KÖZÉLET

Hányan utaztak tavaly M2-es metróval? Mekkora volt a városban a forgalom? Hol baleseteztek a legtöbbet?


A cikket az adatok szerelmeseinek ajánljuk, ugyanis a BKK kiadott egy jelentést, amiben szinte mindent számszerűsítenek. Megtudhatjuk, hány járművükön van mérőműszer, vagy hogy hány forgalomszámláló kamerával dolgoznak.

A BKK, mint írja, rendkívül fontosnak tartja a fővárosi forgalmi adatok minden utazási módra kiterjedő összegyűjtését és elemzését. Az Énbudapestemen foglalkoztunk már a 2022-es budapesti forgalmi adatokkal, és nem elhanyagolható az sem, amiket a Budapesti Közlekedési Központ mért. Már csak azért sem, mert a cég ezeknek

az adatoknak a függvényében dönt például egy járatsűrítésről vagy egyéb menetrendi vagy hálózati módosításról.

A BKK-nál 2021 tavaszától ráadásul dedikált szakterület, nevesül a Mintafejlesztés, Modellezés és Adatelemzés osztály foglalkozik a forgalmi adatok gyűjtésével és elemzésével.

Fotó: Merész Márton

A körülöttünk lüktető város, magyarázza a BKK, állandó fejlődésen megy keresztül, amivel párhuzamosan a mobilitási igényeink is folyamatosan változnak. A dolog visszafelé is működik, a mobilitási szolgáltatások, az infrastruktúra és a szokások is hatást gyakorolnak a települések és a környezet kialakítására, a városi közterületek arculatára, a lakókörnyezetek életminőségére. Ha ezeket a folyamatokat érteni és döntésekkel befolyásolni szeretnék, ahhoz adatokra van szükségük.

A BKK saját és külső partnere által végzett közlekedésforgalmi és közlekedésbiztonsági témájú adatgyűjtése során

valamennyi közlekedési módról gyűjt adatot.

A mérőműszerrel mérhető közlekedési módok (jelenleg autóbuszok és trolibuszok, egyes villamosok, továbbá kerékpáros- és közúti közlekedés) esetében végeznek rendszeres adatgyűjtési tevékenységet, a többi közlekedési mód esetében időszakos, megfigyeléses adatfelvétellel történő adatgyűjtés jellemző.

A jelenlegi gyakorlatban a mérőműszerrel történő adatgyűjtés is tartalmaz kompromisszumokat, amely a közösségi közlekedés esetében a mérőjárműállomány számából és állapotából, a többi közlekedési mód esetében pedig az eszközállomány véges számából adódik. A mérőműszerrel felszerelt közösségi közlekedési módok (az autóbuszok, trolibuszok és egyes villamosok) esetében egyszerre nem lehetséges minden viszonylatot mérni.

Fotó: Merész Márton

A mérőeszközzel mért kerékpáros- és közúti forgalom vonatkozásában pedig a mérőműszerek helyhez kötöttsége miatt csak a város bizonyos pontjairól származó adatok ismertek.

A kvantitatív (mennyiségalapú) adatgyűjtés során a forgalom mennyiségi jellemzőit bemutató adatokat gyűjtik, amellyel a forgalom nagyságára, irányultságára, időtartamára és az utazás során igénybe vett közlekedési módra, viszonylatra és viszonylati adatokra vonatkozó részletes adatbázis építhető. Kvalitatív (minőségi adatok) adatgyűjtés alkalmával az utazás és közlekedési módválasztás indokát, az utazás célját lehetséges vizsgálni, amelyből részletes, egymással összevetett elemzéseket követően az utazás részleteire és az utazási szokásokra lehet következtetni.

A pandémia előtti időszakban, ha jól értjük a BKK posztját, akkor

az összes utas évente körülbelül 4,23 millió napot töltött utazással.

A cég 934 mérőműszerrel felszerelt járművel, 210 forgalomszámláló közúti kamerával, valamint az útpályába építve 740 induktív hurokdetektorral monitorozta az utazási szokásokat. A bicikliseket 18 helyszínen tudják mérni. Az utasszámláló műszerekkel felszerelt járművek a BKK teljes hálózatán szétosztva és folyamatosan változtatva közlekednek, szem előtt tartva, hogy a lehető legszélesebb körű adatgyűjtést biztosítsák.

