Erről Walter Katalin nyilatkozott. A BKK vezérigazgatója elmondta azt is: vizsgálatot indítanak a kiszivárgott levél ügyében, amelyből az Index önkényesen ragadott ki és hallgatott el részleteket.
Cikkünk frissül
A MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal megkötött, áthidaló megállapodás lehetővé teszi a jelenlegi szolgáltatások fenntartását, illetve elszámolását, egyúttal érvényben tartja a jelenlegi tarifákat és bevételi elszámolásokat - áll a BKK közleményében. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2024. január 1-jétől:
- fennmarad az egységes tarifarendszer, vagyis elfogadják a Budapest-bérletet az agglomerációs vonalakon a főváros közigazgatási határán belül;
- a BKK változatlanul ellátja az egységes forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat a HÉV-járatokon és a Volánbusz agglomerációs, úgynevezett „kék” autóbuszain;
- a BKK biztosítja az optimális megoldást ezeken a vonalakon az esetleges forgalmi zavarokra;
- a FUTÁR-rendszerben továbbra is megjelennek a környéki járatok, így az utasok a jelenleg rendelkezésre álló felületeken (például a BudapestGO applikációban) továbbra is percre pontosan megtervezhetik az utazásukat;
- a BKK az értékesítési csatornáin (a jegy- és bérletautomatákból, illetve a BudapestGO alkalmazásban) változatlanul lehetővé teszi a jegyvásárlást a HÉV-ekre és az agglomerációs „kék” buszokra is.
Átmeneti megoldás?
A HÉV és az agglomerációs „kék” buszjáratok működtetésével kapcsolatban még 2016-ban kötött megállapodást Budapest Főváros Önkormányzata és a Közlekedési Minisztérium. Ez 2023. december 31-én lejár, ami azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy január 1-jén megszűnik a jelenlegi áttekinthető és egységes tarifarendszer. Nemrégiben az index.hu szellőztette meg azt a kormányzati elképzelést, mely szerint a jövőben csak a MÁV vagy a Volán által értékesített jegyekkel vagy bérletekkel lehet használni a vonatokat, héveket és a buszokat Budapesten és az agglomerációban.
Ha nem tudnak segíteni, legalább ne ártsanak – így reagált korábban Karácsony Gergely főpolgármester az elképzelésre. A tervről elmondása szerint próbálja majd lebeszélni a szaktárcát, ezért tárgyalóasztalhoz hívta a kormány képviselőit. Arról beszélt, ha az elképzelés megvalósul, akkor például a csepeli Héven utazóknak külön bérletet kell majd venniük, miközben a Hév el sem hagyja Budapestet.
FRISSÍTÉS! A december 31-én kiadott MÁV Zrt. közlemény szerint : Ez az átmeneti megoldás az Építési és Közlekedési Minisztérium döntésének megfelelően legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben.
Erről a BKK így fogalmaz: "A hatályos jogszabályok szerint a felek ezt az áthidaló megoldást addig tarthatják fenn, amíg a közszolgáltatókra vonatkozó közbeszerzési értékhatárt a BKK által nyújtott egyes szolgáltatások értéke el nem éri. Az áthidaló megoldás ugyanakkor lehetővé teszi, hogy január 1-jétől – remélhetőleg a helyzet tartós rendezéséig – az utasok továbbra is a megszokott színvonalú és árú közösségi közlekedési szolgáltatásokat vehessék igénybe."
Kinek a hibája?
FRISSÍTÉS! Január 3-án arról írt az Index, hogy a birtokába került belső BKK-s levelezés bizonyítja: december végén utolsó ajánlatot kapott a kormánytól a főváros a Budapest-bérlet fenntartására és az agglomerációs járatok, HÉV-ek és buszok közös működtetésének folytatására. A cikk szerint 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben 7,4 milliárd forintot kért az állam, amiben Karácsony Gergely és a kormány meg is állapodott. 2023-ra azonban háromévnyi infláció és energiaár hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca. A lap azt írta, ezt a korábbi évekhez viszonyított 1,2 milliárd forintos emelést elutasította a főváros.
