Az Üllői út és a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonalak, amelyek összekötik a belvárost a külső kerületekkel, ám a legtöbbeknek egyelőre először valószínűleg a kihalt üzletek sora, rossz levegő, zaj és kosz jut eszébe róluk.
A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított az Üllői úti és a Váci úti kerékpárutak tervezésére, aminek köszönhetően a közeljövőben további útvonalak válnak kerékpárral biztonságosan járhatóvá.
A cég folytatja kerékpárosbarát és közlekedésbiztonsági fejlesztéseit, amelyek a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez kapcsolódva hozzájárulnak az élhetőbb, fenntarthatóbb városi környezet kialakításához.
Az M3-as metró felújításának befejezésével történelmi lehetőség nyílt arra, hogy
Budapest észak-déli sugárútjai se elsősorban a belvároson csak keresztülmenő forgalmat szolgálják ki, hanem ismét élettel teli, gazdaságilag és kulturálisan is pezsgő, elsősorban a helyiek igényeit kiszolgáló főútvonalak legyenek, ahol jó sétálni, kényelmes vásárolni és összességében helyben több időt tölteni, mint például a Bartók Béla úton.
A bringasztrádáknak köszönhetően a már meglévő, védett kerékpársávok folytatásaiként további útvonalak válnak kerékpárral biztonságosan járhatóvá.
A mostani fejlesztések célja, hogy az Üllői út és a Váci út egy-egy további szakaszán magas minőségű, irányhelyes, irányonként legalább 2 méter szélességű, épített elemmel védett kerékpársávok és kerékpárutak – úgynevezett bringasztrádák – létrehozásával újabb városrészek váljanak biztonságosan elérhetővé kerékpárral. A fizikai elválasztás tehát még vonzóbbá teheti a mindennapi kerékpározást különböző korosztályú és tapasztalati szintű embereknek.
Az Üllői út és a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonalak, amelyek összekötik a belvárost a külső kerületekkel. A fejlesztések összhangban állnak a Budapesti Mobilitási Terv irányelveivel és a közlekedésbiztonsági stratégiával, valamint hozzájárulnak a környezeti terhelés és a városi zajszennyezés mérsékléséhez.
Az Üllői út esetében a tervezési szakasz hossza 1,05 kilométer: a Nagyvárad tértől az Ecseri útig tart. A kerékpársávok fejlesztésével a BKK megteremti a jelenleg hiányos vagy hiányzó kerékpáros kapcsolatokat a belváros és a XIX. kerület, valamint a IX. kerületi József Attila lakótelep között, javítva ezzel az útvonal mentén lévő lakóterületek és egyéb forgalomvonzó létesítmények, mint például egyetemek, egészségügyi intézmények, üzletközpontok és irodaházak elérését, összekötését is.
A Váci út esetében a védett kerékpársávokra vonatkozó tervezési szakasz hossza csaknem 1 kilométer: a Victor Hugo utcától a Csángó utcáig tart. A projekthatár a Csángó utcai kereszteződésig tart, de a Váci úton már meglévő szervizútnak köszönhetően egészen a Dunyov István utcáig lehet majd kényelmesen kerékpározni. A Victor Hugo utca és a Gogol utca között többnyire épített szegéllyel elválasztott irányhelyes kerékpársáv létesülne. A csomóponti átvezetések átalakításával biztonságosabbá válik a gépjármű- és a gyalogosközlekedés is.
A fejlesztések magukban foglalják a gyalogos közlekedés felületeinek, valamint ahol az lehetséges, a zöldfelületek fejlesztésének megtervezését is, ezzel ösztönözve a közterületek közösségi használatát.
A tervező feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, valamint a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása is. A helyi önkormányzatokkal, civil szervezetekkel, hatóságokkal, kezelőkkel és üzemeltetőkkel folytatott egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.
A beruházás tervezése a TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhat meg európai uniós támogatásból, a BKK már beadta az erre vonatkozó támogatási kérelmet. A kiviteli tervek az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás biztosítása esetén az Üllői út esetében 2026 második felében, a Váci út esetében 2025 végén készülhetnek el.
A város első, pollerekkel védett kerékpársávját egyébként 2023 nyarán adták át a Váci úton, és azóta a közösségi költségvetés és az Újjáéledő sugárutak program keretében több helyen is alkalmazzák már. A Váci úti sáv elkészültével rögtön elindult az újabb szakasz megvalósítása az Üllői úton.
Ahogy beszámoltunk róla, a BKK 2024. november hetedikén, csütörtökön kezdte meg a nagykörúti kerékpáros infrastruktúra biztonságosabbá tételét is, aminek részeként a Petőfi híd és a Nyugati tér között a meglévő kerékpársávok mellé szakaszosan elhajló pollereket is telepítenek, a kritikusabb útcsatlakozásoknál pedig piros burkolatfestéssel hívják fel a figyelmet a kerékpársávra.
(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)