Kiértékelték a tesztidőszakot, egyértelmű döntést hoztak – közölte a BKK kedden. Karácsony Gergely főpolgármesterhez hasonlóan az új rendet támogatják a hídon.
Karácsony Gergely a Jazzy Rádió kedd reggeli Business Class című műsorában beszélt a Budapesti Lakógyűlés szavazásának Lánchidat érintő részéről, bár a kérdések pontos kihirdetése még várat magára.
A voksolás online zajlik majd, az eddig bemutatott két kérdések az önkormányzatok által a kormánynak fizetendő szolidaritási adóról szólnak, ezekhez társul a Lánchíd is: a kérdések a híd forgalmi rendjére és felújításának finanszírozására vonatkoznak elsősorban.
A főpolgármesternek személy szerint tetszik az a forgalmi rend, ami jelenleg fennáll – derült ki az adásból.
A Lánchídon a mostani forgalmi rend szerint a BKK járatai, a taxik, a kerékpárosok, a motorkerékpárosok és a segédmotoros kerékpárosok hajthatnak át.
„Nagyon remélem, hogy jövőbe mutató eredmény születik a budapestieknek köszönhetően. A Lánchíd nem a múlt, hanem a mindenkori haladás szimbóluma” – ezt már Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója mondta keddi sajtótájékoztatóján. Hozzátette: kiértékelték a tesztidőszakot, egyértelmű döntést hoztak, az új forgalmi rendet támogatja a közlekedési központ.
A végső döntést viszont, ahogy azt Karácsony már többször elmondta, a városlakók hozhatják meg a kérdésben.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztés igazgatója a sajtótájékoztatón felvonultatott néhány adatot:
- nemcsak gyorsabbak lettek a buszok, és nemcsak nőtt a kapacitásuk, köszönhetően annak, hogy az autósok előtt zárva tartják a hidat, hanem a CO2 kibocsátás is naponta 1 tonnával a csökkent a Lánchíd környezetében;
- a Waze adatai alapján – ellentétben azzal, amit a kormánysajtó sulykol – a lezárásnak köszönhetően 14 százalékkal csökkent a tesztidőszak alatt a dugóban töltött idő;
- munkanapokon 40 ezer járművel csökkent a hidak forgalma.
A BKK javaslata azok után nem meglepő, hogy egy januárban publikált, 2022. november 28 és december 3 között, 1000 fő bevonásával, a 21 Kutatóközpont és a Medián által készített kutatásból az derült ki, hogy a megkérdezettek kis többsége, 54 százaléka is egyetért azzal, hogy egyelőre csak a buszok, a taxik és a kerékpárosok használhatják a hidat. 40 százalékuk visszaengedné az autósforgalmat már most is, 6 százalék pedig nem tudott véleményt alkotni a kérdésben.
Karácsony Gergely már februárban arról posztolt a közösségi médiában, hogy már tesztidőszak addigi eredményei szerint is jól működik az új forgalmi rend.
A lánchídi buszokon utazó napi több mint 12 ezer ember egy nap alatt összesen 368 órával kevesebb időt kell, hogy eltöltsön utazással.
A főpolgármester szerint a közlekedés nemcsak gyorsabb, hanem kiszámíthatóbb is lett. A buszok korábban rendszeresen dugóban araszoltak a hídon és környezetében, ez pedig mindenkinek rossz volt, függetlenül attól, hogy éppen autóban vagy buszban ülve ragadt be a két part közé.
A hidat egyébként 2021 nyarán, június 16-án, egy szerdai reggelen, hajnali négykor zárták le, és 2022. december 16-án engedték rá vissza a forgalmat.
Egy februári kerekasztal-beszélgetésen Vitézy Dávid is azt mondta, szerinte is helyes hozzáállás, hogy a Lánchíd buszsáv logikával működik, de ezt szerinte rendesen ki is kéne használni. „A Lánchíd a 12. kerület buszsávja a belvárosba, a hegyvidék buszhálózatát újra kell gondolni, ha a Lánchíd a buszoké marad.”
Azóta a BKK új, közvetlen buszjáratot indított a XII. kerület hegyvidéki területei és a pesti belváros között az autók nélküli Lánchíd előnyeit kihasználva.
Kiemelt kép: Pelikán János/ kepszerk.hu