KÖZÉLET

Megfojtják Budapestet az autók


Mintha az utóbbi időben mindenki megegyezett volna abban, hogy parkolási nehézséget csak és kizárólag az agglomerációból érkező autók okozhatnak, közben már rég több kocsira kértek engedélyt a belvárosban, mint ahány parkolóhely van. Ami feltűnő: sokhelyütt késő délután, este a legnagyobb gond a parkolás.

Az elmúlt időszakban egymást követték a cikkek arról, hogy a kerületek egyre-másra bővítik a parkolózónákat, hogy Budán több P+R parkolóért is fizetni kell, vagy hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter, ha valamire, akkor további parkolóhelyekre tuti nem szeretne költeni.

A főpolgármesteri hivatal is úgy látja,

a probléma fő forrása a városhatáron kívül van, és a megoldást is ott kell keresni: hosszabb távon a P+R parkolók kialakításával lehetne kezelni a helyzetet,

ezekből ugyanis, ahogy több cikk is megállapította, egyértelműen hiány van városhatáron belül és kívül egyaránt.

A BKK honlapján található adatok alapján a fővárosban jelenleg 31 ilyen parkoló található, ezeknek a kapacitása eltérő: van, ahol 80 autó fér el, de olyan is, ahol ezernél is több.

Az összes P+R parkolóhely száma viszont így sem haladja meg a 6000 parkolóhelyet, miközben a felmérések szerint naponta több mint 300 ezer autó az agglomerációból indul el, és oda is tér vissza.

Közlekedés,
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Az ilyen projektek Budapest szűkös költségvetésébe jelenleg nem férnének bele,

a Lázár János építési és közlekedési miniszter által véleményezett projektlistából pedig az derült ki, ha valami nagyon nem szeretne költeni a kormány sem, az a megyei, agglomerációs P+R parkolók fejlesztése.

A főpolgármesteri hivatal a 24.hu-nak nyilatkozva időközben ezt azzal egészítette ki, hogy nemcsak anyagi, hanem fizikai képtelenség is P+R parkolót építeni Budapest területén belül, amennyi hosszú távon is kielégíti az igényeket.

Mint írták, Pest megyében a 2010-es években 36 százalékkal nőtt a gépjárműállomány, és folyamatosan növekszik, ráadásul, ahogy a Közlekedő Tömeg 2018-ban megírta, már akkoriban általánossá vált, hogy tartós lakossági és üzleti célokra használják a P+R parkolókat.

Közlekedés,
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

A főváros egyébként egyetértett a kormány által létrehozott, azonban mára felszámolt Budapesti Fejlesztési Központ terveivel, közölték a 24.hu-val, amik szerint P+R kapacitást elsősorban nem a városhatáron belül, hanem az agglomerációs települések vasútállomásainál érdemes fejleszteni, valamint azzal, hogy fejleszteni szükséges az agglomeráció közösségi közlekedését is, azonban a BFK-t azonban az új kormány az első között felszámolta fel.

Azt már egy ideje lehet látni, ahogy az egykori Index is fogalmazott, hogy Budapestet felzabálják az autók. A fővárosban 2008-ban 596 481 darab személygépkocsi volt. Ez a szám a 2009-es gazdasági válság hatására ugyan a 2010-es évek első felére lecsökkent, 2015-re azonban már ezerrel meg is növekedett.

A KSH adatai szerint tavaly, azaz

2022-re meredeken növekedett ez a szám, csak Budapesten már 710 752 autó mozgott, és Pest megyével kiegészülve a közép-magyarországi régióban már 1,3 millió autó volt, majdnem a harmada az országban található 4,1 millió autónak.

Mindehhez érdemes tudni, hogy Magyarországon még így is viszonylag kevés az autó. Egy 2019-es Eurostat-felmérés alapján Magyarországon mindössze 390 autó jutott ezer főre, miközben Olaszországban 663.

A magyarok úgy "autóőrültek", hogy

Magyarország a népességhez viszonyítva négy évvel ezelőtt az Európai Unió egyik legkevesebb autóval rendelkező ország volt, csak Lettország és Románia állt mögöttünk a listán.

A parkolási reform 

A Fővárosi Közgyűlés június 29-i ülésén döntött arról, hogy a 27-féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Ahogy indoklásként írták, a korábbi budapesti parkolási rendszer átláthatatlan és nehezen követhető volt, ami eleve komoly hátrányt jelentett az autóval közlekedőknek.

A négy zónában ezzel szemben egyértelműen szabályozva vannak a parkolási árak, az üzemidők és az időtartam-korlátozások.

Az utcákon található parkolási tájékoztató táblák sem voltak egységesek, ezek kialakítása és információs tartalma is kerületről kerületre változott.

2022.09.05.
Kép: Tuba Zoltán/Képszerkesztőség

 

A megújuló rendszer részeként egységes információs táblák is megjelentek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit, így a főváros reményei szerint könnyebben használhatóvá és gyorsabban felismerhetővé teszik a rendszert az autóval közlekedők számára.

Az egységesítés nem titkolt célja, hogy az autók gyorsabban cserélődjenek, így a parkolóhelyek jobb kihasználtsággal pörögjenek.

Az egyik legkíméletlenebb lépést Józsefváros húzta meg, ami a fővárosi kerületek közül elsőként emelte meg drasztikusan a lakossági parkolás éves díját: 0 forintról egyből zónánként változó módon legalább 18 ezer forintra ugrott az összeg vagy ennél jóval többre, 24, 30 ezer forintra.

