A főpolgármester a BKK-val közösen tartott sajtótájékoztatón árult el részleteket a pesti fonódó villamoshálózatról.
„A magyar főváros a villamosok városa” - kezdte beszédét Karácsony Gergely főpolgármester kedd délelőtt a BKK-val közösen rendezett sajtótájékoztatóján, ahol elmondta, hogy Budapesten még az európai nagyvárosokhoz képest is különösen magas a villamosközlekedés jelentősége a közösségi közlekedésben.
De mi még ezzel sem vagyunk elégedettek és szeretnénk újabb és újabb fejlesztéseket megvalósítani
– tette hozzá.
„A pesti fonódó villamoshálózat projektje már régóta itt van velünk, bizonyos részei meg is valósultak, de eljött az idő, hogy nagyobb fordulatszámot vegyen a projekt fejlesztése” – ezért bejelentette, hogy hamarosan elkezdődhet a villamosprojekt második ütemének előkészítési és tervezési folyamata.
„Feltaláltuk a spanyolviaszt: a régiek bölcsességét. Ez a projekt lényegében arról szól, hogy visszaépítünk egy hajdanán létező villamosvonalat” – fogalmazott Karácsony, majd arról beszélt, hogy amennyiben megvalósul a fejlesztés, csökkenhet az utazási idő, és Budafoktól akár Káposztásmegyerig is járhatnak majd a villamosok az Újbuda–Újpest-villamostengelyen.
„Ezzel nagyságrendileg a 4-es 6-os villamoshálózathoz hasonló, új villamoshálózat alakul ki, mely összeköti Budapest két nagyon távolinak tűnő pontját, amelyhez egy viszonylag rövid szakaszon kell csak pályát építeni”
– folytatta a főpolgármester.
A projekt megvalósulásával a budapesti villamoshálózat több évtizede hiányzó szakasza épülhet vissza, a vágányok építése lehetővé tenné, hogy a szerelvények Észak-Pesttől egészen Dél-Budáig közlekedjenek, vonzó közösségi közlekedési lehetőséget nyújtva az utasoknak a belvároson keresztül.
Karácsony elmondta, bár ez a hálózat olyan városrészeket köt össze, ahol részben van metróközlekedés, szerinte mégis olyan nagy kapacitást igénylő szakaszról van szó, hogy a felszíni közlekedés is szükséges.
– Az előzetes várakozások alapján a rövidebb menetidőnek és az átszállásmentes kapcsolatoknak köszönhetően akár 8-9 ezer új utas is megjelenhet a közösségi közlekedésben, és többezer, autóval közlekedő válthat a fenntartható közlekedési módra. A kisebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően pedig évente akár 100 tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe Budapesten. Erről már Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója beszélt, aki elárulta: az átszállások a metrók és villamosok között azért is okoznak gondot, mert szintben különbség van közöttük. Példaként az Angyalföld-Budafok közötti szakaszt említette, ahol az északi tengelyen akár két átszállás is szükséges, ám ha ezt közvetlen villamosvonal kapcsolja össze, akkor akár 5-7 perccel is csökkenhet a menetidő.
Horváth László a BKK beruházási igazgatója elárulta, hogy nem csak az említett mintegy 2,3 kilométeres új vasút épülhet meg a Bajcsy-Zsilinszky úton, hanem az érintett közterületek, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, is új, akadálymentesített külsőt kaphatnak, és teljesen átépülhet a Nyugati tér is az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján – erről itt írtunk korábban.
A projekt előkészítése és tervezése uniós támogatásból valósulhat meg, de Karácsony hozzátette, azt reméli, az önkormányzatnak lesz saját anyagi kerete is. A sajtótájékoztató végén elhangzott, hogy a projekt széleskörű online és offline társadalmi bevonást követően lesz végleges, vagyis az érintett területen lakók és dolgozók, valamint a környékbeli vállalkozások is elmondhatják a véleményüket a tervezett fejlesztésről.
(Kiemelt kép: BKK/Főváros)