Miután a Tisza és a Fidesz kihagyta a Fővárosi Közgyűlés június 25-i, rendes ülését, a városvezetés 30-án, este 18 órára rendkívüli ülést hívott össze, amin 6 órájuk volt a képviselőknek, hogy megegyezzenek a főváros költségvetéséről. A rendkívüli üléshez nem mindennapi hangulat is tartozott, ugyanis a 27 ezres önkormányzati dolgozói család többtucat tagja eljött a Városházára, hogy megnézze, hogyan döntenek a politikusok a fizetésükről. „Ha még ebben a hónapban nem hozunk meg bizonyos döntéseket, az több milliárd forintos kárt okoz a városnak, és Budapest finanszírozásának teljes ellehetetlenülésével fenyeget” – magyarázta korábban Karácsony Gergely főpolgármester.
Az egyik ilyen fontos döntés, ahogy ebben a cikkünkben is írtuk, hogy
20 milliárdos folyószámlahitelkeret-emelésre lesz szükség annak érdekében, hogy „a költségvetési elszámolási számlán jelentkező kifizetési kötelezettségeket [az önkormányzat] a második féléves iparűzési adóbevételek szeptember közepén történő megérkezéséig teljesíteni tudja”. A másik fontos döntés vélhetően, hogy a közgyűlésnek meg kellene szavaznia a BKK és a BKV közötti, úgynevezett kötelezettségvállalási engedményezést, azaz, hogy két ütemben 65 milliárdnyi követelést értékesítenek külső pénzintézetek számára.
Az összevont költségvetésről szóló önkormányzati rendelet kapcsán pedig Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatójának magyarázata szerint egy technikai kérést kell teljesíteniük. Ahogy az Énbudapestem is megírta, miután a fővárosi kormányhivatalt megtámadta a költségvetést, a Kúria május 21-én, szerdán úgy döntött, a városvezetésnek bele kell terveznie a 2025-ös költségvetési rendeletben szereplő, szolidaritási hozzájárulás címen szereplő 89 milliárd forintot, ugyanis csak 38 milliárddal számoltak. Az előzményekről és a részletekről ide kattintva lehet olvasni. Ezt úgy oldanák meg, hogy a kiadási előirányzat szükséges megemelésével egyidejűleg megemelik a bevételi előirányzatot is „az állami normatíva összegén felül teljesített szolidaritási hozzájárulás összegével, melyeknek jogalapját a bírósági eljárások során vitatjuk, és visszafizetését várjuk a központi költségvetésből”.

Az előterjesztéshez módosítót küldött Vitézy Dávid és Baranyi Krisztina, amiben a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság és a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság közös ülésén született döntésekkel egészítenék ki. Ennek egyik legfontosabb eleme, hogy amennyiben a kormánnyal folytatott tárgyalások eredménytelenek lennének, az augusztus 20-i ünnepnapon a december 24-i közlekedési rendre állnak át, „tekintettel arra, hogy (...) a nemzeti ünnephez tartozó többletszolgáltatási feladatok finanszírozására ebben az esetben már nem képes”.
Egy másik látványos eleme, hogy amennyiben „a kormányzat a szolidaritási hozzájárulás teljes, 89 milliárd forintos összegét inkasszók, bírósági döntések vagy jogalkotás útján be kívánja hajtani,
az önkormányzat utasítja a BKV Zrt. vezető tisztségviselőit, hogy a munkába, iskolába járáshoz szükséges közszolgáltatás ellátásának minél tovább való fenntarthatósága érdekében (...) az állam többségi befolyása alatt álló és az egyetemes szolgáltatónak minősülő szállítókat [a szállítói tartozások teljesítésekor] hátrébb sorolja”, valamint, hogy „a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által ellátott, kódbeolvasáson alapuló jegyértékesítési és -ellenőrzési rendszert azonos funkcionalitással váltsa ki”. Ezt Karácsony befogadta.