Karácsony Gergely az Index cikkére úgy reagált, hogy „onnan lehet tudni, hogy a kormány kifogy az észérvekből, hogy hadrendbe állítják a hazug propagandát”. Hat pontban foglalta össze a Budapest-bérlettel kapcsolatos válaszát.
Szerinte bár az utasoknak, a városnak és az államnak is jó ez a szolgáltatás, a kormány mégis meg akarja szüntetni, a főváros viszont megvédi a Budapest-bérletet. Facebook oldalán azt írta, hogy a költségvetési törvény szerint 12 milliárd forint járna Budapestnek a közösségi közlekedés költségeihez való állami hozzájárulásként. Ezt a pénzt szerinte a törvény ellenére nem akarja odaadni Lázár János minisztériuma.
Mint írta, tavaly év végén a szaktárca azt javasolta, hogy fizessen a főváros a HÉV és a Volán számára a 2022-es év elszámolásaként az eddigi 6,58 milliárd forint fölött plusz 2,17 milliárd forintot.
De se a 12 milliárd forint folyósítása, se az agglomerációs megállapodás meghosszabbítása nem volt a része az „ajánlatnak”.
Három felelős közlekedési cég – a BKK, a MÁV-HÉV és a Volánbusz – az utolsó pillanatban, tavaly december 29-én kötött egy megállapodást, ami a Budapest-bérlet fennmaradását, vagyis hogy a városban közlekedő HÉV-en, a Volánbusz által üzemeltett városi buszokon ne kelljen kétszer fizetni, határozatlan időre biztosítja. A kormány ezt a megállapodást akarja felmondatni állítólag március 1-jével - írta a főpolgármester.
Úgy véli, nincs semmilyen észérv a Budapest-bérlet megszüntetésére:
A kormány a beborult költségvetését és a tönkrement MÁV helyzetét akarja Budapest kárára kezelni.
Hozzátette azt is, hogy „a hét éve a kormány által einstandolt HÉV azóta egyre csak rohad, a január is járatritkításokkal kezdődik, hogy egyáltalán még működik, az nagyon nagy részben a BKK által nyújtott szolgáltatásoknak köszönhető”.
Hivatalos jelzés nem érkezett
FRISSÍTÉS! Január 4-én, hétfőn Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója bejelentette:
ki fogják vizsgálni, hogyan kerülhetett az Index birtokába az a levél, amit ő maga írt
– közölte az ATV. A vezérigazgató szerint a levélben a BKK igazgatósági tagjainak számolt be a december 20. és 29. között a fővárosi bértletmegállapodás életben tartásáért végzett munkájáról, és amelyből az Index „sajnálatos módon nem mindent hozott le”, a közölt idézeteket önkényesen ragadták ki, másokat önkényesen elhallgattak.
Walter Katalin azt is elmondta: elfogadhatatlannak tartja annak a lehetőségét, hogy március elsejével véget érjen a jelenlegi bérletstruktúra. Hozzátette: „A fő cél az, hogy a a rendszer megmaradjon,
és eddig még senki sem mondta fel hivatalosan a hatályban lévő megállapodást, a sajtóban megjelentek mellett konkrét információval pedig még nem rendelkezünk.”
Végül a BKK vezérigazgatója arról is beszélt, hogy az utasok számára keresik az alternatív megoldásokat arra az esetre, ha március 1-től a mostani formájában mégis megszűnne a Budapest-bérlet.
Az ATV a főpolgármester kabinetfőnökét is megkérdezte. Balogh Samu szerint a BKK és a MÁV két ünnep között összehozott magállapodása határozatlan idejű, és nem jár le márciusban, csak akkor, ha valaki felrúgja.
„A bérletrendszer pedig jól működik, önsorsrontó lenne, ha a Fidesz így akarna nekimenni a választásnak” – tette hozzá a kabinetfőnök.
(Kiemelt kép: Nyírő Simon/BKK)