A Budapesti Közlekedési Központ folytatja a közlekedésbiztonsági intézkedéseinek bevezetését, és hamarosan újabb útszakaszokon változik a legnagyobb megengedett sebesség. A helyszínek kiválasztását alapos tervezés előzte meg.
2023 februárjában mutatta be a Budapesti Közlekedési Központ Közlekedésbiztonsági Stratégiáját, amelynek az a célja, hogy 2030-ra a maihoz képest felére csökkenjen a halálos balesetek száma, 2050-re pedig elérjük a Vision Zero balesetmegelőzési program célkitűzését, és felzárkózzunk Oslo vagy Helsinki mellé, ahol volt olyan év, amikor egyetlen ember sem halt meg közúti balesetben.
E célkitűzést Karácsony Gergely is megemlítette a Fővárosi Közgyűlés október 4-i alakuló ülésén, külön is hangsúlyozva, hogy a Vision Zero megvalósulásának egyik leghatékonyabb módja a sebességcsökkentés.
„A városban, amely nem csak lakóhely, de közös otthon is: célunk kell, hogy legyen, hogy senki ne veszítse az életét közlekedési balesetben. Minden okosan kialakított sebességcsillapítás, zebra, kamera, közelebb vihet ehhez”
– mondta Karácsony Gergely a Fővárosi Közgyűlés alakuló ülésén, nem sokkal később pedig a BKK is konkrét lépést tett az ügy érdekében: az I. kerületi Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszán 50 km/h-ról 40 km/h-ra csökkentette a maximálisan megengedett sebességhatárt – tesztjelleggel. Ezen szakaszon még zajlanak a vizsgálatok, de a BKK október 28-i közleménye szerint újabb útszakaszokon változik a legnagyobb megengedett sebesség.
A helyszíneket a Közlekedésbiztonsági Stratégia, a 2030-as Közúthálózati terv és a BKK ún. prediktív modelljének együttes elemzése alapján választották ki a szakemberek. A prediktív modell azt értékeli, hogy melyik útszakaszokon van kifejezetten nagy szerepe a megengedett sebességnek az ütközések előidézésében. Az adatalapú, mesterséges intelligencia modell segítségével a szakemberek 5 év adatainak értékelésével még jobban megbizonyosodhatnak arról, hogy hol van szükség beavatkozásra a biztonságos közlekedés érdekében.
A helyszínek kijelölésekor a szakemberek azt is figyelembe vették, hogy az adott útszakaszokon az elmúlt években hányszor történtek olyan incidensek, amelyek alacsonyabb sebességnél megelőzhetők lettek volna.
Mindezek alapján az alábbi helyszíneken változik a megengedett legnagyobb sebesség:
– az Andrássy út Oktogon és Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszán a korábbi 50 km/óráról 40 km/órára;
– a Bécsi út Vörösvári út és Reménység utca közötti szakaszán 60 km/óráról 50 km/órára;
– a Váci út Róbert Károly körút és Dózsa György út közötti szakaszán 70 km/óráról 50 km/órára;
BKK közleménye így fogalmaz:
„Az útszakaszokban közös, hogy a már korábban elfogadott Közúthálózati Tervben előirányzott útszakaszokon csökkentik az 50 km/órát meghaladó sebességhatárt, illetve a hálózati és a közterületi szerephez igazítják a maximálisan megengedett sebességet. Az új sebességhatárok bevezetését követően a szakemberek kiemelt figyelmet fordítanak az érintett szakaszokon bevezetett intézkedések hatásaira, folyamatosan mérik az ott közlekedők sebességét, monitorozzák a forgalmat. A további helyszínekkel kapcsolatban a BKK egyeztetést kezdeményez az érintett kerületekkel.
Kiemelt kép: Nyírő Simon/BKK