Az előterjesztéshez javaslatot nyújtott be a Tisza is, amiben kis túlzással mindent összeírtak, ami az elmúlt egy évben a közgyűlés előtt elhangzott. Az egyvelegbe kicsit átfogalmazva ugyan, de ismét bekerült például Baranyi Krisztina egyik javaslata, amit legutóbb májusban tárgyalt a közgyűlés: hogy a főváros vizsgálja ki, hogy saját maga hogyan tudná hasznosítani a BKV reklámfelületeit. A módosító összesen 11 pontból állt, amik között akad olyan, aminek 6 további alpontja van. A legjelentősebb részben a Tisza egyébként arra tesz javaslatot, hogy a városvezetés dolgozzon ki, és indítson el egy kommunikációs kampányt, ami arra ösztönzi vállalkozásokat, hogy már korábban, július 15-ig fizessék be a helyi iparűzési adót, és azoknak az elismerésére, akik élnek a lehetőséggel, találjon ki elismerési lehetőséget, és hogy a főváros javítson a hátralékkezelési és végrehajtási kapacitásán.
A közgyűlést megelőzően háromnegyed órával Magyar Péter arról posztolt, hogy egy órán keresztül egyeztetett a főpolgármesterrel, és a főváros működőképességének fenntartása érdekében egy kivételével el tudják engedni a javaslataikat. Egy pontban viszont nem engednek, kérik az OTP-vel kapcsolatos szerződés újratárgyalását. „Karácsony Gergely olyan módosított banki szerződést akar a közgyűléssel elfogadtatni, amely kimondja, hogy amennyiben a kormány bármikor költségvetési biztost rendel ki a fővároshoz, akkor az OTP Bank azonnal lejárttá teheti a 60 milliárdos követelését, és ezzel bedöntheti Budapestet. Ezt a Tisza nem fogadja el.”
A vita egy pontján Kiss Ambrus kért szót, aki elmondta, hogy úgy ítéli meg, hogy a tiszás és podmaniczkys képviselők csak és kizárólag az összevont költségvetésről szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálatát hajlandóak megszavazni, ami a főigazgató szerint kevés ahhoz, hogy a város sorsa a saját kezében maradjon. A követelés értékesítése és a folyószámlahitel-keretemelés nélkül szerinte nem jutnak el a nyár végéig. „Én őszintén sajnálom, hogy nem tudtam önökkel megértetni” – mondta Kiss.

A főigazgató felidézte, hogy legutóbb, a működésképtelenné tett közgyűlés után az egyik riporter váratlanul megkérdezte tőle, meddig csinálja ezt.
A kérdés tök jogos. Sokat teszem fel magamnak a kérdést. Az egészségesnél is többször. Nem számítottam arra, hogy ma erről kell beszélnem, de hogy ha önök nem hisznek nekem, nem hisznek a kollegáimnak (...), a kérdést újra fel kell tennem magamnak. És arra jutottam, hogy elég volt. Az önök játszmájának, szórakozásának a következménye, hogy a város működésképtelen lesz. (...) Ha nem szavazzák meg ezt a csomagot: akkor legyek én a racionalizálás első áldozata, benyújtom a lemondásomat.”
Nem sokkal később Vitézy azt mondta, hogy ezt az érzelmi zsarolást ő visszautasítja. Ezzel kapcsolatban Karácsony azt felelte, hogy amiben ők zsarolásnak látnak, azt ő egy kétségbeesett kiáltásnak tartja, hogy mérjük fel a döntéseink következményeit. Ő is mindenkinek elmondta, hogy ez a csomag nélkülözhetetlen, hogy túlélje a főváros a nyarat. „És, ha valakinek kérdései vannak, vagy van egy életszerű javaslata, hogy ezt 20 milliárdos likviditási igényünk megközelítésére, nagyon szívesen meghallgatom. Amit lehet tudni arról, hogyan lehet eljutni odáig, hogy a kormánnyal meg tudjunk állapodni a nyár folyamán, az itt van az előterjesztésben.” Hozzátette, természetesen mindenki szavazzon a legjobb belátása szerint, de ha nincs alternatívája, hogyan éljék túl ezt az időszakot, akkor nagy tisztelettel arra kér mindenkit, fogadják el, hogy: ez legalább van.
A tiszások aggodalmára reagált a főpolgármester és a főigazgató is. Ha kormány kinevezne egy csődbiztost, kezdte Karácsony, azt is jelentené, hogy politikailag átvenné az irányítást a Városháza fölött. Karácsony nem érti, mi lenne abban az okosság, hogy amint átkerül a főváros a kormány felelősségébe, rögtön kivonnának 60 milliárdot? Miért tennék mindezt félévvel a választás előtt? Kiss pedig azt firtatta, miért akarnák olyan pályára állítani a várost, aminek a végén az OTP tarkón lőhetné? A kormány viszont bármikor elvághatná a torkukat, ehhez, magyarázta Kiss, nem kell semmilyen külső segítség számukra, hiszen minden eszközük megvan hozzá. Egy költségvetési biztost ráadásul bármikor kinevezhetne a kormány, eddig is megtehette volna, ez csak egy politikai döntésen múlik.

