KÖZÉLET

Karácsony: A kormány célja a kínai gazdasági érdekek kiszolgálása


Újra megtámadja a Déli Körvasút-beruházás környezetvédelmi engedélyét, Újbuda önkormányzatával és a civilekkel együtt, a főváros. Erről hetedik, egyben utolsó alkalommal tartott kihelyezett kabinetülés után számolt be Karácsony Gergely főpolgármester.

A Déli Körvasút Hamzsabégi úti beruházásáról tárgyaltak a hetedik, egyben utolsó alkalommal tartott kihelyezett kabinetülésen, amiről közös sajtótájékoztatón számolt be Karácsony Gergely főpolgármester, ezúttal László Imrével, a XI. kerület polgármesterével.

Korábban már az ÉnBudapestem is beszámolt róla, hogy január közepétől érdekes látvány fogadja az újbudaiak egy részét, és az arra sétálókat. A park vasút felőli oldalán ugyanis kilométeres fehér palánk fut, rajta táblákkal. Itt ugyanis a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme kezdődött el, amely a vasúti pálya kettőről három, esetenként négyvágányosra bővítését célozza.

A polgármester szerint felháborító és elfogadhatatlan, hogy az ott élők akarata ellenére - a beruházástól alig harminc méterre álló családi házakban élők éjszakai nyugalmának semmibevételével - a szolnoki kormányhivatal éjszakai munkavégzésre engedélyt adott a területen.

2024.04.11.
Kép: Merész Márton/ÉnBudapestem

Karácsony Gergely főpolgármester úgy látja: sajnos az, hogy Magyarországon nincs jogállam, hogy itthon az emberek érdekeit felülírják a gazdaság érdekek azt kevés olyan beruházás mutatja jobban, mint a Déli Körvasút.

Mint fogalmazott, a főváros és a kerület önkormányzata továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy a Déli Körvasút beruházás a lehető legkisebb mértékben befolyásolja az ott élő emberek életét, de

Karácsony úgy látja, a fővárosi vezetéssel ellentétben a kormány számára nem a személyi közlekedés, de nem is az elővárosi közlekedés javítása a fő cél, hanem a Budapest-Belgrád vasútvonal és a kínai gazdasági érdekek kiszolgálása. Így fogalmazott: „Ezért buzognak annyira, hogy ez a beruházás megvalósuljon. Mutathatna ugyan ilyen aktivitást a kormány a budai fonódó villamoshálózat bővítésénél - ahol készen állnak a tervek és rendelkezésre állnak a források - ott mégsem történik semmi”.

A főpolgármester emlékeztetett, hogy a főváros adott elvi hozzájárulást a Déli Körvasút megépítéséhez, ugyanakkor azokat a kompromisszumos javaslatokat, melyektől az építkezés a lehető legkisebb környezeti kárt okozza a kerületi polgárainak, válaszra sem méltatták.

„Éppen ezért helyi civilek, a kerületi önkormányzat és a fővárosi önkormányzat már kétszer is megtámadta a beruházás környezetvédelmi engedélyét, és mind a kétszer a bíróság igazat adott” – magyarázta Karácsony, majd hozzátette: „Ekkor jött a trükk, hogy katonai beruházásnak álcázták ezt a nyilvánvalóan nem katonai beruházást, ezért újra meg fogjuk támadni a beruházás környezetvédelmi engedélyét.”

A főpolgármester ezen kívül támogatásáról biztosította azokat a lakóközösségeket, melyeknek a beruházás anyagi károkat  is okoz. Mint mondta: felajánlják a segítségünket a jogi ügyekben. Ha a károk peresítése elindul, a kerület és a fővárosi önkormányzat részt fog venni a bírósági folyamat végigvitelében.

„A szó szoros és átvitt értelmében is fűt-fát ígért a kormány a beruházás által okozott környezeti károk kompenzálására” – folytatta Karácsony Gergely, majd hozzátette: "Maximálisan ki fogunk állni a zöldítések végrehajtása érdekében". A beígért fásítások, zöld beruházások, játszótér- és park építések mellett, melyeket a beruházás ellentételezéseként beígért a helyi közösségeknek.

2024.04.11.
Kép: Merész Márton/ÉnBudapestem

A főpolgármester végül a június 9-i választásokról beszélt, és elmondta: a választók eldönthetik hogy olyan városvezetést akarnak amely az ilyen típusú konfliktusokban a helyi közösség érdekeit képviseli vagy olyat, amelyik a központi hatalom gazdasági érdekeit képviseli.

Első alkalommal a Rákosrendezőre tervezett állami beruházással kapcsolatban ült le a XIII., a XIV., valamint a XV. kerület vezetőivel Karácsony Gergely, második alkalommal a III. és IV. kerületben tartott kihelyezett kabinetülést a főpolgármester, ahol az Újpestet Újbudával összekötő pesti fonódó villamoshálózat-, valamint az árvízvédelem is téma volt.

Harmadik alkalommal Niedermüller Péter Erzsébetváros-, Soproni Tamás Terézváros-, Pikó András Józsefváros-, valamint Baranyi Krisztina Ferencváros polgármesterével a Nagykörút megújításáról számoltak be, míg a negyedik alkalommal a Lánchíd, a Clark Ádám tér, valamint a Széchenyi tér megújítása volt a téma az első és második kerületek vezetőivel.

Ötödik alkalommal a XVIII. kerület polgármesterével, Szaniszló Sándorral találkozott a főpolgármester. A tervek szerint meghosszabbítják a 42-es villamos vonalát a Havanna- és a Gloriett-telepig - a beruházás mintegy negyvenezer ember életét tenné könnyebbé.

Hatodik alkalommal a XIX. kerületben, Gajda Péterrel tartott sajtótájékoztatót a főpolgármester, akkor a lakhatási válság enyhítéséről, a közlekedés biztonságának fejlesztéséről, valamint az egynapos sebészetről volt szó.

Kiemelt kép: Merész Márton/ÉnBudapestem