Baleset esetén hatalmas különbséget jelent 10-20 km/ óra sebességcsökkentés is, főleg a legvédtelenebb úthasználók, így a gyalog, kerékpárral vagy egyéb eszközzel, például rollerrel közlekedők szempontjából. A sebességkorlátozó intézkedéseknek az a célja, hogy kevesebb baleset történjen az utakon és tovább csökkenjen a súlyos és halálos sérülések száma.
Folytatódik az az ősszel indult, a Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő intézkedések megvalósítása a fővárosban, a biztonságos közlekedés érdekében több helyen módosítják a megengedett legnagyobb sebességet – jelentette be a BKK. A pontos helyszínek kijelölésekor a BKK szakemberei figyelembe vették, hogy az adott útszakaszokon az elmúlt években hányszor történtek olyan incidensek, amelyek alacsonyabb sebességnél megelőzhetők lettek volna.
Októbertől változott a rend az Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszán, valamint az Andrássy, Bécsi ás Váci út egyes szakaszain. Most pedig, december 11-től, szerdától a IV. kerületi Megyeri út Szilas-patak és Íves út közötti szakaszán 70 km/óráról 50 km/órára; a X. kerületi Kőbányai út Könyves Kálmán körút és Szállás utca közötti szakaszán 60 km/óráról 50 km/órára változik a megengedett legnagyobb sebesség.
Az útszakaszokban közös, hogy a már korábban elfogadott Közúthálózati Tervben előirányzott útszakaszokon csökkentik az 50 km/órát meghaladó sebességhatárt és az új sebességhatárok bevezetését követően a szakemberek folyamatosan mérik az ott közlekedők sebességét és monitorozzák a forgalmat. Azokon a helyszíneken, ahol már korábban bevezették az intézkedéseket, jelenleg is zajlanak a vizsgálatok.
A tervek kidolgozására a BKK munkatársainak segítségére volt a társaság által kifejlesztett ún. prediktív modell, amely értékeli, hogy melyik útszakaszokon van kifejezetten nagy szerepe a megengedett sebességnek az ütközések előidézésében. Ennek segítségével a szakemberek 5 év adatainak értékelésével még jobban megbizonyosodhatnak arról, hogy hol van szükség beavatkozásra a biztonságos közlekedés érdekében - írja a BKK.
A hosszú távú cél az, hogy 2050-re a súlyos vagy halálos közlekedési balesetek száma Budapesten nulla legyen – teljesítve ezzel az úgynevezett Vision Zero célkitűzést, amit más nagyvárosoban már elértek. Az európai városok között Budapest a középmezőnyben található a közlekedésbiztonság tekintetében. Ez azt jelenti, hogy 100.000 főre vetítve évente 2,9 halálos áldozata volt a közúti közlekedésnek (szemben Oslo 0,16-os vagy Bécs 0,6-os értékével).
Az intézkedések bevezetése a legvédtelenebb úthasználók, így a gyalog, kerékpárral vagy egyéb eszközzel, például rollerrel közlekedők biztonságát is szem előtt tartja, a Közlekedésbiztonsági Stratégia egyes elemei ezért is kapcsolódnak járművek sebességének csökkentéséhez.
(Kiemelt kép: Váci úti forgalom. Fotó: Kummer János/Képszerk)