FRISS

A „budapestiséghez" hozzátartoznak a sárga villamosok


Szombat délelőtt Karácsony Gergely kilátogatott az Autómentes Hétvégére, ahol Walter Katalinnal, a BKK vezérigazgatójával járták körbe a helyszínt, majd a közösségi közlekedés területén zajló pozitív folyamatokról számoltak be.

„A pártpolitika fecsegő felszíne alatt, a mélyben vannak az igazán fontos dolgok, például az, hogy megújítjuk a budapesti közbringarendszert” – utalt az Autómentes Hétvégén adott nyilatkozatában a főpolgármester arra, hogy a héten kiírták a közbeszerzést a Bubi 3.0-ra vonatkozóan. Walter Katalin ismertette az ezzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, hogy a 2026-tól megvalósuló új rendszerben már legalább 5000 kerékpárból áll majd a Bubi-flotta, és az összes nagy csomóponton hozzáférhető lesz –

az Örs vezér tértől, Kőbánya-Kispestig, Újpest, városközpontig.

A vezérigazgató beszélt arról is, hogy a kiírást hosszas munka előzte meg: a BKK szakembereinek kellett kitalálniuk, hogy különféle nemzetközi gyakorlatok alapján, az anyagi lehetőségekhez mérten, hogyan fejleszthető leghasznosabban a budapesti közbringa rendszer.

A bringák után a villamosokró esett szó. Karácsony Gergely szimbolikusnak tartja, hogy épp a közgyűlés hajnalán érkezett Magyarországra az első új CAF-villamos. A főpolgármester szerint  a „budapestiséghez” hozzátartoznak a sárga villamosok. Így volt ez régen, de az 1970-80-as megpróbálták buszokkal próbálták kiváltani. Kár volt. Karácsony elmondta, hogy jelenleg is azon dolgoznak, hogy

a budapesti közösségi közlekedés egyre fontosabb pillére legyen a villamos,

ugyanakkor megjegyezte, ehhez az is kell, hogy korszerű járművek közlekedjenek. A 51 darabos CAF-flotta, amelynek első példánya érkezett meg pénteken, ilyennek mondható. „Ahhoz, hogy versenyképes közösségi közlekedés legyen, kulcsfontosságú a járművek minősége, az akadálymentesség, a klimatizálás” – tette hozzá Walter Katalin, aki hasonlóképpen fontosnak, mi több történelmi jelentőségűnek nevezte azt az ugyancsak a héten megkötött szerződést Arrivabus Kft-vel, amelynek keretében 2026 tavaszán hetven elektromos busz érkezik Budapestre.

A főpolgármester és vezérigazgató is hangsúlyozta, hogy mindazok a projektek, amelyekről beszéltek – a Bubi 3.0, a korszerű villamos és az elektromos buszok beszerzése –, 

nagyban hozzájárulnak a gázkibocsátás csökkentéséhez,

amely Budapest jövőjét illetően az egyik legfontosabb dolog. Legalább annyira, mint az egyes emberek jövőjének szempontjából az egészséges életmód. Ennek érdekében javasolta Karácsony Gergely a bringázás és a közösségi közlekedés mellett a rendszeres sétát javasolta, amely szerinte ugyancsak „városi közlekedés”. Amelynek elterjedését elősegítheti, ha a forgalmas budapesti csomópontokon gyalogátkelőhelyeket létesítettek, megkímélve a gyalogosokat a felesleges aluljárózástól.