Ahogy szintén a Telex megírta, a díj bevezetésével az önkormányzatnak több célja is volt, ezek egyike, hogy

csökkenteni szerették volna a parkolóhelyek zsúfoltságát, ugyanis több évben is előfordult, hogy a kiadott ingyenes lakossági engedélyek száma meghaladta az összes kerületi parkolóhely (12 014 darab) számát.

A lap információi szerint a többi kerület árgus szemekkel figyeli a hatást, hogy mit szólnak az emberek és mi lesz az autókkal, mert ha a húzás beválik, az egész fővárosban alkalmazni fogják.

Az erzsébetvárosi önkormányzat is azt mondja, hogy nem feltétlenül az ingázók okozzák a tumultust, napközben a legtöbb utcában lehet szabad helyet találni. A gondok csak a késő délutáni időszakban, 6 óra körül kezdődnek, akkor érkeznek haza a lakók.

A legtöbb „A”, tehát legdrágább zónába tartozó kerületben ugyanis meglepő módon több parkolási engedélyt adtak ki, mint ahány parkolóhellyel a terület rendelkezik.

Az első kerületben 6359 helyre 8241-en parkolási engedélyt, a második kerületben 8865 várakozóhelyre csak kerületen belül 10 599 engedélyt, Terézvárosban 6617 parkolóhelyre eddig 6858 engedélyt, Erzsébetvárosban 7234 helyre 8768 engedélyt adtak ki.

Csak két kerület van, ahol jobb a helyzet, a már említett Józsefváros és a 13. kerület. 

A helyzet minimum furcsa, azonban

a kerületek nem tehetnek semmit, ahogy például Erzsébetvárosban mondták nekünk, a parkolóhelyek száma alapján nem lehet korlátozni a jogosultságot.

„Mindenki, aki jogosult várakozási hozzájárulásra, az kap. Ennek feltétele az erzsébetvárosi állandó lakcím, illetve, hogy az igénylő a gépjármű forgalmi engedélyébe bejegyzett tulajdonosa/ üzembentartója legyen. A jogosultak köre csak objektíven szűkíthető például, hogy háztartásonként maximum 2 járműre lehet igényelni.

Ahogy a 13. kerület is megosztotta, „az igénylések elbírálása a fővárosi és a kerületi parkolási rendeletben megfogalmazott feltételek alapján történik. A kitöltött igénylőlaphoz mellékelni kell a lakcímkártya és a forgalmi engedély másolatát, valamint az eljárási díj befizetésének igazolását. Amennyiben a fentiek megfelelnek a rendeletek feltételeinek, az engedélyt kiadjuk, ellenkező esetben hiánypótlást kérünk”.

Az erzsébetvárosi önkormányzat azt mondja, az esti parkolási gondokon a kizárólagos lakossági parkolóhelyek kijelölésével próbálnak változtatni.

Közlekedés,
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

A fővárosi kizárólagos lakossági parkolás 2021-ben indult, elsőként a VI. kerületben jelöltek ki ilyen helyeket, amihez néhány hónappal később csatlakozott a VII. és a XIII. kerület is.

Amint az Énbudapestemnek a VII. kerület megírta, „Belső-Erzsébetvárosban hozzávetőleg 600 kizárólagos lakossági parkolóhelyet jelölt ki az önkormányzat, aminek pozitív fogadtatása volt a lakók körében. Májusban pedig megkezdődik Középső- és Külső-Erzsébetvárosban is a kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakítása. Több mint 1600 olyan parkolóhelyet fogunk kijelölni, ahol este 6 és reggel 7 óra között csak az erzsébetvárosi várakozási engedéllyel rendelkezők parkolhatnak”.

Mit tudnak a többiek?

A józsefvárosi szigornak meglett az eredménye: mint azt a kerület az Énbudapestemmel megosztotta, náluk most valóban javult a helyzet, a 76 ezer lakosú kerületben 11 957 parkolóhely van (1547 a főváros, 10 410 db a kerület tulajdonában), amire 2023 április 18-ig 8151 engedélyt igényeltek.

Az első és második autókra kiadott hozzájárulások száma a tavalyi 9531-ről idén 8090-re csökkent, azaz, ahogy korábban lehetett olvasni, 1441 autó eltűnt az utcákról.

A dolog érdekessége, hogy Magyar Autóklub szakértője egy másik témában ugyan – a Lánchíd kapcsán –, de szintén azt mondta, ha élhetőbb várost szeretnénk, azt tarifális eszközökkel lehet elérni.

A XIII. kerület lapunknak azt írta, ők folyamatosan felülvizsgálják a lakossági engedélykiadási rendszerünket. A 13. kerületben valószínűleg ennek is köszönhetően 29 328 helyre április 19-ig 28 655 lakossági várakozási hozzájárulást adtak ki.

Közlekedés,
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Ezenfelül 2022-ben Újlipótvárosban a parkolóhelyek 30 százalékát (1950 darabot) ők is kizárólagos lakossági parkolóhelynek jelöltek ki, valamint évek óta vezetik a „Matricáért garázs” programjukat, melyben közterületen kívüli parkolókban biztosítanak parkolóhelyet azoknak a kerületi állandó lakosoknak, akik leadják a közterületi matricájukat.

Az okosparkolási szenzoraik számát pedig a tavaly bővítették, ezzel az autósok applikáción keresztül valós idejű adatokhoz juthatnak a parkolóhelyek foglaltságáról a legsűrűbben lakott városrészben. 

(Kiemelt kép: Berecz Valter / Képszerkesztőség)