KÖZÉLET

Új zuglói trolijárat indulhat tavasszal


A Budapesti Közlekedési Központ 81-es viszonylatjelzéssel készül új trolibusz járatot indítani, amelynek sok köze nincs a jelenlegi 81-eshez. November 29-én, a társaság és a zuglói önkormányzat a helyszínen mutatta be a járat tervezett útvonalát.

A Mexikói úti végállomáson a zuglói polgármester, Rózsa András és  Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója beszéltek arról, hogy az új járattal régi adósságot törlesztenek a kerület azon lakói felé, akik a Alsórákoson laknak és a kisföldalattihoz vagy a metróhoz szeretnének eljutni. Sokaknak ugyanis csak úgy van lehetőségük arra, hogy villamosról villamosra vagy troliról trolira kell átszállniuk, olykor hosszas gyaloglás után. Ezen próbálnak most változtatni.

A cél a zuglói haránt irányú kapcsolatok fejlesztése és Alsórákos északnyugati részének hatékonyabb kiszolgálása.

A troli új útvonala a Nagy Lajos király útjával párhuzamos Miskolci utcában járna, amely keresztezi az Erzsébet királyné útját és a Csömöri utat is, jelentős átszállási lehetőségekkel. Az új járathoz új megállók kialakítása szükséges, amely a zuglói önkormányzat közreműködésével valósulhat meg.

Ami a konkrét útvonalat érinti: az új 81-es a tervek szerint a Mexikói út földalatti végállomásról a 74A útvonalán jut el a Miskolci utcáig, ahol önjáró, akkumulátoros üzemmódban megy a Szugló utcáig, innen a 77-es trolival párhuzamosan halad a Komócsy utcáig, és ezután a 82-es trolibusz útvonalán érheti el az Örs vezér téri végállomását. Mutatjuk térképen is:

Új
Kép: BKK
Az útvonalhoz kapcsolódva a BKK a bemutató napján, november 29-én, pénteken társadalmi egyeztetést indított, hogy a kerületben közlekedők, a leginkább érintettek elmondják véleményüket a tervezett fejlesztésekről. A kérdőívet 2025. január 10-ig lehet kitölteni a társaság weboldalán

E kérdőív arra is választ ad, hogy az új járat forgalomba állítása esetén mi történne a jelenlegi 74A, 81-es és 82-es járattal.

Nos, a 74A járat nem közlekedne tovább, hiszen szerepét átvenné az új 81-es trolibusz, a sűrűn közlekedő 74-es troli pedig továbbra is elérhető maradna.

Az új 81-es ugyan nem érintené a Csáktornya parkot (itt van a 74A végállomása), de a Sárrét park megállótól a környéken található óvoda és bölcsőde 300 méteres sétával, az általános iskola 350 méteres sétával elérhető maradna a Mexikói út felől is. Természetesen a 74-es trolibusszal a Csáktornya park továbbra is elérhető marad. A 82-es vonalán a menetrend nem változna, ezért az új járattal közös szakaszán sűrűbben járnának a trolik. Ami pedig a jelenlegi 81-es trolibuszt illeti, a jövőben a 80-as jelzéssel közlekedne változatlanul a Fischer István utca és az Örs vezér tere között.

Az 1970-es évek végének zuglói trolibusz hálózatfejlesztéséről ebben a cikkünkben írtunk részletesen. 1979 augusztus 27-én volt a jelenlegi 81-es premierje, mely járat az akkor 131-es és 133-as buszokat váltotta.„Csendesebb lesz a közlekedés ezentúl a Füredi úti és a Csertő utcai lakótelepen. A levegője is tisztább lesz, mert az (…) autóbuszokat felváltották a levegőt nem szennyező és zajtalanul suhanó, szovjet gyártmányú Z1U–9 trolibuszok.

Végállomásuk az Örs vezér téren van.

A 13 megállóhelyet érintő körforgalomban tizennégy trolibusz szállítja az utasokat 81-es járatszámmal, amely a már üzembe helyezett 80-as trolibuszhoz a Csertő utcai megállóhelynél csatlakozik” – írta az új járatról a Magyar Rendőr című lap, amely ma már rövidebb útvonalon közlekedik, voltaképp a 80-as trolibusz betétjárataként. Ezért nem is okozna semmiféle útvonali változás az eltűnése.

Borítókép: Nyírő Simon/BKK