A főpolgármester az ülés kezdetekor bejelentette, hogy az előterjesztések korlátozott száma miatt a szokástól eltérően a naprendi pontok megtárgyalását követően rögtön szavaznak azokról, nem pedig a nyílt ülés végén, egyben. A mai ülésen tárgyalási szünetet tartanak az egyes, hármas és ötös napirendi pontok szavazását követően tekintettel arra, hogy ezek olyan sürgős ügyek, amelyek azonnali intézkedéseket, aláírást, kihirdetést, társasági taggyűlés megtartását igénylik. Az első szünet egy kicsit hosszabb lesz, magyarázta Karácsony, kérte mindenki türelmét, a harmadik és ötödik pontot követő szünetek remélhetőleg csak néhány percesek lesznek. A napirenden szerepelt további 11 előterjesztés, amiknek a tárgyalásáról a közgyűlésnek kellett döntenie, ugyanis a napirend közétételét követően érkeztek.
A 18 órakor kezdődő rendkívüli közgyűlés első órája elment a napirend elfogadásával és a napirend előtti felszólalásokkal, körülbelül 2 és fél órával később viszont megszületett a döntés is. A Vitézy, Baranyi Krisztina és Karácsony által közösen jegyzett módosítóból leszavazták azt, hogy az augusztus 20-i ünnepnapon a december 24-i közlekedési rendre álljon át a közösségi közlekedés, amennyiben elakadnának a főváros és a kormány közötti tárgyalások.
A Tisza valóban elengedte a módosítóját, cserébe egy közel 20-25 perces tárgyalási szünetben a Karácsonyék, Vitézyék, valamint a Tisza-frakció összeállított egy főpolgármesteri módosítót, aminek értelmében nem július 1-től, hanem csak augusztus 1-től kérnék a hitelkeretemelést, és törölnék a szerződésből azt a részt, hogy az OTP felbonthatja a hitelszerződést, ha a kormány csődbiztos rendelne ki Budapest élére. A költségvetéssel kapcsolatos javaslat érdemi pontjait tehát többnyire elfogadták.
Ezt azt is jelenti, hogy Kiss Ambrus főigazgató is marad. A költségvetési rendeletet este 10 órakor ki is hirdették. Karácsony megköszönte a frakciók támogatását.
A javaslatok között szerepel, hogy a BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft.-t beolvasztják a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt.-be. A BDK jelenleg egyébként 50-50 százalékban a Fővárosi Önkormányzaté és a BKM-é. A BKM 2024 végén vásárolta meg az az E.ON tulajdonrészét több mint 4 milliárd forintért a Budapesti Közművek létrehozásával elért hatékonyság-növelésből fakadó 2023. évi adózott eredményéből. A vásárlás városstratégiai érdek volt, a BKM-be olvasztással pedig további stratégiai célok teljesülhetnek. Ahogy az előterjesztésben is írják, Stadtwerke-modellben történő működésének tapasztalatai azt mutatják, hogy az egységes keretrendszer szerinti működéssel egyrészt a beszerzések-, közbeszerzések területén a szerződések megkötésekor jóval előnyösebb pozíciók érhetőek el, vagy a külső vállalkozók bevonása helyett in-house megoldásokkal végezhetőek el egyes tevékenységek, másrészt az adminisztratív területen párhuzamosan végzett tevékenységek egységesítése gyorsíthatja a menedzsment reakcióidejét az egyes döntési helyzetekben, és elősegítheti az egyszerűbb ügymenetet és a költségek optimális felmerülését. Az elképzelések megvalósításával a kalkulált éves megtakarítás az elérhető piaci bevételekkel együtt akár a 507 millió forintot is elérheti. Ezt is elfogadták, ahogy egyéb, a Fővárosi Csatornázási Művekkel kapcsolatos döntéseket is.

