STÍLUS

Vak és gyengénlátó utasok közlekedése egyszerűsödik több járaton is


A beszélő trolik és buszok után az idei beszerzésekkel már az agglomerációban közlekedő kék Volánbuszokra, illetve kísérleti jelleggel a villamosokra is kiterjesztik a látássérült utasok számára kifejlesztett szolgáltatást, amely egyetlen távirányítással bemondja, melyik járat érkezik a megállóba és az hova tart.

A Budapesti Közlekedési Központ 2023-ban indított fejlesztésének köszönhetően egyre több járművön érhető el az a szolgáltatás, amelynek segítségével a látássérült utasok egy távirányítóval aktiválhatják a járművek külső hangszóróit – írja közleményében a BKK. 

A látássérült utasok önálló közlekedését segítő beszélő buszok két éve, október 15-én a fehér bot nemzetközi napjától kezdve működnek. Kezdetben csak a Rákóczi úton közlekedő járatokon volt elérhető a távirányítós szolgáltatás, a funkció azóta már minden budapesti trolibuszon elérhető.

A tervek szerint még az idén 101 darab kék Volánbusz kapja meg a hangos utastájékoztató rendszert, így az agglomerációban közlekedő összes, 171 autóbusz alkalmas lesz a látássérültek segítésére. Az idei évben forgalomba álló 165 új autóbusz felszereltségi követelményei közé ugyancsak bekerült az ún. hangos asszisztencia technológia, így 2025 végéig tovább javul az autóbuszos ágazat akadálymentes járműveinek aránya.

Kísérleti jelleggel a villamosokat is ellátják a fogyatékossággal élő emberek közlekedését segítő eszközzel. Nyáron valamennyi budapesti villamostípusból egy-egy járművön, illetve szerelvényen válik hozzáférhetővé a szolgáltatás, ami igazi kihívást jelent a szakemberek számára is, tekintve, hogy a buszoknál jóval hosszabb járműveknél is kifogástalan működést várnak el az ügyfelek. A villamosok kísérleti jellegű felszerelése az ún. VIAR rendszerrel lehetőséget biztosíthat rá, hogy a jelenleg csak a CAF-villamosokon elérhető funkciók nagyobb arányban jelenhessenek meg a többi budapesti típuson is.

Noha még sok a tennivaló a teljes körű akadálymentesítés érdekében a közösségi közlekedésben, a „beszélő járművek” egy újabb lépés ennek irányába. Ez is egy olyan fejlesztés, ami nemcsak magáról a közlekedésről szól, hanem esélyteremtésről, a lehetőségről, hogy a fogyatékossággal élő emberek eljussanak a munkahelyükre, elvigyék gyermekeiket óvodába, iskolába, moziba, könyvtárba, színházba, sporteseményekre, vagyis, hogy hasonló életet tudjanak élni, mint bárki más ebben a városban.