KÖZÉLET

Ingyen BKV bérlettel csábítják váltásra a második kerületi autósokat


A második kerületi önkormányzat egy komplex kerületi parkolási csomagon dolgozik, aminek része többek között, hogy a lakosoknak felajánlják, hogy aki nem kéri az ingyenes parkolási engedélyt, ingyen BKV bérletet kap.

A második kerület polgármester, Őrsi Gergely interjút adott a Népszavának, a beszélgetésből az is kiderült, hogy

Őrsinek jól láthatóan elege van abból, hogy a Vízivárosban található számtalan nagykövetség és állami intézmény egyszerűen kisajátít egy-egy útszakaszt saját parkolóként, és hogy „a kerületben dolgozók P+R parkolóként használják a köztereket”.

Teszik mindezt úgy, hogy közben a bevásárlóközpontokban vagy éppen a Széll kapu mélygarázsában százával vannak üres helyek. „Ezt meg kell szüntetni” – jelentette ki. „Nem járhat többlet jogokkal az, hogy valaki egy állami cégnél dolgozik.”

Őrsi azt mondta, el is kezdték a helyek felmérését, újabb parkolási engedélyt automatikusan nem is adnak már ki. A lakosság számára pedig, mint említettük is, jövő évtől felajánlják, hogy aki nem kéri az ingyenes parkolási engedélyt, ingyen BKV bérletet kap. 

A polgármesterrel azzal folytatta, úgy látják, az ingyenes parkolási engedélyek kiváltására van lakossági igény, ők csak ezt erősítenék fel. Az állami cégek engedélyét pedig nem hosszabbítják meg.

A probléma része az is, hogy

több parkolási engedélyt adtak ki, mint amennyi parkolóhely a kerületben van. „Ez persze igaz egész Budapestre” – tette hozzá.

A témával az Énbudapestem is foglalkozott. Mint kiderült, 2023 első felében az első kerületben például 6359 helyre 8241-en parkolási engedélyt, a második kerületben 8865 várakozóhelyre 10 599 engedélyt, Terézvárosban 6617 parkolóhelyre 6858 engedélyt, Erzsébetvárosban 7234 helyre 8768 engedélyt adtak ki.

Ahogy az Énbudapestemnek az erzsébetvárosi önkormányzat elmagyarázta, a kerület a furcsaság feloldására nem tehet semmit, mindenki, aki jogosult várakozási hozzájárulásra, az megkapja.

Közlekedés,
Kép: Merész Márton/Énbudapestem
 

„Ennek feltétele az erzsébetvárosi állandó lakcím, illetve, hogy az igénylő a gépjármű forgalmi engedélyébe bejegyzett tulajdonosa/ üzembentartója legyen. A jogosultak köre csak objektíven szűkíthető például, hogy háztartásonként maximum 2 járműre lehet igényelni.”

Ahogy a 13. kerület is mondta lapunknak:

az igénylések elbírálása a fővárosi és a kerületi parkolási rendeletben megfogalmazott feltételek alapján történik.

A kitöltött igénylőlaphoz mellékelni kell a lakcímkártya és a forgalmi engedély másolatát, valamint az eljárási díj befizetésének igazolását. Amennyiben a fentiek megfelelnek a rendeletek feltételeinek, az engedélyt kiadjuk, ellenkező esetben hiánypótlást kérünk”.

Vizafogó
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

A helyzet a legtöbb „A”, tehát legdrágább zónával rendelkező kerület közül Józsefvárosban tűnt a legjobbnak: a 76 ezer lakosú kerületben 11 957 parkolóhely van (1547 a főváros, 10 410 a kerület tulajdonában), amire 2023 április 18-ig 8151 engedélyt igényeltek.

Ők ezt, mint ebben a cikkünkben beszámoltunk róla,

azzal érték el, hogy a fővárosi kerületek közül elsőként drasztikusan megemelték a lakossági parkolás éves díját, megszűnt az ingyenes parkolás lehetősége.

A legtöbb „A”, tehát legdrágább zónával rendelkező kerület között van Újlipótváros is, ahol a 2023-as állás szerint szintén jobb a helyzet, mint a legtöbb kerületben, 29 328 helyre tavaly április 19-ig 28 655 lakossági várakozási hozzájárulást adtak ki, tehát Józsefvároshoz hasonlóan alacsonyabban tudták tartani az engedélyek számát, mint ahogy parkolóhellyel rendelkeznek.

Közlekedés,
Kép: Merész Márton/Énbudapestem
 

Az Énbudapestemnek azt mondták, ez egyrészt köszönhető annak, hogy folyamatosan felülvizsgálják a lakossági engedélykiadási rendszerünket, és hogy évek óta vezetik a „Matricáért garázs” programjukat, melyben közterületen kívüli parkolókban biztosítanak parkolóhelyet azoknak a kerületi állandó lakosoknak, akik leadják a közterületi matricájukat.

A parkolással kapcsolatban fontos megjegyezni még, hogy a legtöbben egyetértenek abban, hogy

a probléma fő forrását az agglomerációból érkező autók jelentik, és a helyzetet hosszabb távon a P+R parkolók kialakításával lehetne kezelni, ezekből ugyanis egyértelműen hiány van városhatáron belül és kívül egyaránt.

Őrsi beszélt egyébként még arról is, hogy szeretnék a helyieket az egészséges életmódra ösztönözni, ezért a tervei között szerepel „egy olyan pontrendszer kialakítása, amelyben pontot érhet például a prevenció, a kültéri sporttevékenység és a gyógyfürdőzés”.

Mindemellett céljuk az is, hogy „tíz éven belül eltüntessünk minden értelmetlen aszfaltfoltot. A közeljövő tervei között szerepel az Árpád fejedelem út középső osztósávjának teljes egészében való bezöldítése”.

(Kiemelt kép illusztráció: Képszerkesztőség)