Kicsivel több mint egy év alatt összesen 40 talajkapcsolatos lombhullató fával, zöldszigetekkel, modern burkolattal, felújított járdával gazdagodott Terézváros.
Terézváros 2030 program keretében az utóbbi évtizedek legnagyobb közterület-megújítása fejeződött be a napokban. A 2023. szeptemberében indult, összesen négy szakaszból álló megújulás valóban ráfért a Csengery utcára. Generációk nőttek fel itt úgy, hogy kinézve az ablakon nem láttak fát, csak macskakövet és parkoló autókat, így ez lett az első megvalósult példája annak, hogy egy 180 fokos fordulattal hogyan lehet átalakítani egy sivár belvárosi közterületet zöldebb, élhetőbb, a pihenést szolgáló közösségi térré.
Így újult meg
1. szakasz / Szondi utca - Aradi utca, átadva: 2024. március 14.
A Csengery utca Szondi utca és az Aradi utca közti 400 méteres szakaszán több hely jut a gyalogosoknak, hiszen már nem állhatnak fel az autók a járdákra. A felszabaduló helyeken 20 előnevelt, Stockholm-módszerrel ültetett, öt-hat méter magas platánnal fasor jött létre, valamint virágszigetek, zöldszigetek és planténerek is kerültek az utcába. A kerékpárosok mindkét irányban közlekedhetnek az utcában.
2. szakasz / Podmaniczky utca - Szondi utca, átadva: 2024. május 15.
A Szondi utca és a Podmaniczky utca közötti, 150 méteres szakaszon teljes felszínrendezésre került sor, megújult az útpálya, a parkolósávok átépültek, a járdaburkolat felújításra került. A fenntarthatóbb városi környezet érdekében az utcaszakaszon Stockholm-módszerrel ültetett, 11 fából álló fasor telepítésére került sor, valamint kisebb zöldfelületeket és közösségi tereket is létrehoztak. A faültetéshez kapcsolódóan a parkolókat elválasztó, kiemelt szegéllyel határolt zöldszigetek épültek.
3. szakasz / Király utca - Hunyadi tér, átadva: 2024. augusztus 14.
A beruházásnak köszönhetően biztonságosabb lett a vásárcsarnok előtti kereszteződés, megújult a teljes útpálya, a parkolósávokat átrendezték és a járdákat kiszélesítették, burkolatukat pedig felújították. Az eddigi kockaköves útburkolatot aszfalt váltotta fel, a régi köveket pedig úgy hasznosították, hogy ezek kerültek a parkolóhelyekre, melyek körülbelül 30 százaléka a kizárólagos lakossági várakozást szolgálja majd. Az utca egyirányú maradt, de a kerékpárosok mindkét irányban használhatják. Ezen a szakaszon – a sűrű közműhálózat miatt – nem lehetett további fákat telepíteni, ezért ide zöld szigeteket alkotó cserjék kerültek, valamint olyan különleges növénykandeláberek, melyekre strapabíró kúszónövények futnak fel.
4. szakasz / Andrássy út - Aradi utca, átadva: 2024. december 19.
Ezen a 110 méteres szakaszon teljes felszínrendezésre került sor, az útpálya, a parkolósávok és a járda is átépült. A forgalmi sáv 3,5 méter szélességűre csökkent, a parkolósávok kockakő burkolatot, a járda pedig térkő burkolatot kapott. A Terror Háza múzeum előtt forgalomcsillapított területet alakítottak ki, a múzeum melletti szakaszon a parkolósávok megszüntetésre kerültek, itt a jelenleginél szélesebb járda került kialakításra. A Terror Háza Múzeum felőli oldalán 9 fa ad majd árnyékot, a túloldalon pedig állványokra felfutó növényeket és zöldszigeteket találunk. A forgalomcsillapító megoldásoknak köszönhetően az utca csendesebb lett, az átmenő forgalom pedig kisebb. A párhuzamos parkolók között is zöldszigetek lesznek, a Terror Házával szemközti oldalon kandeláberekre felfuttatott növények zöldítik tovább az utcaképet. Az utca egyirányú maradt, de a kerékpárosok, a Csengery többi szakaszához hasonlóan mindkét irányban használhatják.