A speciális szállítójármű egy CAF típusú villamost hozott, amely Spanyolországban készült és Budapesten áll forgalomba.
„Végre megszületett a kormánydöntés: a főváros 54 milliárdnyi európai uniós forrásból 51 új villamost vásárolhat. Olyan alacsony padlós, légkondicionált, korszerű CAF villamosokat, amiket már jól ismerhetnek a Budapesten közlekedők” – közölte Karácsony Gergely 2023. február 23-án. A főpolgármester hozzátette, hogy a villamosok beszerzéséről már 2019 májusában megállapodtak, de a forrás biztosításáról szóló döntést az utolsó pillanatig halogatta a kormány. Karácsony szerint a rendkívül kedvező beszerzési lehetőségről bűn lett volna lemondani. „De jobb későn, mint soha: a jövőre megérkező villamosok nagy előrelépést jelentenek majd a budapesti közösségi közlekedésben” – jelentette ki. „Nagy öröm ez, és jó hír a budapesti utasoknak, így a hasonló opciós konstrukcióban előrelátóan megkötött troli keretszerződés után a villamosok teljes, 2014-es tenderben megálmodott egységes flottája is sínre kerül Budapesten” – kommentálta a hírt ugyanekkor Vitézy Dávid Facebook-bejegyzésében, Rácz Zoltán, a BKK Infrastruktúra és Jármű Projektiroda vezetője pedig az ÉnBudapestemnek nyilatkozott arról, hogy 2026 novemberéig két éven át, havonta két szerelvény érkezik a spanyol gyártótól.
A Budapesti Közlekedési Központ idén januárban jelentette be, hogy megkezdődik a budapesti CAF-villamosok gyártása, júniusban pedig arról olvashattunk, hogy az 51 megrendelt jármű közt nemcsak komplett villamosok vannak, de olyanok is, amelyeket Budapesten fognak összeszerelni.
A CAF-okkal kapcsolatos legfrissebb hír most érkezett: Budapesten van az 51 darabos flotta első villamosa,
amelyet Spanyolországban gyártottak és szereltek össze, és amelyet a próbafutás sikeres befejezése után, a szükséges engedélyek birtokában várhatóan még az idén használatba vehetnek az utasok. A BKK és a BKV szakemberei még a szállítás előtt átvizsgálták a járművet, a fővárosba érve pedig további tesztek, előírás szerinti próbafutások és hatósági engedélyeztetési eljárások várnak rá.
A 34 méter hosszú, alacsonypadlós villamost a korábbinál nagyobb teljesítményű klímaberendezéssel szerelték fel; kialakítása tovább fejlődött a már forgalomban lévő CAF-villamosokéhoz képest, mivel karosszériája korszerűbb lett, megújultak a jármű oldalai, az ajtók és az azokhoz kapcsolódó belső burkolatok. A villamos a fékezés során keletkező energiát képes visszatáplálni a hálózatba.
A BKK bejelentette, hogy várhatóan még az idén érkeznek újabb villamosok, amelyek átvétele és forgalomba állítása ütemezetten történik. Úgy tervezik, hogy az új járművekkel először a dél-pesti vonalakon növekedhet az alacsonypadlós villamosok aránya.
A BKK közölte, hogy a jövőben további járművek beszerzése is esedékessé válik: a társaság már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, melynek nyomán akár több mint 100 új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba. A 2022-ben elkezdett műszaki előkészítés, az egyeztetések, majd az eredményes hatósági eljárás eredménye, hogy idén januárban elvi előzetes típusengedélyt szerzett a BKK.
A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ. A projekt az Európai Unió és Magyarország Kormánya társfinanszírozásával valósul meg.
Kiemelt kép: Nyírő Simon/BKK