Fotó: Merész Márton

A tavalyi évhez képest látványos az előrelépés, akkor például több mint kétszázzal kevesebb, 728 mérőműszerrel felszerelt járművel rendelkeztek csak. Az akkori adatok szerint egyébként – amire idén nem tértek ki – az autóbuszokon jelent meg a legtöbb felszálló utas (37 százalék), míg a villamosok és a metrók utasai foglalták el a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokát.

A jelentés szerint 2022-ben a munkanapi utazásszám októberben érte el a maximumát, amikor három héten keresztül, a pandémiát megelőző 2019-es időszakban tapasztalt forgalomnak 83 százaléka volt jellemző. A pandémia 2020. márciusi kezdete óta ez volt a legnagyobb forgalmú időszak. Mint írják, 2022-ben

egy átlagos munkanapon 3,27 milliószor szálltak fel a cég járataira.

A M2-es metróra egy átlagos munkanapon 2022-ben 209 234 utas szállt fel, ami jócskán elmarad a 2016-os felszállásszámtól, amikor 308 079 felszállást mértek munkanaponta. A cég úgy számol, hogy az M3-as metró tavaszi újraindulása megdobja majd az utasszámot.

A budapesti közúti forgalom az első negyedévben még elmaradt a 2019-es átlagtól, azonban a második negyedévben már meghaladta azt. Az őszi tanítási időszakban a 2019-es átlag szintjén stabilizálódott, de november elejétől megint látványosan megugrott a forgalom, ami 10 százalékkal megint meghaladta a 2019-es értéket. Novemberben és a téli időszakban szinte kivétel nélkül minden nap nagyobb volt a közúti forgalom.

A forgalom növekedésének ellenére, hiába sulykolja a kormánypropaganda, hogy Budapest vezetése autósellenes, az INRIX Research adatai szerint a magyar főváros 2021-hez képest egy helyet javítva, a 11. helyről a 12. helyre csúszott vissza 2022 legdugósabb európai városainak listáján.

Ahogy ebben a cikkünkben írtuk, a felmérés szerint a budapesti autósok 2022-ben

86 órát, azaz kicsivel több mint 3 és fél napot töltöttek dugóban vesztegléssel

– 6 százalékkal kevesebbet, mint 2021-ben, és 7 százalékkal kevesebbet, mint a járvány kirobbanása előtt. A budapestiek átlagosan 15 mérföld/órával, azaz kábé 24 km/órával araszoltak a belvárosban. Ez 6 százalékkal gyorsabb haladást jelent a korábbiakhoz képest.

Összehasonlításképp a legtöbb időt Londonban, Chicagóban és Párizsban töltenek dugóban vesztegléssel az autósok. A Global Traffic Scorecard című tanulmányuk szerint egy átlagos londoni sofőr 156 órát, azaz 6 és fél napot töltött 2022-ben dugóban.

A kerékpáros forgalom, derült ki a cég jelentéséből, 2022-ben stagnált,

csupán egy százalékkal maradt el a 2021-es évitől. A legerősebb hónap május volt, napi átlagos 10 688 és összesen 319 891 áthaladással. Továbbá a legforgalmasabb nap 2022. június 14., a nyári tanítási szünet első napját megelőző nap. A legtöbben a Bem téri számlálón haladtak át, amely az összes regisztrált áthaladás 49,5 százalékát adja.

Fotó: Adrián Zoltán / Képszerkesztőség

A Bubit naponta átlagosan 8 ezer utas használta tavaly, a legforgalmasabb nap pedig augusztus 13. volt, 16 388 utazással. A szolgáltatást ma már 177 állomáson lehet igénybe venni.

A BKK 2022 óta már a WAZE-felhasználók által bejelentett adatokat is folyamatosan figyeli. Ezeket figyelembe véve a BKK közölte Budapest baleseti adatait is. A Waze felhasználók a legkevesebb balesetet január 9-én, április 18-án, december 24-én és december 31-én jelentették, a legtöbbet pedig április 8-án, szeptember 1-én, szeptember 15-én és szeptember 26-án.

A legtöbb nagyobb baleset szabad szemmel is jól látható módon a Budaörsi úton, a Soroksári úton, az Üllői úton, a Ferihegyi gyorsforgalmi úton, a Róbert Károly körúton történt.