KÖZÉLET

Egyeztetések indultak a Köki rendbetételéről


A Kőbánya-Kispest közlekedési csomópont fővárosunk egyik legfontosabb tömegközlekedési csomópontja: egyszerre metróvégállomás, vasúti megállóhely és az egyik legforgalmasabb buszvégállomásunk. A bevásárlóközpont megszületésével ráadásul szolgáltató- és szórakoztatóközponttá is vált. Abban mindenki egyetért, hogy jelenlegi állapota méltatlan Budapesthez, és most végre lehet, hogy elindulhat a változás.

A Kőbánya-Kispest közlekedési csomópont köztisztaságával és közbiztonságával kapcsolatos feladatok elosztásáról tárgyaló, döntés-előkészítő szakmai fórumot tartottak a kispesti városháza dísztermében. A fórumon részt vettek a terület tulajdonosai, azaz a fővárosi városvezetők, a közgyűlés képviselői közül néhányan, a MÁV Zrt., a BKK Zrt., a BKV Zrt., az FKF Zrt., a KÖKI terminál képviselői, valamint a X. és a XIX. kerületek rendőrkapitányai és közterület-felügyelői. 

A kerületi lap cikke szerint az eseményen Varga Attila alpolgármester is arról beszélt, hogy sajnos igazuk van mindazoknak, akik panaszkodnak az itteni állapotokra, és sürgetik az intézkedéseket. A helyzet ugyanis szerinte sem jó, bár apró lépésekben szerinte azért haladnak előre, és sikerült már kisebb sikereket elérniük. A helyzetet ugyanakkor nagyban megnehezíti, hogy, mint a fentebb felsoroltakból is látszik, a területnek több tulajdonosa van, ezért az operatív intézkedések meghozatala különösen komplikált

Arató Gergely országgyűlési képviselő beszámolója szerint az egyeztetésen fontos döntések születtek, a főváros például vállalta, hogy előkészít egy üzemeltetési szerződést, amiben rögzítik, melyik terület kihez tartozik, azaz kinek a felelőssége annak rendben tartása. Ahogy Arató is megjegyezte, és ahogy az eddigiekből is jól látszik, a rendezetlenségnek ugyanis leginkább ez az oka.

Döntöttek arról is, hogy részletes takarítási leírást készítenek, amiben minden cég rögzíti, melyik területen milyen módon, milyen rendszerességgel végeznek takarítást, a leírásnak köszönhetően pedig mindez ellenőrizhetővé is válik. 

Ezenkívül felszámolják vagy átalakítják a felüljárón található, alkoholt árusító üzleteket, felmérik, milyen rendészeti szerv milyen rendszerességgel járőrözik a KÖKI-n, és ennek alapján javaslatot tesznek arra, milyen feltételekkel lehet megoldani az állandó rendészeti jelenlétet. Az állomáson tájékoztató táblákat helyeznek ki arról, milyen módon lehet jelezni a rendészeti problémákat, zavarokat.

Az egyeztetésen kiderült az is, hogy a MÁV-állomás mozgólépcsői nem javíthatóak, ezért ott a MÁV megkezdi a lift beépítésének tervezését, ennek köszönhetően pedig az állomás végre akadálymentes lehet, és kiderült az is, van rá esély, hogy jövőre felújítják a felüljárót, ám mivel ehhez le kell állítani a vasúti forgalmat, gondos tervezést igényel. A KÖKI bevásárlóközpont jelezte továbbá, hogy rövidesen kicserélik a Vak Bottyán utcai mozgólépcsőt, úgyhogy megnyithat ez a bejárat is. 

A terület rendbetételére egyébként a 2025 júniusi közgyűlésre érkezett egy tiszás javaslat, amit a közgyűlés el is fogadott. Ebben többek között felkérték a főpolgármestert, hogy hívjon össze egy olyan megbeszélést, ahol az érintett szereplőkkel meghatározzák, és egy erre a célra készült térképen konkrétan bejelölik, hogy a Kőbánya-Kispest közlekedési csomópont karbantartásáért, a szemétszállításért, a köztisztaságért és utaskomfortjáért pontosan ki, hol felelős, és hogy erre az egyeztetésre hívja meg a Fővárosi Közgyűlés frakcióinak egy-egy tagját is. A Podmaniczky Mozgalom, a Demokratikus Koalíció, a Fidesz és a Tisza képviselői el is fogadták a meghívást.  A városvezetést többek között Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója képviselte. 

Ahogy az előterjesztésben is megfogalmazták, Kőbánya-Kispest jelenlegi állapota méltatlan Budapest egyik legforgalmasabb közösségi közlekedési csomópontjához. A város kapujáról van szó: mind a nemzetközi utasok, mind a napi több ezres nagyságrendű utasforgalom első benyomását alakítja ez a helyszín. Ha egy turistának az első budapesti élménye egy piszkos, emberi vizelettel és ürülékkel szennyezett környezet, az nemcsak az adott hely, de az egész főváros hírnevét is rontja. A jelenlegi állapot – a rendszeres szemétfelhalmozódás, az átható bűz, a galamb- és patkányprobléma, valamint a burkolathibák – ráadásul valós közegészségügyi kockázatot is jelentenek azon több tízezer ember számára, akik naponta áthaladnak ezen a csomóponton. 

A probléma gyökere, jelentették ki az előterjesztésben is, természetesen a nem jól meghatározott és szétesett felelősségi rendszer. Az itt olvasható összefoglaló szerint a metróvégállomás és az aluljáró a főváros közlekedési cégeinek kezelésében vannak, a buszpályaudvar és a kapcsolódó felületek részben a MÁV, részben a főváros, részben pedig magánkezelő (például a bevásárlóközpont) fennhatósága alá esnek, a vasúti peron és környezete a MÁV területe, a közterületek karbantartása a főváros vagy adott esetben akár kerületi hatáskör is lehet. Egészen eddig tehát nem akadt egyetlen szereplő sem, aki a teljes terület állapotáért felelősséget vállalna, vagy akinek érdekében állna összehangolt rendet teremteni

A Kispesti Magazin beszámolója szerint a most megbeszéltek, felajánlások, vállalások teljesítéséről várhatóan három hónap múlva egy hasonló körben megtartandó találkozón esik majd szó.