STÍLUS

Óbuda, buszok, gyereknap – nemcsak gyerekeknek


A hagyományokhoz híven idén is megrendezik az óbudai buszgarázs gyereknapi eseményét, amely többet ígér szimpla gyerekrendezvénynél. 

Amikor januárban az BKV Facebook-oldalán megjelent egy Ikarus 620-ast ábrázoló archív kép azzal a szöveggel, hogy „55 éves az Óbudai Autóbuszgarázs”, az egyik kommentelő csak annyit fűzött hozzá: „nyílt nap illatú kép”. Nem mondhatnánk, hogy komoly jóstehetség kellett e megállapításhoz, hiszen az óbudai nosztalgiabusz-csodákat tavaly is megtekinthették az érdeklődők, de az idei nyílt nap ténye bizonysággá a napokban vált. Ahogy 2024-ben, úgy idén is a gyereknap keretében rendezik meg az óbudai garázs nyílt napját, a pontos dátum pedig 2025. május 24., 10-16 óra között.

A hivatalos program még nem jelent meg, de a tavalyi alapján gyerekek számíthatnak a duplacsuklós játszóbuszra, a kicsinyített Ikarus 60-as vontatta mikroszerelvényre, gyerekfoglalkozásokra. Vélhetően a szerelőcsarnok is szabadon bejárható lesz, és a lőbusz is megérkezik bárki tesztelheti, hogyan tud célozni. Vagy éppen buszt vezetni. És persze bizonyos, hogy ott lesz számos nosztalgiabusz is, nem beszélve azokról a hétköznapi lakókról, vagyis a szolgálatot teljesítő buszokról, amelyeket hétvégén nem adnak forgalomba.

Óbudai
Kép: /BKV
Cikkünk elején már szó volt arról, hogy 55 évfordulóját ünnepli az Óbudai Autóbuszgarázs. Ami azt illeti, az 1970-es nyitást elég hosszú „rákészülés” előzte meg. Az Érdekes Újság a budapesti buszokról szóló cikkében már 1957. december 7-én megemlítette. „Az autóbuszok »lakásínsége« a közeljövőben valamicskét enyhül. A meglevő két garázst kibővítik és Óbudán, a Pomázi út és a Csillaghegyi út mentén mintegy 80 000 négyzetméternyi területen új garázst építenek. Már el is készült az UVATERV műtermében Dianóczky János építőművész elgondolása szerint a terv. Az óbudai garázs, amelynek költségeire 40 millió forintot irányoztak elő, már 1959-ben üzembe helyezhető. Hatalmas javító-műhelycsarnok, service-csarnok egészíti ki a garázst. Mellette ötemeletes irodaépület emelkedik majd. Itt lesznek a forgalmi és műszaki irodahelyiségek, az üzem jóléti és kulturális intézményei” – írták.
-
Kép: UVATERV/Fortepan

De még tíz évvel később is arról írtak, hogy csúsznak az átadással. „A 250 kocsi befogadására alkalmas garázs tető alá hozása 73 millió forintba kerül. A kivitelezők 1965-ben előtervek alapján, 1966-ban pedig teljes tervdokumentációval kezdték meg a munkát. Az objektum magában foglalja a forgalomirányító, mosó-, napi vizsgáló épületet, valamint a szerelőcsarnokot. A 4,5 emeletes irodaépületben 30 helyiség kap helyet és itt nyer elhelyezést a 600-800 személy ellátására alkalmas étterem is. Emellett természetesen modern fürdők, öltözők és SZTK-rendelő áll majd a dolgozók rendelkezésére. Az új garázs elkészítési határideje 1969. június 30. Azonban már most kövér irattartók tanúskodnak arról, hogy nem megy minden simán” – írta a Közlekedés 1967. július 10-én, ami annyira igaz volt, hogy új autóbuszgarázs csak fokozatosan tudták átadni 19170-1971 között.