KULTÚRA

Megnéztük a 25. ARC kiállítást – sírtunk, de főleg nevettünk


Nagyot ment az elmúlt 1 év politikája és az MI az alkotók körében, a plakát az új social media.

Az ARC – nem meglepetésre – a grafikusok és reklámszakemberek játszótere, hiszen nekik napi szinten kell vizuális megoldásokkal előállni megbízóik különböző igényei mentén. Egy kiállítás pedig az a megbízó, amire mindenki vágyik – mert maximum ajánlásai vannak. Az ARC ajánlásait a legtöbben egyébként ignorálták, nincsenek áttekintő tablók az elmúlt 25 évből, nem látni utalásokat 10-15-20 évvel ezelőtti demonstrációkra, tévés bakikra, ciki pillanatokra. Az elmúlt 1 év alakjai és eseményei, mint mondjuk a Budapest Büszkeség viszont annál inkább nyomot hagyott a kiállítókban, vagyis bennünk. Az egyik több szinten is élvezhető mű – Gézamalac, Hol van Viktor? – legnagyobb trollkodása talán az, hogy az említett eseményt ellenző NER híveit is odapasszintották a tömegbe. Egyértelműen felismerhetők, ott voltak és kész, az internet örökkévalósága így fog erre emlékezni. Igen, száz szinten értelmezhető kordokumentumokat látunk itt kinyomtatva, ahogy jósoltuk a kiállítás ajánlójában mindent áthat az aktuálpolitika.

Elstartolt az ARC kiállítás, a vizuális lázadás

Az ARC előbb volt influenszer, mint hogy használni kezdtük volna a szót, sőt, ez egy olyan kiállítás, ami azt is megmutatja, hogy az óriásplakát nem csak arra alkalmas, hogy fogyasztásra ösztönözzön vagy uszítson valaki ellen, hanem egy olyan médium, ami gondolkodásra vagy nevetésre sarkallhat, miközben kultúrát közvetít. Vagy ahogy idén is, nosztalgiázásra (vagy szembenézésre?) késztet.

ARC
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

De hogy mitől működik ez a kiállítás? Mitől működik a plakát? Az elmúlt 25 évben a digitália, a social media keltette zaj lett nagyobb, mint bármikor az emberi történelemben, kitűnni szinte lehetetlen. 2025-ben egy plakátkiállítás maga a vizuális lázadás: hiába készülnek képek ultraerős számítógépen, mesterséges intelligenciával, az így szerkesztett kép is papírplakáton végzi, és így minden mű ugyanattól a rajtvonaltól indul. A plakát már szinte új műfajnak számít, a kiállítók egy része pedig már fiatalabb, mint a kiállítás maga. Mátéfy Lili például, akinek Első szabálysértésem című műve, egy Pride-os nénivel díjat is nyert. Nem akarjuk túlelemezni, de pár év múlva talán érdekes lesz visszaemlékezni, hogy voltak idők, amikor idősek is mosolyogva jártak pride-ra, annak ellenére, hogy ez szabálysértésnek számított. Ízlelgessük egy kicsit, hogy milyen világban élünk!

Az ARC 2025-ös díjazottjai

  • Első díj: Gézamalac, Hol van Viktor?
  • Második díj: Kiss Bence, Pénzváltó és felesége
  • Harmadik díj: Arthofer Márk, Beszavazó show
  • Borz díj: Horváth Krisztián, Tudta

Különdíjak:

  • Újbuda különdíja: Mátéfy Lili, Az első szabálysértésem 
  • Budapest különdíja: Gézamalac, Hol van Viktor?
  • Hammer Agency különdíja: Pásztor Dániel, This is fine
  • Civilizáció, Civil Szívvel díja: Mátéfy Lili, Az első szabálysértésem 
  • aHang különdíja: Ibos Csaba, Mi

Sőt, közönségszavazási felület várja a véleményedet, értsd: a szavazatodat 2025. október 12-ig. Ez miért fontos és miért pontos mérőszám? Mondhat a művész, a zsűri, a politikus bármit, az üzenet akkor születik meg, amikor te odamész, ránézel a képre és érzel valamit. Arra szavazz, amire a legerősebben reagálsz ösztönösen!

ARC
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Ha kíváncsi vagy arra, hogy mik ma a legforróbb témák a politikában mások szerint vagy vitatémát keresel, akkor ez most a legjobb elérhető kulturális program. Ráadásul ingyen van. Mint mindig. A Bikás parkban lévő plakátokra nyugodtan szánj másfél órát, mert van mit nézni, nevetni, fejcsóválni vagy bólogatni.

Mikor és hol és utána?

A kiállításhoz készített FB-esemény oldala.

Mikor: 2025. szeptember 12. - október 12.

Hol: Budapest, 1119, Bikás park 

Utána: Az ARC nem szűnik meg, csak átalakul, úgymond bebesztofozódik, és a Hegyvidékre költözik. 2025. október 20-tól egy hónapig lehet majd itt is megnézni a kiállítás legjobb darabjait.