A közoktatási intézmények előtt gyakori probléma, hogy torlódások alakulnak ki amiatt, hogy sok szülő autóval viszi a gyerekét az iskolába. Mindez nemcsak balesetveszélyes, hanem az egészségre is rendkívül káros, ezen szeretnének változtatni ezzel a kísérleti projekttel.
Józsefváros Önkormányzata azt szeretné, hogy minél biztonságosabb és egészségesebb körülmények között élhessenek a kerületben lakók, és minél biztonságosabb és egészségesebb körülmények között járhassanak iskolába a diákok, ezért a Trefort utcában kialakítanák Budapest első igazi iskolautcáját, amivel kapcsolatban várják mindenkinek a véleményét. Az önkormányzat az ide kattintva elérhető kérdőív eredménye alapján dönt az iskolautca megvalósításáról.
Az iskolautcák olyan biztonságos városi térként működnek, ahol nem kell félni, hogy gyermekünk egy járdán parkoló autó miatt az úttestre lép, vagy egy másik diákot hozó szülő véletlenül nem veszi észre parkolás közben. Az iskolautca – a nemzetközi gyakorlat szerint – mára egy olyan közoktatási intézményhez kapcsolódó utcát jelent, amiben az iskolák előtt a helyszíntől függő változó méretű autómentes tér jön létre.
A képviselő-testület 2025. április 24-én fogadta el az ezt is megalapozó Józsefvárosi Iskolautca Programot. Mint a programban írják, Józsefváros Budapest harmadik legsűrűbben lakott kerülete, ahol több mint 40 olyan oktatási és nevelési intézmény van, ahol kiskorú gyermekekkel foglalkoznak. Ezeket rengeteg gyermek látogatja a kerületből és messzebbről.

A közoktatási intézmények előtt gyakori probléma, hogy torlódások alakulnak ki amiatt, hogy sok szülő autóval viszi a gyermekét az iskolába, és a járművek éppen a bejáratok közelében várakoznak, manővereznek vagy araszolnak járó motorral. Gyakran az jelenti a nehézséget, hogy a diákok megérkezéséhez és távozásához nincs elég hely, nem lehet hol várakozni. Sok iskola esetében pedig tapasztalat, hogy csak egy szűk udvar áll rendelkezésre, a tanulók kevés időt tudnak a szabad levegőn tölteni, kevés a közösségi tér az intézményekben.
Fontos, hogy minél biztonságosabb körülmények között érkezzenek meg, minél nyugodtabb, jobb levegőjű környezetben tudjanak találkozni, várakozni vagy egyszerűen csak kényelmesen elférni. Az egészséges és biztonságos környezet iránti igény, a növekvő autóforgalomból fakadó konfliktusok és a közterületek használatának egyenlőtlenségei napjaink legfőbb urbanizációs kihívásai. A légszennyezés, a zajszennyezés, a közúti balesetek száma és súlyossága olyan előttünk álló problémák, amelyek különösen sújtják a fiatalokat, kiemelten érintik a gyermekek egészségét.
Az oktatási intézetek környezete a reggeli és a délutáni órákban légszennyezettségi gócpontokként funkcionálnak a számos, autóval érkező és távozó család következtében. Számos kutatás, köztük magyarok által elvégzettek is, arra a következtetésre jutottak, hogy a levegőbe kerülő károsanyag a gyermekekre fokozottan kártékony hatással van, ugyanis tüdejük még kevésbé kifejlett, így alacsonyabb hatásfokkal tudják kiszűrni a levegőből a szennyező anyagokat.
A gyermekek helyzete termetükből adódóan is rosszabb, lévén a levegőnél nehezebb molekulák a talajfelszín közelében magasabb arányban fordulnak elő. Több kutatás is arra jutott, hogy az ilyen jellegű, fokozott mértékű légszennyezés hosszú távon allergiát, asztmát, fejlődési rendellenességeket válthat ki a gyermekekből. Az oktatási intézmények drop-off/pick-up pontjai nem csak a gyermekekre, de a felnőttekre, adott esetekben pedig a kismamákra és a magzatokra is fokozottan károsan hathatnak. További rizikófaktorként merülhet fel, hogy az autóval utazás következtében a gyermekek nem jutnak a fejlődésükhöz elegendő mozgáshoz.

