő lépésként, a hétvégén helyreáll a Bajcsy-Zsilinszky út korábbi forgalmi rendje is. A buszsávok felszámolása ütemezetten zajlik, több helyszínen, azonban az ideiglenesen kialakított megállóhelyi peronok elbontása miatt a munkálatok több héten át is tarthatnak – írja a BKK közleményében.
A kerékpársávok kialakítása várhatóan nyár elején, júniusban indul, és szakaszokban valósul meg július végéig. A sávok felfestése és a műanyag elhajló pollerek elhelyezése valósulhat meg gyorsabban, míg a kisebb átépítéssel járó szakaszok kialakítása több időt igényelhet.