STÍLUS

Építőipari Nívódíjat ért a Lánchíd felújítása


A hazai építőipari szakemberek december 12-én osztották ki a szakma legrangosabb elismeréseit, ahol Építőipari Nívódíjakat, amit a Széchenyi lánchíd felújítása is megkapott.

Az Építőipari Nívódíj pályázatot idén 24. alkalommal hirdette meg az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Kuratóriuma az alapítók, valamint a csatlakozó szervezetek nevében. A díjra 2021. január 1. és 2023. december 31. között használatbavételi engedélyt kapott, 600 MFt nettó beruházási értéket meghaladó építménnyel lehetett pályázni. Pályázat benyújtására az adott építmény létrehozásában érdemben közreműködő építtető, beruházó, tervező, kivitelező vállalkozó egyaránt volt jogosult , a többi közreműködő írásbeli hozzájárulásával.

A pályázatra az alábbi építmény-kategóriákban lehet jelentkezni:

  • többlakásos lakóépület,
  • középület, melyeket a Bíráló Bizottság a benyújtott pályázatok, és a pályázó javaslatainak figyelembe vételével kategorizál: például irodaépület, kereskedelmi és vendéglátó építmény, sport- és szabadidős építmény, egészségügyi és egyéb középület
  • ipari és energetikai építmény,
  • mezőgazdasági építmény,
  • műemlék helyreállítás, építmény rehabilitáció,
  • közlekedési létesítmény,
  • komplex infrastrukturális létesítmény,
  • környezetvédelmi és vízügyi létesítmény.

Az idei pályázatok közül a bírálóbizottság „Közlekedési létesítmény” kategóriában a Széchenyi lánchíd felújításának ítélte oda az Építészeti Nívódíjat, elismerve ezzel az építtető (BKK Zrt.), a fővállalkozó (A-Híd Zrt.), a műszaki ellenőr (Budapest Közút Zrt.), valamint a tervező konzorcium (FŐMTERV Zrt.–MSc Kft.–CÉH Zrt.) munkáját.

2022.11.12.
Kép: Berecz Valter/Képszerkesztőség

A díjat – a hagyományoknak megfelelően – az Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetége (ÉVOSZ) éves ünnepi közgyűlésén, december 12-én, csütörtökön adták át a hazai építőipar számos további fontos elismerésével együtt. A bírálati eljárás során szempont volt többek között az építmény általános építészeti és műszaki értékelése, valamint a kivitelezés műszaki-technikai színvonala és szakszerűsége is.

A világ legjobbjai között

Ahogy a BKK közleménye fogalmaz: "Az Építőipari Nívódíj már a második rangos szakmai elismerés, amelyet a legfontosabb kulturális örökségünk, a megszépült Lánchíd kapott: idén májusban elnyerte a MAGÉSZ Magyar Acélszerkezeti Szövetség „Év Acélszerkezete nívódíját”. Ráadásul a Lánchíd-projekt a nemzetközi szakmai színtéren is megmutatta magát, és 2024 őszén helyet kapott a világ legjobbjai között: a szeptemberi European Steel Bridge Awards 2024 prágai díjkiosztó döntősei között szerepelt, ahol a legjobb európai acélszerkezeti hídprojektek kaptak elismerést. Az Európai Acélszerkezeti Szövetség (ECCS) neves szakemberekből álló nemzetközi zsűrije 16 projekt közül két fő kategóriában ítélt oda díjat. A Lánchíd felújítása a közúti/vasúti hidak kategóriájában jutott a jelöltek közé.

A
Kép: Németh András Péter/Képszerkesztőség

De ezzel még nincs vége! A  Lánchíd felújítása novemberben, az International Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE) zürichi díjátadóján ugyancsak döntőbe került. Az IABSE Awards nemzetközi szaktekintélyekből álló zsűrije átfogóan vizsgálta a világ különböző pontjairól, így például Kínából is pályázó projekteket. A Lánchíd felújítása a rehabilitáció kategóriában szállt versenybe holland, amerikai, dán és spanyol építményekkel.

Mi is ott voltunk

Az Énbudapestem is szorosan követte a Lánchíd felújítását. Ennek szellemében bejártuk azt töviről hegyire, interjúztunk is Fazekas János hídmesterrel, aki évtizedek óta gondoskodik a Lánchíd épségéről, sőt még a híd oroszlánjainak restaurációs folyamatát is figyelemmel kísértük. És ott voltunk a befejezésnél is.

-
Kép: Bartha Dorka/Énbudapestem

Ezekben a cikkekben többek között arról írtunk, hogy a híd mennyit változott, sőt fogyott a felújítás alatt, hogy a pilonok ugyan az eredetiek maradtak, a láncokat mégis fel kellett újítani – minden mást azonban cseréltek. Hovatovább új, háromágú kandeláberek is készültek (amiket fényképek alapján rekonstruáltak), a műtárgy ezért vesztett a súlyából, nagyjából 10-15 százaléknyit. De ezzel stabilabb és biztonságosabb is lett az a budapesti híd, ami egyszerre a legrégebbi és a legújabb.

Borítókép: Merész Márton/Énbudapestem