FRISS

Tervek készülnek az új fonódó villamosról


A BKK tendere alapján 2027 végéig kell megtervezni a pesti fonódó villamos két kilométeres szakaszát, a Nyugati felüljáró elbontását, a megállók akadálymentesítését, a környék rendezését és zöldítését.

Ahogy azt már márciusban megírtuk, a főváros további villamosvasúti fejlesztések megvalósításán dolgozik, a következő évek fókuszában az Újpest-Újbuda tengelyre tervezett pesti fonódó villamos lesz. A fejlesztés megvalósításával Kelenföldről és Budafokról akár Káposztásmegyerig és Rákospalotáig is járhatnak majd a villamosok. A Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő villamosvágányoknak köszönhetően átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között.

 

A BKK saját oldalán ezeket az elemeket emeli ki a tender fő elemeiként:

  • A Lehel tér és a Deák Ferenc tér között csaknem 2,2 kilométer hosszú új villamospálya, illetve az akadálymentesen elérhető megállók kivitelezése.
  • Kiemelt figyelmet kap a leendő villamosvonal környezete, és a már meglévő szakaszokon több helyszínen megtervezik a megállók akadálymentesítését.
  • Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, emellett egy későbbi kivitelezés során teljesen átépülhet a Nyugati tér az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján.
  • A Nyugati téri csomópontban a jelenlegi felüljáró elbontását tervezik, létrehozva ezzel egy akadálymentes, emberközpontú, élhető városi közterületet.

 

A kiírt tender más kihívásokkal is várja a majdani pályázókat:

  • A villamos pályán lehetővé kell tenni az autóbusz és a trolibuszok (felsővezeték alatt történő) közlekedését is. 
  • A villamos építéséhez kapcsolódóan a Nyugati téren a felüljáró elbontásra kerül, így az ezzel kapcsolatos bontási munkák megtervezése is feladat. 
  • A beruházás során az érintett közterületek megújítása, zöldítése is feladat, törekedve a nagyvárosias, urbanisztikailag esztétikus, valamennyi felhasználó számára hozzáférhető és biztonságos, valamint fenntartható kialakításra. 
  • A projekt tervezése során biztonságos, összefüggő kerékpáros infrastruktúrát szükséges kialakítani, továbbá a zöldfelületek arányát is növelni kell, ahol a közművek elhelyezkedése megengedi. 
  • Vállalkozó feladata a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között mintegy 2,2 km hosszú új villamospálya tervezése a mellékelt műszaki leírásban előírt helyszínek kiszolgálására szükséges akadálymentesen elérhető megállókkal, valamint a kapcsolódó három végállomás kapacitásbővítésének megtervezése is. A kapcsolódó infrastruktúrákat alkalmassá kell tenni a villamos közlekedésére, ezért az alapfeladat része a szükséges födémek megerősítésének tervezése. 

 

A BKK továbbá az alábbi opciós feladatokat hívhatja le: 

  • Nyugati aluljáró teljes körű felújításának tervezése és a szükséges engedélyek megszerzése.
  • Szabadság-híd megerősítésének tervezése és a szükséges engedélyek megszerzése. 

A tervező feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, továbbá a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása, valamint a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése is (a 2,2 km hosszúságú villamosvonalra, 20 villamosperonra, 4 villamosvégállomásra, 1 db felüljáró elbontására és 1 db aluljáró felújítására vonatkozóan is).

 

A kiírás szerint a kiviteli tervek 2027 év végéig kell, hogy elkészüljenek, maga a kivitelezés ezután kezdődhet. A beruházás előkészítése és tervezése az IKOP+ program keretében, európai uniós támogatásból valósulhat meg.

(Kiemelt kép: 2020-a látványterv. Forrás: FŐMTERV)