A Lánchíd közepén állva tényleg hatalmas erővel tör ránk az érzés, hogy mennyire nagyon jó hely Budapest. Mint egy jó szülinapi ajándékot szokás, lassan csomagoltuk ki a minden porcikájában megújult híd sok újdonságát, miközben az elsők között sétáltunk át rajta. Apró és hatalmas részletek: az új oroszlánfogaktól az ezernél is több minilánchídon át a pilon mellől feltáruló panorámáig. Íme!
Már építésének idején is a mérnöki bravúr, a megfeszített emberi akarat és a vágy szimbóluma volt, sokkal több mint egy híd. És ez igaz a felújítására is: az emberi teljesítőképesség határait feszegetve, 25 hónapnyi munka után kapta vissza a város a 150. szülinapjára a Lánchidat. Oroszlántól oroszlánig 380 méter hosszú – de a felújítás nem csak erre a távra terjedt ki, hanem
tényleg kívül-belül, alul-felül, pilontól lánckamráig, az utolsó szegtől a nagymacskák farka bojtjáig megújult a híd.
A szerkezet legtöbb újdonságát most már mindenki megnézheti, kipróbálhatja – mert persze van olyan is, amire csak a felújítás során, a bejárások alkalmával vethettünk egy futó pillantást mi is. Sőt, olyan elemekkel is találkoztunk ma reggel, ami még nekünk is óriási meglepetés volt, és azonnal a kedvencünk lett.
- Új közlekedési rend: erről már annyit írtunk és beszéltünk, hogy nem is ragoznánk tovább. A hídon a próbaidőszakot követően, június 20-tól dugó nélkül, sűrített buszjáratokkal, taxival, bringával, rollerrel, motorral suhanhatunk át, és immár gyalogosan is szabad az út.
- Új hangok: ez volt az első, ami feltűnt sétánk kezdetekor. A korábbi jól megszokott, állandó düdümm-düdümm zaja eltűnt. Részben az útpálya felújítása, részben a mérsékelt forgalom miatt. Ráadásul az autóforgalom csökkenésével a zajszennyezés is eltűnt, tényleg jó érzés átsétálni, miközben a világ egyik legelképesztőbb panorámáját nézzük.
- Új pályalemezek: ugyan nem látjuk őket (csak halljuk a változást), de a híd nagyon fontos elemei. A felújítás során a régi vasbeton helyett Csepelen gyártott, autóbusz hosszúságú acél pályalemezeket építettek be, összesen 94 darabot.
- Új lépcső a budai hídfőnél: még mielőtt nagyon belelendülnék a hídon való sétálásba, a parton is találunk pár érdekes dolgot – a budai lépcsősor teljesen átépült, a korábbi, lapokkal kirakott lépcsőfokok helyett gránit tömböket használtak a szakemberek, amivel visszaállították a II. világháború előtti lépcsőállapotokat is.
- Új aluljárók a hídfőkben: a korábbinál tágasabbak, beláthatóbbak és biztonságosabbak lettek a Lánchíd hídfőiben lévő átépített aluljárók, ráadásul a fényben izgalmasan megcsillanó mintákat is láthatunk a falon – egy-egy nagy Budapest térkép rajzolódik ki a szemünk előtt.
- Új kandeláberek: a mohácsi vasöntödéből új, háromágú kandeláberek is kerültek a hídra, amiket fényképek alapján rekonstruáltak.
- Új szín: a rozsdásodás elleni védelem részeként kapott új festést a híd, az eredetihez a legközelebb álló kékesszürke színét 2021 őszén láthattuk először messziről, igazán közelről pedig most vehetjük szemügyre.
- Az oroszlánok új fogai: mind a négy nagymacska alapos felújításon esett át – még az újpesti műhelyben meglátogattuk őket –, és a restaurálás során szénszálas csapolásra építették fel az oroszlánok hiányzó, kitörött vagy elkopott fogait.
- Új korlátok: a Lánchíd 704 folyóméternyi korlátszerkezetének jelentős részét a rozsda okozta károsodás miatt újra gyártották.
- Új minilánchíd: minket is meglepetésként ért ez az apróság, ahonnan ezentúl elképesztő fotókat lehet lőni.
- Új fényfüzérek: új, energiatakrékos LED-technológiás égősor került az 1180 lámpatest helyére, az év nagy részében ezek a klasszikus meleg fénnyel ragyogják be a budapesti éjszakát.
