Amit most Budapesten látunk, az csak itthon újdonság. Nem őrültség, de még csak nem is egyedi megoldás: más városokban számtalan példát látunk hasonló kialakításokra. Ezek az első szakaszok, természetes, hogy újdonságot jelentenek, meg kell még tanulnunk használni őket. Reméljük, hogy beválnak és sokan fognak tekerni rajtuk.
Ahhoz, hogy Budapesten a mainál is többen biciklizzenek, többek között biztonságosabb, védett kerékpársávokra van szükség. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy tavaly a védett kerékpársávok kialakítása kapta a legtöbb szavazatot a fővárosi önkormányzat Közösségi Költségvetésének szavazásán.
Európa és a világ nagyvárosai egytől egyig egy emberbarátabb, fenntarthatóbb, biciklizhető város irányába haladnak. Mivel rengetegen vannak, akik szívesen bicikliznének, de félnek a nagy forgalomban való tekeréstől, szükségünk van védett, elválasztott biciklisávokra, amelyek összekötik a belvárost a külsőbb kerületekkel. Ezért különösen fontos lépés, hogy az Üllői úton és a Váci úton megvalósultak Budapest első védett kerékpársávjai. De nézzük, mit látunk Európa más városaiban!
Koppenhágában jellemzően igyekeznek a kerékpársávokat elemelni az autók által használt úttesttől, így egy köztes szintre emelik a bicikliseket, az autók és a gyalogosok közé. Ez teljes átépítést igényel, amihez nem csak a szélső sáv egyszerű megemelése kell, hanem például a vízelvezetést is át kell építeni.
Hollandiában igyekeznek teljesen elválasztani a forgalmasabb utakon a bicikliutakat az autóforgalomtól, értelemszerűen ez még nagyobb átépítéseket igényel, hiszen nem elég az úttestek szélét átépíteni.
Barcelonában egyszerűbb, utólag felszerelhető elemekkel igyekeznek elválasztani a biciklizőket a forgalomtól. Ez részben hasonló az új budapesti sávokhoz, azzal a különbséggel, hogy ezek jellemzően alacsony elemek. A kollégák itthon is vizsgálták a barcelonaihoz hasonló eszközök használatát, de végül elvetették, aminek csak az egyik oka volt a kb. négyszeres árkülönbség a rugalmas, elhajló pollerekhez képest.
Párizsban hatalmas biciklis forradalom zajlik. Nem csak a Szajna-partok felszabadításában mutatnak példát, de az új kerékpársávok kialakításában is. Ráadásul hozzánk hasonlóan – nem véletlenül hasonlít Budapest belvárosa Párizs beépítettségéhez – szintén sokszor forgalmi sávok átalakításával. Párizsban sokszor látunk kiépített szegélyekkel elválasztott biciklisávokat, de megtalálhatók a budapestihez hasonló rugalmas, elhajló pollerek is.
De még Amerika nagyvárosaiban is sok példát találunk a budapestihez hasonló, pollerekkel védett sávokra.
(A szerző várostervező, civil aktivista, a főpolgármester kabinetfőnöke.)