A térgondnokság egyébként nem újdonság, a Budapest Közművek sem titkolja, hogy a korábbi magyar tapasztalatokat és a nyugat-európai nagyvárosi gyakorlatot elemezve jutottak a szolgálat felállítására. A VI. kerületben is parkgondnokok figyelnek a Hunyadi tér, a Jókai tér vagy a Benczúr-kert rendezettségére, a józsefvárosi Déri Miksa utca felügyeletére pedig a lakók kérésére az önkormányzat egy csőszt keresett.
A budapesti, nagy forgalmú közterek tisztaságának biztosítása érdekében térgondnoki szolgálat felállítását kezdte meg a Budapesti Közművek. A cég első körben hat kiemelt forgalmú fővárosi téren – Blaha Lujza tér, Deák Ferenc tér, Etele tér, KÖKI, Örs vezér tere, Széll Kálmán tér – indítja el a térgondnoki szolgálatot. Az álláshelyeket erőforrás-átcsoportosítással hozzák létre, a toborzást már meg is kezdték.
A BKM közleménye szerint az első gondnokokkal már az ősz folyamán találkozhatnak a fővárosiak.
A városvezetés térgondnoki rendszerrel is reagál a fővárosi köztisztasági helyzet gondjaira, amik gyakran a köztisztaságért felelős sok szereplő együttműködésének nehézségeiből, esetenként hiányából fakad.
A problémák között akadnak újabb keletűek is, a koronavírus-járvány óta a gyorséttermekből sokkal több hulladék kerül az utcára, a varjak is egyre rafináltabban és bátrabban túrják a szemeteseket, valamint a palackgyűjtés is nagyban befolyásolja a város köztisztaságát. A BKM keserűen jegyzi meg, hogy gyakran tapasztalják, hogy az elvégzett takarítás után pár órával már újra szemét kerül az utcákra és terekre. Hogy ez mennyire így van, azt első kézből tapasztaltuk meg, amikor tavaly ősszel elkísértünk több munkacsapatot is, hogy saját szemünkkel lássuk mi kerül a budapesti kukákba, és a saját kezünkkel öntsünk mindent oda, ahova való.

A beszámoló szerint
a térgondnokok két műszakban, hajnaltól késő estig vigyáznak majd a kijelölt közterek tisztaságára és rendjére,
elsődleges feladatuk a rájuk bízott közterek tisztán tartása lesz, de ha szükséges, gyorsan tudnak segítséget, rendőrt, mentőt, közterület-felügyelőt hívni. A Budapesti Közművek ezúton is kéri a főváros közterületeinek használóit, illetve a járókelők számára működő élelmiszer-árusító egységeket, hogy a jövőben segítsék a térgondnokok munkáját. Közös otthonunk, Budapest tisztasága, ahogy a BKM is írja, közös ügyünk, kell hozzá az is, hogy közösen vigyázzunk rá.
A Budapesti Közlekedési Központ szervezésében, egy átfogó köztisztasági és közrendvédelmi együttműködés keretében folyamatosan nagytakarításokat végeznek a legforgalmasabb csomópontokban, legutóbb Kelenföld vasútállomáson és annak környékén.

A BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. keretein belül önállóan működő FKF Köztisztasági és FŐKERT Kertészeti Divíziók munkatársai korszerű takarító járművekkel és kézi erővel kitakarítanak, amit adott esetben a BKV Zrt., valamint a MÁV-csoport munkatársai is segítenek. A Budapesti Rendőr-főkapitányság fokozott rendőri jelenlétet biztosít, amiben pedig a FÖRI Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat közterület-felügyelői, valamint az adott kerület közterület-felügyeletének munkatársai is segédkeznek, de alapítványok is beszállnak a munkába, hogy a területen tartózkodó rászorulókkal foglalkozzanak. Mindez azonban jól láthatóan kevés.
Ahogy az Énbudapestem megírta, a Kőbánya-Kispest közlekedési csomópont köztisztaságával és közbiztonságával kapcsolatos feladatok elosztásáról 2025 augusztusában tartottak tárgyaló, döntés-előkészítő szakmai fórumot a kispesti városháza dísztermében. A résztvevők is arról beszéltek, hogy leginkább azért kerülhetett megint méltatlan állapotba Budapest egyik legforgalmasabb közösségi közlekedési csomópontja, mert
a területnek féltucat tulajdonosa van, emiatt pedig „az operatív intézkedések meghozatala különösen komplikált”.
Az ülésen a főváros egyébként vállalta, hogy hogy előkészít egy üzemeltetési szerződést, amiben rögzítik, melyik terület kihez tartozik, azaz kinek a felelőssége annak rendben tartása.
A zuglói képviselő-testület pedig augusztus 28-i, csütörtöki rendkívüli közgyűlésén döntött úgy, hogy létrehoz egy úgynevezett Közbiztonsági Pontot az Örs vezért téren.
Ahogy az előterjesztésben is írták, az elmúlt években több alkalommal érkeztek lakossági és rendészeti jelzések a közbiztonság javításának szükségességéről. A jelzések alapján a helyszínen vissza-visszatérő rendszerességgel alakulnak ki olyan helyzetek, amik csökkentik az ott tartózkodók biztonságérzetét, ezért indokolt egy állandó, jól látható, könnyen megközelíthető és éjjel-nappal használható közbiztonsági pont létesítése, amihez a rendőrség, az önkormányzati rendészet, a polgárőrség és a helyi közbiztonsági nonprofit kft. is hozzáférhetne. Ehhez valószínűleg a térgondnokot is hozzá fogják engedni.
A Budapesti Közművek szintén augusztusban írta ki a közbeszerzést a közösségi költségvetés egyik Széll Kálmán térrel kapcsolatos, nyertes projektjének tervezési feladatainak elvégzésére, aminek része a leromlott állapotú padok újratervezése.

Ahogy ebben a cikkünkben összefoglaltuk, a 2016 tavaszán átadott, felújított Széll Kálmán tér állapota rögtön az átadást követően vissza-visszatérő téma. Az sem fog ártani, ha a Blaha Lujza térre odafigyel valaki. Emlékezetes, hogy alig adták át a teret, az egyik páfrányfenyőt máris letörte valaki.
A térgondnokság egyébként nem újdonság, a BKM sem titkolja, hogy
a korábbi magyar tapasztalatokat és a nyugat-európai nagyvárosi gyakorlatot elemezve jutottak a szolgálat felállítására.
A VI. kerületben is parkgondnokok figyelnek a Hunyadi tér, a Jókai tér vagy a Benczúr-kert rendezettségére, a józsefvárosi Déri Miksa utca felügyeletére pedig a lakók kérésére az önkormányzat egy csőszt keresett. Az ő feladata nemcsak az, hogy ügyeljen a sétányra, a fákra, a növényekre, a játszótérre, valamint nyilvános vécére, hanem a vitás helyzetek megoldása is.