A főpolgármester a nap folyamán többször is elmondta, hogy Budapest felkészült az árvízre. Az Énbudapestem több, kritikusnak mondott helyszínt is bejárt, és mindenhol optimistán nyilatkoztak a felkészülésről.
Budapest felkészült az árhullám tetőzésére – jelentette be szeptember 18-án, szerdán Karácsony Gergely főpolgármester. Mint írta, szakembereik következő nap, szeptember 19-ére, csütörtökre elkészülnek a földgáttal a Rómain, épül a mobilgát a Dagálynál, homokzsákokkal védik a Margitszigetet.
„Ma reggel a BKV megkezdte a homokzsákok felhalmozását a Batthyány téri metróállomásnál, így is lehet olyan helyzet, amikor a metrónak ezt az állomást ki kell majd hagynia. Mától lezárják a H5-ös HÉV alagúti szakaszát is, ezért a HÉV a Batthyány tér helyett csak a Margit híd budai hídfőjéig, a felszínen kialakított ideiglenes végállomásig jár” – tette többek között még hozzá.
Minden, amit a tömegközlekedés változásáról tudni kell, itt olvasható.
A fővárosban összesen 43 árvízi kaput zártak le, mintegy 1700 méter hosszan, 6 ezer köbméter agyag felhasználásával készül ideiglenes gát, a Margitszigeten naponta 1500 köbméter homokot és 150 ezer zsákot használnak.
Orbán Viktor a szeptember 18-i, reggeli sajtótájékoztatóján viszont még
arról beszélt, hogy a kritikus, budapesti pontok közé a Margitsziget, a Batthyány tér tartozik. Az előbbi esetében nem elhanyagolható, hogy a sakkolimpia több résztvevője is ott van elszállásolva, de velük kapcsolatban már reggel is azt mondták, hogy várhatóan nem kell máshol elszállásolni őket.
„A szigeten van egy szálloda, aminek a működését biztosítanunk kell” – jegyezte meg ezzel kapcsolatban Karácsony még szeptember 17-én, kedden.
A Batthyány tér esetében a kettes metró megvédése számít kiemelkedő feladatnak.
A főpolgármester az operatív törzs Belügyminisztériumban megtartott ülésén is arról beszélt, hogy „Budapest megtette, és ezután is teszi a dolgát higgadtan, szakszerűen”.
Az Énbudapestem több helyszínt is bejárt napközben. A Batthyány téren Bolla Viktor, a BKV vezérigazgatója megerősítette, hogy a BKV kollégái elvégezték az árvízre való felkészülést: körülbelül száz méter hosszan, 1500 homokzsákot töltöttek meg itt.
„A felkészülés százszázalékos a BKV részéről. Nagyon szépen köszönöm a kollégáknak, és mindenkinek, aki segített ebben a munkában. Az utasok türelmét kérjük, amíg elvonul az árvíz, és helyreáll a rendes menetrend” – tette hozzá.
Az Énbudapestem kérdésére Bolla annyit még elmondott, hogy izgalom mindennek ellenére marad bennük, mert azt nem tudhatják, hogy a föld alatt lesz-e szivárgás, ne adj' Isten, áttörés. Mivel 2013-ban is megoldották az árvizet, a mostani ár ráadásul várhatóan kisebb is lesz annál, egy vízbetörésre nagyon kevés esélyt lát.
A metróállomáson található pékséget és a lejáratot csak az utolsó pillanatban fogják lezárni homokzsákokkal – előírás szerint egy méter magasan, kétsorban –, illetve az állomás előterében még egy köríves takarást kell építeniük – ha esetleg mégis lejutna a víz, akkor az állomás továbbra is védve maradjon.
„Bízunk benne, hogy nem lesz baj, bízunk benne, hogy a víz is kegyes lesz” – tették hozzá az árvízvédelmi központként szolgáló sátorban.
A metróállomás épületében, a felszínen található pékség munkatársai aggódnak az árvíz miatt, de lapunknak azt mondták, maximálisan megbíznak a BKV munkásaiban.
A fővárosiakat továbbra sem hozta látványosan lázba az árvíz – bár sokan járnak le a Duna-partra nézelődni –, és többeket ugyan meglepetésként ért, hogy lezárták a HÉV-állomást, de a BKK munkatársai mindenkit tájékoztatnak, és elirányítanak a felszíni megállóhoz.
A Margitszigeten is gőzerővel folyik a munka, a szökőkúthoz ötpercenként érkeznek a billencsek, a FŐKERT körülbelül 30 munkatársa megállás nélkül töltötte a homokzsákokat, az itt szolgáló munkagép két-hárompercenként fordult a homokzsákokat töltő és a homokzsákokat pakoló munkások között. A sziget Pest felé néző oldalán 10 ember töltötte, másik 10 ember pakolta és döngölte a homokzsákokat.