Ahogy a programban is írják, az egyik első iskolautcát egy észak-olaszországi városban, Bolzanóban hozták létre az 1990-es évek elején, ugyanis a városvezetés megelégelte, hogy a gyermekek közvetlen veszélynek voltak kitéve egy általános iskola utcafrontjánál. Az autós forgalmat kitiltották az utcából 15 perccel a tanítás kezdete előtti időponttól 15 perccel a tanítás vége utánig. A kezdetekben negatív visszhangot kiváltó szabályozás rövid időn belül elnyerte a helyiek tetszését, így pár éven belül további 5, a 2010-es évekre pedig összesen 10 ilyen útszakaszt alakítottak ki a városban megtalálható oktatási- és rendelőintézetek közelében. Az első felmérések alapján 50 százalékkal visszaesett a közúti balesetek száma, és a gyerekek 40 százaléka gyalogosan érkezett az iskolába.
Azóta Európa nagyvárosaiban, Londonban, Párizsban, Barcelonában, Bécsben folyamatosan alakítják ki az iskolautcákat. Az osztrák fővárosban egy 2014-ben induló, 4 éven át tartó, közösségi tervezési folyamatot is tartalmazó projekt keretein belül adták át az első iskolautcát, a Vereinstrasse-t. Az utca időszaki lezárása azonnal éreztette hatását, 47 százalékról 56 százalékra nőtt az iskolát gyalogosan megközelítő diákok száma, egy ötödével nőtt a kerékpárral közlekedők száma, valamint a 2010-2014-es 19 százalékról 2015-2019-re 13 százalékra, vagyis 6 százalékkal csökkent az autóval érkezők száma. Az eredmények hatására az első iskolautca kialakítását csak 2020-ig még további 9 követte.
A Trefort utcai iskolautca esetében
az elképzelések szerint az iskola előtti közterületet egyszerű eszközökkel (padokkal, növényládákkal) berendezve átadják a gyalogosoknak, így az autók távol tartásával a bejárat környezete biztonságos lesz, tisztább lesz a levegő, és lehetőség nyílik a diákok számára köztéri órák tartására is. A környékbeli lakók közterületi parkolási nehézségeinek csökkentése érdekében a Józsefvárosi Önkormányzat a kizárólagos lakossági várakozóhelyeken a lakók számára fenntartott idősávot szeretné meghosszabbítani.
A kérdőívet ide kattintva lehet megtalálni, a kitöltése anonim, körülbelül 5 percet vesz igénybe. A kitöltési határidő 2025. június 9., hétfő éjfél. Ahogy az önkormányzat írja, az iskolautca létrehozása egyébként csak az első lépés. 2025-ben elkezdik a teljes Trefort utca, valamint a kapcsolódó Puskin utca és a Szentkirályi utca két szakasza megújításának tervezését is.

Mint arról az Énbudapestem is beszámolt, a BKK már 2023-ban kerületi önkormányzatokkal és a MOME Innovációs Központjával közösen elindította a Sulizóna-programját, aminek célja a gépjárművek sebességének csökkentése. Ennek érdekében a programban résztvevő iskolák környékén előtti és melletti utcákban színes, figyelemfelhívó „Sulizóna” táblákat helyeztek ki, kapcsolódó útburkolati jeleket festettek fel, rendezett parkolóhelyeket és rövid idejű megállást lehetővé tevő „Puszi és pá!” parkolóhelyeket alakítottak ki, valamint virágládák tettek ki, amelyekkel optikailag beszűkítették az útpályát. A „Puszi és pá!”-táblákról részletesen ebben a cikkünkben írtunk. A lényege, hogy a sofőr csak addig áll meg az autójával, amíg az utasával puszit váltanak, összeölelkeznek, és már hajt is tovább.