- Új díszvilágítás: változtatható színképű díszvilágítást szereltek fel, ami lehetővé teszi, hogy jeles alkalmakon a híd többféle színben ragyogjon, például a nemzeti ünnepeken trikolorba öltözhet, vagy az autizmus világnapján a szokásos kék világítást kaphatja.
- Új rozetták: ha felfelé is tekintünk, akkor a pilonokon is sok változást látunk, a rajtuk lévő, összesen 52 darab nagyobb díszöntvényt és a 120 kis rozettát (a rózsaszirmokat formázó fém épületdíszeket) is leszerelték és restaurálták, pótolták.
- Új kőoroszlánok: a Lánchídon nem csak négy oroszlán található, hanem sokkal, de sokkal több, a legkisebbekről még hallgatunk, de a falka közepes méretű példányai a pilonokról pislognak le ránk, természetesen megújulva.
- Új bádogozás: na, ez lentről nem látszik igazán, de amikor jártunk fent, már látszott, hogy kicserélték a pilonok tetején lévő bádogelemeket, valamint új zuhanásgátló rendszert építettek ki.
- Új járda: ha már sétáltunk, ezt is meg kell említenünk: a korábbi vasbeton elemeket itt is kicserélték könnyebb acéllemezekre, és a sötét aszfalt helyett világos festést kapott a felület, ettől sokkal tágasabb érzésünk is van.
- Új minilánchidak: több mint ezer van belőlük – a fényfüzér lámpáin, a pilonba vezető út kapuján, a korlát mellett. Picik, menők és csak a szemfülesek veszik észre őket.
- Új súly: a felújítás során a Lánchíd vesztett a súlyából nagyjából 10-15 százaléknyit, köszönhetően az új pályalemezeknek, kandelábereknek és járdáknak.
- Új aranyló feliratok: helyreállították a hídfőknél az oroszlánok talapzatain látható feliratokat, amelyek a híd építéséről és korábbi, világháború utáni felújításáról emlékeznek meg.
- Új dunai árvízi védekezési rendszer a lehorgonyzókamrákban: láthatatlan, ám annál fontosabb, hogy a lánccsatornákat, a lejáró aknákat és a horgonykamrákat negatív víznyomás elleni szigeteléssel látták el a szakemberek – ahol az előzetes vizsgálatok szerint különösen erős volt a vízbeszivárgás, injektálással töltötték ki a régi tégla- és betonszerkezetben lévő üregeket, illetve repedéseket.
- Új zebra: gyalogos-átkelőhelyet létesítettek a pesti hídfő északi és déli járdája között.
- Új buszjárat a hídon: május 1-jén indult el a 210-es számjelzésű járat, ami hétköznap Észak-Pestről a Svábhegyig, hétvégén pedig a Normafáig közlekedik a Belváros érintésével.
- Új bringaút: az új forgalmi renddel együtt felfestettek egy bringautat is az aszfaltra, ami a Belvárost a Várnegyeddel köti össze, innentől tehát nem a járdán kell osztoznia a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak.
- Új címerek: először 1852-ben került ki az oroszlánok talapzatára Széchenyi István és Sina György családjának címere, hirdetve kettejük barátságát és üzleti összefogását, amiből a híd megszületett – ezek a pesti oldalról a II. világháború után eltűntek, most állították helyre őket.
- Új Duna-meder a híd alatt: jó, ez kicsit kakukktojás, hiszen technikailag nem új, viszont a felújítás során ezt is kitisztították, a világháborús roncsokat, török kori ágyúgolyókat, régi híddarabokat kiemelték, és ezzel a BTM új kiállítási tárgyakhoz jutott hozzá.
+1 Új látvány: egészében is más élmény rápillantani most a hídra – friss és új, csillog-villog, sokkal frissebb és üdébb látvány az egész.
A szerkezeti és műemléki rekonstrukciót a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ bonyolította le az A-Híd Zrt. kivitelezésében. A teljes projekt költségvetése bruttó 26,7 milliárd forint volt, ami tartalmazza a 10 százalékos tartalékkeretet és a műszaki ellenőri díjat, valamint az áfát.
Karácsony Gergely a felújított Lánchíd átadásának péntek délelőtti sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy
a híd maga a csoda, ami nem csak a város, de az ország jelképe is, és egy olyan korszak szülötte, amely nem állította szembe a hazát és a haladást.
Budapest főpolgármestere ünnepélyesen is visszaadta a Lánchidat Fazekas János hídmesternek, aki legendás hídmester-dinasztia tagja.
*
(Cikkünkhöz hatalmas segítség volt Voleszák Gábor: Rozsdás volt, ragyogó lett – a Lánchíd felújítás kulisszatitkai írása.)