NAPKÉPE

Új típusú parkolóhelyek jelentek meg a főváros több kerületében


A BKK kialakította az az első rövid idejű, legfeljebb félórás parkolóhelyeket, amelyek kifejezetten a gyors ügyintézést szolgálják, de kifejezetten a bringás ételfutároknak is új várakozóhelyeket festettek fel és új rakodóhelyeket is kijelöltek.

A Budapesti Közlekedési Központ és a Fővárosi Önkormányzat célja, hogy Budapesten a parkolás és az áruszállítás rendszere egy fenntarthatóbb működési modellhez igazodjon. A jellemzően a nagyvárosokban jelentkező citylogisztikai problémák megoldására az európai uniós kutatás-fejlesztés projekt, a GRETA (angolul: Greening Regional Freight Transport in FUAs) nyújt megoldási lehetőséget – írja közleményében a BKK.

A projekt elemeit ezúttal Józsefvárosban a Corvin-negyedben és Újpesten honosították meg a szakemberek, mert ezek a beavatkozások egyszerre segítik a helyi lakókat, az üzletek működését, a futárok munkáját és a gyalog vagy kerékpárral közlekedők biztonságát.

A szakemberek ezektől a megoldásoktól azt várják, hogy a gyakori szabálytalan parkolás és rakodás – ami akadályozza a közlekedést és rontotja a közterületek élhetőségét – jelentősen csökkenni fog. A változásokkal egyidőben végre hivatalosan kijelölték a Corvin sétányt gyalogos-kerékpáros zónaként. 

Új
Kép: BKK/BKK

A projekt részletei:

  • korábban, 2024 tavaszán már kialakítottak két rakodóhelyet a környéken, ezeket most további hét helyszínnel egészítették ki a Vajdahunyad, a Futó, a Tömő, a Bókay, a Lósy és a Práter utcában;
  • emellett megjelentek a Futó, a Nagy Templom, a Bókay és a Leonardo da Vinci utcában az úgynevezett rövid idejű várakozóhelyek is;
  • elkülönített parkolóhelyet kaptak a kerékpáros ételfutárok (teszt jelleggel) a pláza Vajdahunyad utcai bejáratánál, hogy rendezett körülmények között várják a plázából kiszállítandó rendeléseket. A kerékpáros ételfutároknak biztosított helyeken gépjárművel nem szabad várakozni!

Újpesten is új rakodóhelyet alakítottak ki a Templom utcában, az Árpád úton pedig K+R megállóhelyet létesítettek, új területet jelöltek ki a lakossági hulladéktárolók kihelyezésére, bővítették az egyik mikromobilitási – azaz a rollerrel vagy kerékpárral használható – pontot, valamint pollerekkel akadályozták meg a szabálytalan parkolást.

Mi az a GRETA-projekt?

Ennek keretében olyan módszertant dolgoztak ki, amely segít megtervezni és szabályozni a közterületek szélén – az úgynevezett szegélyzónákban – zajló tevékenységeket. Ilyen lehet a parkolás, a rakodás, valamint a futárszolgáltatások és más hasonló tevékenységek. A cél az, hogy ezek a folyamatok átlátható, előre meghatározott szabályok szerint működjenek. Ez nemcsak élhetőbbé teszi a területet, hanem csökkenti a szabálytalan várakozásokból adódó konfliktusok számát, és elősegíti a környezetbarát közlekedési formák – például a kerékpáros áruszállítás – elterjedését. A projekt 2026 márciusáig tart, és az a célja, hogy Budapest közterei mindenki számára rendezettebbek és biztonságosabbak legyenek.