A napi közzétételét követően beérkezett előterjesztések között szerepelt a Podmaniczky 3 javaslata. Az egyikben felkérik a főpolgármestert, hogy számoljon be, hogyan állnak az állatvédelem kapcsolatban korábban elfogadott javaslatok végrehajtása, és hogy hozzon létre a budapest.hu oldalról elérhető aloldalt, ahol az állatvédelemmel és felelős állattartással kapcsolatos legfontosabb szabályok és információk olvashatóak (elfogadták). Vitézy arra tett javaslatot, hogy indítsák el az Előnyt a buszoknak! programot, „mely módszeresen, vonalról vonalra azonosítja a közösségi közlekedés előnyben részesítéséhez szükséges lehetséges kisebb és közepes beavatkozásokat” (támogatták), valamint, hogy a főpolgármester „készítsen részletes, ütemezett javaslatot a személy- és vagyonőri szolgáltatás kivezetésére, a FÖRI létszámbővítésére, a BKK vonatkozó költségvetési forrásainak a közlekedésszervezői forrás terhére történő átcsoportosítására, és dolgozzon ki intézkedési tervet, amely biztosítja a BKK-rendészet fokozott, rendszeres és látható jelenlétét a járműveken, megállóhelyeken és közlekedési csomópontokban”. Szintén támogatták.
A Tisza azt javasolta, hogy a főpolgármester vizsgálja meg, milyen önkormányzati szabályozási eszközök állnak rendelkezésre, hogy a játszóterek lehetőség szerint kerítés nélküli, multifunkcionális közösségi terekké váljanak, és hogy mérjék föl, mely fővárosi tulajdonban lévő játszóterek esetében lehet lebontani a kerítéseket, és más tájépítészi, kertészeti megoldással helyettesíteni őket, és ehhez milyen mértékű forgalomcsillapításra vagy forgalomkorlátozásra van szükség. Nem támogatták. Egy javaslat érkezett tőlük arról is, hogy tegyék rendbe a KÖKI-t (támogatták), a tiszás Gémes Szilva pedig benyújtott egy interpellációt is, amiben arról kérdezi Karácsonyt, tervezi-e az SZMSZ módosítását, amely szabályokat állapítana meg a módosítókkal kapcsolatban, illetve, hogy miért nem gondoskodik a közgyűlési ülések rendjének és méltóságának megőrzéséről, a vonatkozó szabályok betartatásáról? Az interpelláció valószínűleg nem független attól, hogy a Fidesz frakció sportot űz abból, hogy a tiszásokat támadja, és hogy június 25-én a Tisza azért nem ült be a közgyűlésre, mert a Fidesz minden előterjesztéshez benyújtott egy Pride-dal kapcsolatos módosítót.
Az elmaradt ülést követően Karácsony egyébként azt írta, hogy ez „az egyetlen hely ebben az országban, ahol a változás reményét képviselő Tisza Párt döntéshozó helyzetben van. (...) És ezzel bizony együtt jár, hogy állni, bírni, tűrni kell a politikai vitákat, amelynek színvonalát nemcsak ők határozzák meg, hanem az ellenfeleink is. Náluk kell jobbnak, felelősebbnek, intelligensebbnek lenni. Hozzájuk képest kell megmutatni a saját értékeinket és elveinket. Mert a demokrácia ilyen (...).”
A Fidesz egyébként erre az alkalomra is benyújtott egy Pride-dal kapcsolatos előterjesztést, amiben elítélnék a rendezvényt. A megtárgyalását sem támogatták.

Ehhez a podmaniczkys Gál József egy olyan módosítót fűzött, aminek elfogadásával a közgyűlés elismeri a rendőrök felvonulás alatt tanúsított professzionális munkavégzését. Mivel azonban nem vették napirendre, Vitézy a napirend előtti megszólalásában megköszönte a rendőrök munkáját. Egy másik fideszes javaslat pedig arról szólt, hogy amíg a Flórián téri felüljáró, valamint a 4-6 villamos pályájának felújítása zajlik, nyissák meg a forgalmat a Lánchídon és a Pesti alsó rakparton. A megtárgyalását sem támogatták. A Demokratikus Koalíció szintén 3 javaslattal érkezett: hogy csökkentsék a fizetését annak a képviselőnek, aki igazolható okok nélkül hiányzik a közgyűlésről (a megtárgyalását sem támogatták), hogy Karácsony kezdjen tárgyalásokat a kormánnyal a csepeli gerincút megépítéséről (támogatták), és hogy a kormány kezdjen érdemi tárgyalásokat a szolidaritási hozzájárulás újraszabályozásáról (nem támogatták).