Az egyik műszakvezető lapunk érdeklődésére szintén megerősítette, hogy jól állnak a munkálatokkal annak ellenére is, hogy a hétfői hűvös idő és az esőzés megtizedelte az állományukat.
A körülbelül 480 méteres védvonallal, amit méterenként 150 homokzsákból építenek, legkésőbb szerda délutánra elkészülnek, utána átirányítanak mindenkit a Buda felőli oldalra, a MAC sportpályához, ahol ötvenen dolgoznak folyamatosan, hogy legkésőbb szeptember 19-ére, csütörtökre elkészüljenek a védvonallal. A munkavezető szerint azzal sem lesz gond.
A dolgozókat egy, a felfestés szerint smoothie-kra és kávékra specializálódott pótkocsiból szolgálták ki kávéval és teával. Napközben a kávé, este pedig, amikor is azért tíz fok környékére hűl az idő, a tea fogy. Ha nem is feltétlenül a legjelentősebb, de további segítséget jelent, hogy a konténervécé használata – ami egyébként 250 forintba kerülne – ezúttal ingyenes!
Mint Karácsony már korábban bejelentette, a Fővárosi Csatornázási Művek a katasztrófavédelemmel és a védekezéshez igénybe vett alvállalkozókkal közösen egymillió homokzsákról gondoskodik, ebből pedig hozzávetőlegesen 800 ezret a Margitszigeten használnak fel.
A nap folyamán, délután kettő körül Karácsony Gergely az Árpád híd pesti hídfőjétől jelentkezett be, ahol a Fővárosi Csatornázási Művek munkatársai még dolgoztak a mobilgáton. „Ez is része azoknak a beavatkozásoknak, amelyeket azért csinálunk már napok óta, hogy a várost megvédjük az árvíztől” – mondta a főpolgármester.
Karácsony azzal folytatta, hogy meg tudja erősíteni a napokban elhangzottakat, tehát hétvégén várható a tetőzés, amire a főváros készen áll. Kitért arra is, hogy a Margitszigeten továbbra is pakolják a homokzsákokat, a Királyok útján pedig, ahonnan előző nap jelentkezett be, hamarosan valóban megépül az agyagfal, ami megerősíti az ottani kőgátat. Megköszönte a főváros cégeinek a munkáját.
Karácsony megemlékezett arról is, hogy – mint mint mi is említettük – a Belügyminisztériumban kezdte a napot Orbán Viktor és Pintér Sándor társaságában. „Azt gondolom, ilyen időkben az a legnormálisabb, ha minden politikai vitát félretéve küzdünk azért, hogy az országot és a várost mentsük az árvíztől. És el kell mondanom, hogy nagyon kiváló az együttműködés.”
A reggeli információkat azzal egészítette ki, hogy a 2-es metró még működik, de ott nagyon nagy a szivárgás, emiatt lehet, hogy a megállót ki kell majd hagynia a metrónak.
FRISSÍTÉS: cikkünk megjelenése után nem sokkal jelentette be a BKK, hogy szeptember 20., péntektől az M2-es metró nem fog megállni a Batthyány téri állomáson.
Nem számít viszont már kritikus területnek a Váci út környezete Újpesten, miután 3,8 milliárdos, vissza nem térítendő uniós támogatásból korszerűsítették a fővárosi árvízvédelem észak-pesti szakaszát a Megyeri csárdától kezdődő, attól délre eső területen. Az elkészült védvonal viszont most komoly próba előtt áll.
Emlékezetes, hogy a 2013-as árvízkor a Váci út újpesti szakaszán az Árpád útnál a Duna felé eső sávokat például le kellett zárni, egy 150 méteres szakaszon a városba befelé 2 sávon, kifelé viszont csak 1 sávon lehetett közlekedni. Ki kellett menekíteni a Váci úti éjjeli menedékhelyet és nappali melegedőt. A közeli, árvíz által veszélyeztetett helyeken sátorozó 32 hajléktalant is elszállásolták.
Amikor a helyszínre értünk, az E.ON munkatársai éppen kikötötték a kábeleket, a védvonal folyó felőli oldalán, tákolt viskókban élők éppen talicskával hordtak el valamit, viszont azt mondták, nem kell nekik segítség, megoldanak mindent maguk.
Az alsó rakpartot az előrejelzéseknek megfelelően szeptember 18-ára, szerdára már elérte az árvíz. A sziget Árpád híd felőli bejáróját szeptember 19-én, csütörtökön zárják le. Az árvíz várhatóan vasárnap hajnalban tetőzik Budapestnél 850 centiméteren. Ez 41 centivel elmarad a 2023-as rekordszinttől.
(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)