KULTÚRA

Megkezdődött az elmúlt évek legnagyobb költségvetésű játszótéri beruházása


Elindult az Óbudai-sziget népszerű csúszdás játszóterének teljes rekonstrukciója, jelentette be az óbudai önkormányzat. Bardóczi Sándor, Budapest főtájépítésze szerint akár jövő tavaszra elkészülhet.

Bardócz Sándor szerint „két éve derült ki az átfogó állapotvizsgálat során, hogy a játszótér burkolata, játszószereinek alapozása balesetveszélyes, rohad, ezért fokozatosan le kellett zárni egyes elemeket a közhasználattól”.

Ezzel párhuzamosan kezdődött meg a játszótér rekonstrukciós tervezése. Csakhogy időközben „a játszótéri szabvány is változott, s

már csak kisebb meredekségű csúszdákat enged meg

a gyerekek biztonsága érdekében. A főtájépítész beszámol arról, hogy „ezért új kanyarokat is be kellett iktatni a szerkezetbe, amelynek bizonyos elemei még jó műszaki állapotban vannak, ezért eleve a tervezés a költségtakarékosság és az újrafelhasználás jegyében számoltunk a megtartásukkal”.

óbudai
Kép: BKM

 

Az előzetes tervezői költségbecslések 200 millió forintos kivitelezési értéket vetítettek előre a használható játszótéri elemek újrafelhasználása mellett is, amit a BKM közbeszerzése valamelyest mérsékelni tudott, de így is ez az elmúlt évek legnagyobb költségvetésű játszótéri beruházása.

Ahogy a Radó Dezső terv oldaláról kiderül, a felújítás keretében nemcsak a csúszdákat újítják fel, hanem

új, izgalmas mászható gumifelületet alakítanak ki a domboldalon,

valamint újjáépítik a rossz állapotú lépcsősort, évelő virágfelületekkel szépítik a játszótér környezetét és fákat is ültetnek.

A terveket a lakóssági workshopon elhangzottak figyelembevételével készítették el.

„Ez lesz tehát az elmúlt évek legnagyobb költségvetésű fővárosi játszótér beruházása, amely az Óbudai-szigetre elfogadott stratégiai terv mentén valósul meg várhatóan decemberre” – fogalmazott Bardóczi.

Hajógyári-sziget
Kép: Főváros/Radó Dezső terv

 

„Az időjárástól függően az utolsó simítások a növényrekonstrukcióban, öntözőrendszer műszaki próbájában kora tavaszig is elhúzódhatnak, de a jövő tavaszi jó időt már egy szuper korszerű, biztonságosabb és árnyékosabb játszótéren tudják kezdeni a szigetet látogató családok” – tette még hozzá.  

A játszótér rekonstrukciója a Sziget Kft. által a fővárosnak évente

 a bérleti díjon felül befizetett fejlesztési hozzájárulás terhére valósulhat meg.

A projekttel párhuzamosan ráadásul a III. kerület és a Sziget kooperációjában egy új, a játszótérhez közeli közvécé létesítése is előkészítés alatt áll, szintén a stratégiai terv mentén: a főváros a helyszín kijelölésében és a tulajdonosi engedély megadásában volt közreműködő.

Ahogy az Énbudapestemen korábban megírtuk, azt szinte képtelenség kinyomozni, mikor épülhetett a játszótér.

Hajógyári
Hajógyári-sziget 1981  Kép: Hlatky Katalin-Főkert/Fortepan

 

Az tény, hogy az akkori Május 9. parkot a mesterséges kialakítású dombbal, 1973-ban adták át Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 100. évfordulójára.

Radó Dezső könyvében, a Fenyegetett Budapestben találunk egy 1980-as illusztrációt, de azon a képen már egy a használattól kikoptatott domb és viseltes, felállított vasúti talpfákra szerelt műanyag csúszdák láthatók, tehát annál hamarabb létesült.

Biztonsággal azt lehet mondani a játszótérről, hogy 1973 és 1978 között épült” 

– tippelte kérdésünkre Bardóczi Sándor, Budapest főtájépítésze.

(Kiemelt kép: Radó Dezső terv/Főváros)