A Nagykörút meghatározó ütőere Budapest közlekedésének, ezért fontos minden közlekedésbiztonsági fejlesztés.
2024. november hetedikén, csütörtökön a Budapesti Közlekedési Központ megkezdi a nagykörúti kerékpáros infrastruktúra biztonságosabbá tételét,
aminek részeként a Petőfi híd és a Nyugati tér között a meglévő kerékpársávok mellé szakaszosan elhajló pollereket is telepítenek,
a kritikusabb útcsatlakozásoknál pedig piros burkolatfestéssel hívják fel a figyelmet a kerékpársávra. A pollerek úgy lesznek telepítve, hogy a kialakításuk nem jár parkolóhely megszűnésével.
A projekt a közösségi költségvetés egyik nyertes ötlete, ami helyi, kis ötletek kategóriában nyert, és amire 15 millió forintot fordít a főváros. Ahogy a közösségi költségvetés honlapján is írják: a Nagykörút meghatározó ütőere Budapest közlekedésének, ezért fontos minden közlekedésbiztonsági fejlesztés.
A Nyugati pályaudvar és a Margit híd közötti szakasz, azaz a Szent István körút fejlesztését már 2023 novemberében befejezték, aminek köszönhetően – a közösségi költségvetés nyertes projektjeként – a Budapest Közút Zrt. kivitelezésében részben
szintén pollerekkel védett kerékpársáv, más szakaszokon az autóbuszok és a kerékpárral haladók közlekedését segítő közös sávok létesültek.
A projekt megvalósulásával a nagykörúti kerékpáros útvonal körbeért a Margit híd budai hídfője és Újbuda-központ között.
„A fejlesztés csatlakozik a Váci úti és a Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpáros útvonalhoz, és a rakpartokon, az Andrássy úton, a Baross utcán és az Üllői úton keresztül több kerületet is felfűz a biciklibarát úthálózatra” – jelentette be akkor a BKK.
„Ezzel teljesült a fővárosban élők és közlekedők egyik régóta megfogalmazott kérése.”
A fejlesztésnek hála ugyanis a kerékpárosokat elválasztották a nagyobb sebességgel haladó autóktól, és nem kell a járdára felhajtva a gyalogosok között sem közlekedniük.
A város első, pollerekkel védett kerékpársávját egyébként 2023 nyarán adták át a Váci úton, és azóta a közösségi költségvetés és az Újjáéledő sugárutak program keretében több helyen is alkalmazzák már. A Váci úti sáv elkészültével rögtön elindult az újabb szakasz megvalósítása az Üllői úton, de kerültek rugalmas elválasztó elemek például a XI. kerületi Irinyi József utcába is és a Bartók Béla útra is.
Ahogy a cég írta, a BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők mindig a nekik legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák.
A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló, a Fővárosi Közgyűlés által 2024 októberében ellenszavazat nélkül elfogadott Budapesti Mobilitási Terv (BMT) a közösségi,
a kerékpáros és a gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy „fővárosunk élhetőbb, még inkább ember- és környezetbarát legyen”.
A fizikailag elválasztott, kétoldali, irányhelyes kerékpársávokkal számolnak a Nagykörút 2024 októberében társadalmi egyeztetésre bocsájtott újjáélesztésének részeként is. Mint írják, a világ legforgalmasabb villamosvonalának is helyet adó útszakasz nemcsak a régi fényét nyerheti vissza, hanem olyan új funkciókkal egészülhet ki, mint például biztonságosabb gyalogos- és kerékpárosközlekedés.
A biciklis fejlesztéseket indokolják a MOL Bubi sikerei is, ami minden szezonjával rekordokat dönt.
A 2024 november 7-én kezdődő munkák várhatóan november 12-éig, keddig fognak tartani.
(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)